ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه ۱۲۴، از حقیقت تا واقعیت!

| يكشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

طی روزهای اخیر موضوع نظارت بر بازار لوازم خانگی و ثبت قیمت در سامانه 124 مطرح شده، که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم.

به گزارش جماران در روزهای اخیر خبری امیدوارکننده از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که نشان از عزم دولت برای کنترل اوضاع نابسامان بازار لوازم خانگی داشت، اما نکات مبهمی در این رابطه وجود دارد که می تواند اثربخشی این طرح را تحت تاثیر قرار  دهد. 

نخست؛ پایان مهلت تعیین شده سازمان حمایت برای ثبت قیمت محصولات لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹ بود، اما با گشتی در این سامانه مشاهده می شود که قیمتها برای محصولات مشخص و از سوی  تولیدکننده ای معین ثبت نشده است.

دوم؛ شاید وزارت صمت پس از مواجه شدن با عدم استقبال تولیدکنندگان از طرح مذکور دست به اقدام جالبی زده و تصمیم گرفته تا راسا قیمت های کالاهای لوازم خانگی را تعیین نماید و در این راستا ترجیح داده تا به جای تعیین قیمت ها بر اساس ویژگی های کامل یک محصول و بررسی های کارشناسی، به تعیین بازه های قیمتی عجیب و صرفا بر مبنای مشخصات بسیار کلی بسنده کند. به عنوان مثال قیمت تلویزیون به این ترتیب تعیین شده است: تلویزیون LED ساخت داخل ۴۳ اینچ از ۳۵میلیون ریال تا ۶۵ میلیون ریال! در حالی که با یک جست و جوی بسیار ساده می توان از تنوع بالای تلویزیون در بازار مطلع شد، و تعیین قیمت این محصول به این سبک غیر کاربردی به نظر می رسد.

سوم؛ به نظر می رسد لازم بود وزارت صمت قبل از اعلام راه اندازی سامانه، تنوع محصولات در بازار را بررسی می کرد  تا مثلا لوازم صوتی و تصویری ساخت داخل را به دو مدل تلویزیون ۴۳ و۵۵ اینچ محدود نمی کرد. یا تصور سامانه ۱۲۴ بر این نباشد که کلیه وسایل پخت و پز موجود در بازار فقط یک اجاق گاز ۵ شعله استیل فردار است، آن هم با باره قیمت ۴۰ میلیون تا ۶۶ میلیون ریال!

در نهایت این سوال ایجاد می شود که طرح نظارت ویژه شبکه تولید، توزیع و فروش لوازم خانگی که قرار بود از چهارشنبه ۲۸ خرداد اجرایی شود بر مبنای چه قیمت گذاری عملی خواهد شد؟

  • ۹۹/۰۴/۰۱

سامانه 124

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">