ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخنان عجیب وزیری که شغلش را دوست ندارد

| دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

وزیری که از مدت‌ها قبل نشان داده علاقه‌ای به حضور در وزارتخانه تحت امرش نداشته و تصور می‌کرده جای دیگری به کار گرفته خواهد شد، در روزهای پایانی عمر دولت سخنانی بر زبان می‌آورد که بی شباهت به خرج کردن از کیسه رئیس جمهور نیست!


هرچه کارشناسان بر گران بودن نرخ اینترنت در کشورمان تأکید دارند و بر این باورند که کاهش نرخ این خدمات، کاری ضروری در راستای اهداف کلان نظام، از جمله ارائه برخی خدمات بر بستر اینترنت است، هستند مسئولانی که از هیچ فرصتی برای دفاع از نرخ گران این خدمات در کشورمان دریغ نمی‌ورزند.
افرادی مثل محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در ابتدای عمر دولت یازدهم، درخصوص اجحاف گسترده فروشندگان اینترنت در کشورمان به مشتریانشان افشاگری می‌کرد و وعده رفع و رجوع مشکلات را می‌داد اما اکنون آنقدر تغییر رویه داده که شاهد بیان اظهاراتی تعجب برانگیز از وی هستیم.
مثل پاسخ روز گذشته این وزیر به پرسش خبرنگاری که پرسید: «آیا تغییر روش محاسبه حجم مصرفی اینترنت بنا بر مجموع دریافت و ارسال که منجر به افزایش قیمت حجم مصرفی برای کاربر می‌شود مخالف سیاست دولت برای ارزان کردن اینترنت نیست؟»؛ پرسشی که البته بخشی از آن دقیق نبود، چراکه می‌دانیم کشورمان در محاسبه قیمت اینترنت، کشوری یگانه در جهان به شمار می‌آید!
یگانه از این رو که می‌دانیم تنها در ایران اینترنت را حجمی می فروشند و تنها در کشور ما این حجم را با جمع زدن میزان دیتای ورودی و دیتای خروجی اندازه می‌گیرند و این فرمول عجیب برای کسب درآمد، نه به ذهن خدمات دهندگان اینترنتی در دیگر نقاط جهان رسیده و نه احتمالا ناظران قانون و دولتمردان ایشان با اجرایش موافقت خواهند کرد.
به گزارش «تابناک»؛ از این بعد سؤال که بگذریم، پاسخ واعظی به پرسش مطرح بسیار جالب توجه و در نوع خود، کم سابقه است. او که نشان داده به اظهار نظر در مسائل سیاست خارجی علاقه وافرتری دارد و به نظر به آن مسائل آشناتر و مسلط تر است، بی آنکه هیچ اشاره ای به یگانه بودن فرمول محاسبه قیمت اینترنت در کشورمان کرده یا پیرامون چرایی گران بودن آن به نسبت اغلب کشورهای جهان توضیحی دهد، گفت: «در گذشته هیچ استفاده‌ای از آپلود نمی‌شد و 99 درصد استفاده از اینترنت دانلود بود؛ بنابراین در گذشته آپلود وجود نداشت و در واقع رایگان نبود. اکنون آپلود بین کاربران در حال افزایش است و به بخشی از خدمات تبدیل شده است که تفاوتی با دانلود ندارد و بخشی از پهنای باند را تصرف می‌کند که در ازای آن شرکت‌ها باید به شرکت زیرساخت بهای آن را پرداخت کنند و زیرساخت هم باید به خارج پول بدهد. کاربرهایی که کارشان آپلود است باید برای آن پول بدهند و کسی چیزی را مجانی به دیگری نمی‌دهد.»
اظهارنظری نادقیق و تعجب برانگیز که علاوه بر اشکالات فنی، بسیار هم شائبه برانگیز است. از این رو که می‌بینیم آقای وزیر، اینترنت را چیزی شبیه اتوبان تصور کرده که اگر برای پیمودن مسیر رفت در آن، باید پول بپردازید، بهره بردن از خدمات آن برای بازگشت رایگان نخواهد شد و موظف به پرداخت وجه هستید، حال آنکه اینترنت این گونه نیست و هرگز نمی‌توان بی ارسال محتوایی (ولو اندک و در حد تایپ چند کلمه باشد)، محتوایی دریافت کرد!
ارتباطی دو سویه که دانلود و آپلود را از دو مقوله جدا، به فرایندهایی در هم تنیده تبدیل می‌کند و علم به این موضوع کافی است تا دریابیم وجوهی که برای خرید حجم اینترنت در کشورمان می‌پردازیم، در حقیقت با تعرفه های اعلام شده و گران قیمت هم همخوانی ندارد و بسیار گزاف تر است. معامله ای پر سود که ظاهرا وزیر با آن مخالفتی ندارد، ولو افراد راضی از آن، چند شرکت ارائه دهنده خدمات و افراد ناراضی از آن، کاربران بسیار پرشمار اینترنت در کشورمان باشند.
گزاره‌ای که در جمله پایانی وزیر به وضوح قابل رویت است. آنجا که واعظی می‌گوید: «کسی چیزی را مجانی به دیگری نمی‌دهد.»؛ انگار نه انگار که هیچ خدمتی در این عرصه به رایگان در اختیار هیچ کسی در کشورمان قرار نگرفته و نمی‌گیرد و حتی از آن بدتر، نرخ آن به لطایف الحیلی چند برابر از مردم دریافت می‌شود؛ وضعیتی که همین آقای وزیر هم وعده حلش را با کاهش نرخ ها داده بود اما ظاهرا هر چه به روزهای پایانی مأموریت خود در دولت ازدهم نزدیک می‌شود، بیشتر فراموشش می‌کند.
جمله‌ای کلیدی که اگر از کنایه موجود در آن صرف نظر کنیم، بی شباهت به خرج کردن از سبد رأی رئیس جمهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز نیست، چون بی شک کندی اینترنت و نرخ گران آن، مورد انتقاد شمار زیادی از هموطنانمان است؛ انتقادی که وزیر ترجیح می‌دهد از پاسخ دادن به آن با جملات کنایه آمیز بگذرد و جواب دادن به آن را بر عهده رئیس جمهور بگذارد؛ شاید از این رو که نتوانسته به وعده های فراوانش جامه عمل بپوشاند و ترجیح داده وقت خود را معطوف به فیلتر شدن یا نشدن چند نرم افزار نماید و بس!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">