ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان سیا، وبلاگ‌های ایرانی را می خواند!

| دوشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۸۶، ۰۳:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

دو سال پیش برای اولین بار پی بردیم که بلاگ های ایرانی یکی از منابعی هستند که ارزش توجه خاص را دارند. من صراحتا می گویم که بیزینس ما جاسوسی است. ما به چت روم ها سر می زنیم. Youtube این روزها یکی از منابع باورنکردنی اطلاعات است. گروههای کاری داریم که عکس هائی که مردم با تلفن های دستی خود گرفته اند، بررسی می کنند.

به گزارش «جهان»، بخشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا \"سیا\" در مرکزی بنام \"مرکز منابع باز\" (Open Source Center) فقط وظیفه دارد که در اینترنت، در سایت ها و وبلاگ های شخصی به جستجو پرداخته و پس از جمع آوری و ترجمه اطلاعات بدست آمده، آنها را آنالیز نماید.

داک نکوین (Doug Naquin) مدیر این مرکز می گوید:ما بدنبال اطلاعات به هر جا سر می کشیم.وی با اشاره به سایت هائی از قبیل My Space که منبع ارزشمندی از اطلاعات برای سی آی است می گوید: ما افراد خود را برای جستجوهای پیچیده در اینترنت و نحوه یافتن اطلاعات و سپس آنالیز آنها آموزش می دهیم و این امر از یک جستجوی ساده در گوگل فراتر است.

ما بدنبال اطلاعاتی هستیم که در روزنامه های صبح قابل دسترسی نیستند.داک نکوین می افزاید:ما به جاهائی سر می زنیم که پنج سال پیش وجود خارجی نداشتند.

ما به چت روم ها سر می زنیم و سعی می کنیم که از اوضاع جلوتر حرکت کنیم. گروههای کاری داریم که عکس هائی که مردم با تلفن های دستی خود گرفته اند، بررسی می کنند.

بخشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا \"سیا\" در مرکزی بنام \"مرکز منابع باز\" (Open Source Center) فقط وظیفه دارد که در اینترنت، در سایت ها و وبلاگ های شخصی به جستجو پرداخته و پس از جمع آوری و ترجمه اطلاعات بدست آمده، آنها را آنالیز نماید.

مدیر \"مرکز منابع باز\" تصریح می کند: یکی از مهم ترین منابع اطلاعات ما وبلاگ‌ها هستند. دو سال پیش برای اولین بار پی بردیم که بلاگ های ایرانی یکی از منابعی هستند که ارزش توجه خاص را دارند. کمیسیون 11/9 و کمیسیون سلاحهای کشتار جمعی پس از حوادث 11 سپتامبر هر دو به ما گفتند که باید توجه گسترده ای به این منبع آزاد و باز شود و از آن حداکثر بهره برداری بعمل آید.

برای درک اهمیت اطلاعات منابع باز لازم است به گفته‌های ری مک گاورن آنالیست برجسته CIA که در مقاله ای به نکته ای باور نکردنی اشاره می کند اشاره کنیم، او می گوید: بگذارید رازی را برای شما برملا کنم.

شاید باور آن سخت باشد اما آنالیست های CIA، 80درصد از داده های خود را برای تهیه تحلیل ها، از رسانه های عمومی و همان اخباری که در اختیار عموم قرار دارد اخذ می‌کنند.
اف.بی.آی ایمیل ها را کنترل می کند

درهمین حال یک روزنامه آمریکایی فاش ساخت: اداره تحقیقات فدرال آمریکا "اف.بی.آی" با یک شگرد فنی به صدها پیام پست الکترونیک (ای میل) در شبکه اینترنت دسترسی پیدا کرده است.

نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه پایگاه اینترنتی خود نوشته است:

اف.بی.آی در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی با حکم یک دادگاه محرمانه اطلاعاتی به بهانه تحقیقات اطلاعاتی، اقدام به کنترل یک آدرس ای.میل کرد و از این طریق با شگردهای تکنیکی توانست به صدها پیام پست الکترونیک شخصی اشخاص دسترسی یابد.

مقامات اف.بی.آی ادعا دارند، اشتباهی وارد یک حوزه کوچک ای.میل شده‌اند که به عنوان میزبان در شبکه اینترنت عمل می‌کرده و پیامهای آن را از شبکه خارج ساخته اند.

تمامی این مراحل، محرمانه انجام و برای لو نرفتن ماجرا، همه اسناد مربوط در اف.بی.آی منهدم شده است.

یکی از مسوولان اطلاعاتی آمریکا که به سبب محرمانه بودن موضوع از ذکر نامش خوداری کرد، گفته است: از این گونه اتفاقات مکرر رخ می‌دهد.

این تخلف آشکار اف.بی.آی از مباحث پرمشاجره کنگره در مورد اقدام غیر قانونی دولت آمریکا در شنود مکالمات تلفنی شهروندان بود، اما به علت اهمیت مساله شنود، موضوع خواندن پیامهای ای.میل به هیچ وجه مورد بحث کنگره قرار نگرفت.

در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی، بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا در گزارشی اعلام کرد که بیش از یکصد مورد نقض قانون در مورد شنود مکالمات تلفنی و خواندن پیامهای ای.میل توسط "اف بی‌آی" انجام شده است.

اف.بی.آی ادعا کرده، این شنود و جاسوسی اطلاعاتی "سهوی" و "صرفا" به علت نقص فنی رخ داده است.

مقامات اف.بی.آی اعتراف می‌کنند که میزان جست و جوهای این سازمان در پیامهای ای.میل کاربران اینترنت بسیار افزایش یافته است.

دولت آمریکا در سالهای اخیر ابزارها و توانایی‌های فناوری خود را برای دریافت اطلاعات محرمانه از سیستمهای مخابراتی و الکترونیکی اطلاعات شخصی افراد توسعه داده است. اما به ادعای مسوولان، این ابزارها هر از گاهی دچار نقایص فنی می‌شوند و در کار سیستمهای مخابراتی ایجاد اشکال می‌کنند.

"جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا در سال ‪ ،۲۰۰۶‬در یک حکم غیر تضمینی به "آژانس امنیت ملی آمریکا" دستور شنود مکالمات تلفنی داخلی و خارجی شهروندان آمریکایی را صادر کرد.

  • ۸۶/۱۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">