ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، کتاب‌فروشی‌های اینترنتی نیز زیرنظر اتحادیه بیایند تا میزان تخفیف‌های آن‌ها قابل نظارت باشد.
روزبه کیائیان، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیامدهای تخفیف غیرمتعارف ناشران و فروشگاه‌های اینترنتی عنوان کرد: اینکه سالی دو یا سه روز به مناسبت‌های خاص، برخی ناشران به ارائه تخفیف می‌پردازند، عموما مشکل زیادی ندارد اما اینکه به‌صورت طولانی مدت، عرضه مستقیم کتاب با تخفیف انجام شود، کار درستی نیست.
وی ادامه داد: فروش مستقیم کتاب از سوی ناشران مضرات زیادی برای کتاب‌فروش به همراه دارد؛ هرچند بسیاری از کتاب‌فروشان روی خیلی از کتاب‌های ناشران کار نمی‌کنند و ناشران نیاز به ویترینی دارند که کتاب‌هایشان را عرضه کنند.
کیائیان با بیان اینکه از ارائه کتاب با تخفیف توسط ناشران دفاع نمی‌کنم، گفت: باید دید چه جایگزینی برای ناشران وجود دارد. البته تخفیف‌های بیشتر از 30 یا 35 درصد اقدام ناجوانمردانه‌ای است و چنین تخفیف‌هایی برای کتاب‌فروشان ایجاد مشکل می‌کند.
وی تاکید کرد: عرضه کتاب با تخفیف غیرمتعارف در درازمدت برای ناشر هم مشکل‌ساز است.
وی با اشاره به عرضه کتاب‌های افست از سوی برخی سایت‌ها توضیح داد: برخی از سایت‌ها و صفحات مجازی کتاب‌ها را با تخفیف‌هایی بیشتر از 50 درصد می‌فروشند که مشخص است این کتاب‌ها افست‌اند.
کیائیان با بیان اینکه یک صفحه در اینستاگرام مدتی پیش کتاب‌ها را با 60 درصد تخفیف می‌فروخت، گفت: کتاب بسیاری از ناشران معروف و آثار پرمخاطب در قالب افست با تخفیف‌های بالا عرضه می‌شود و بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند.
وی با اشاره به لزوم دریافت مجوز تخفیف از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، عنوان کرد: عمدتا افراد توجیه نیستند که برای حراجی و ارائه تخفیف کتاب‌ باید از اتحادیه مجوز بگیرند و مجوز نمی‌گیرند.
کیائیان در پاسخ به سوال ایبنا درباره لزوم دریافت مجوز فروش اینترنتی و تبعیت از اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز گفت: متاسفانه هنوز به‌صورت کامل این اتفاق نیفتاده است که سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی هم زیرنظر اتحادیه فعالیت کنند. این موفقیت حاصل نشده است و امیدوارم مساعدتی شود تا سایت‌ها زیرمجموعه اتحادیه بیایند.
به گفته وی، بحث کافه کتاب‌ها و سایت‌هایی که کتاب می‌فروشند هنوز به نتیجه نرسیده است و این تصمیم باید از سوی اتاق اصناف و وزارت صمت گرفته شود؛ زیرا سایت‌های فروش اینترنتی مثل دیجی کالا پروانه خود را از کمیسیونی در مرکز پشتیبانی انفورماتیک ایران دریافت می‌کنند.
کیائیان افزود: سازوکاری که برای آن‌ها ترسیم شده، فروش اینترنتی است که معمولا در همه کشورها همراه با تخفیف است و برای اینکه سایت‌ها هزینه‌های کمتری از یک فروشگاه فیزیکی دارند، برای ایجاد جذابیت هزینه‌های کمتر را به مشتری منتقل می‌کند و اغلب تخفیف می‌دهند.
وی درباره آسیب درازمدت تخفیف های غیرمتعارف برای زنجیره صنعت نشر گفت: مساله اینجا است که ناشر با این کار مشتریان را به این شکل خرید عادت می دهند و اگر تخفیف و حراجی باشد مردم استقبال می کنند و بعد از حراجی دیگر استقبالی نمی کنند، از سوی دیگر حذف کتابفروشان آسیب اصلی به کل زنجیره نشر می زند که ناشر در این آسیب سهیم است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">