ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سلفی بگیران اختلال روانی دارند

| سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

سـاحـره چـمـنی - پس از سال ها تحقیق و بررسی، محققان این موضوع را تایید کردند؛ افرادی که بیش از حد عکس سلفی ثبت می کنند، به نوعی اختلال روانی دچار هستند.
اولین بار سال ۲۰۱۴ انجمن روان پزشکی آمریکا (APA) موضوعی مطرح کرد مبنی بر اینکه گرفتن عکس سلفی نوعی اختلال روانی را نشان می دهد. 
بر اساس گزارش این انجمن، ثبت عکس سلفی به شکل وسواس گونه و بیش از حد به نوعی در رده اختلالات روانی قرار می گیرد. اگرچه بعد از مدتی صحت این موضوع ثابت نشد و ظاهرا انجمن روان پزشکی آمریکا آن را تکذیب کرد، اما بر پایه همان فرضیات تحقیقات جدیدی انجام شد و حالا پس از گذشت سه سال، اختلال روانی گرفتن سلفی تایید شده است.
جانانتاران بالاکریشنان از دانشکده مدیریت تیاگاراجار شهر مادورای هند و مارک دی گریفیتز از دانشگاه ترنت شهر ناتینگهام انگلیس، در مجله سلامت روانی و اعتیاد، مقاله ای با عنوان «مطالعه سلفی و رشد ابعاد رفتاری آن» منتشر کرده اند.
در این بررسی ها رفتار افراد در رابطه با ثبت عکس سلفی بر اساس مشخصات فرد و درجه بندی آن ها بر پایه تعداد عکس هایی که گرفته می شود را طبقه بندی شده است. 
ابتدا 6 عامل محیط، رقابت اجتماعی، جلب توجه، بهبود وضعیت روانی، افزایش اعتمادبه نفس و ارزیابی های شخصی بررسی شده که باعث ثبت وسواس گونه عکس سلفی می شود. 
در این بررسی 225 نفر از دو دانشگاه مختلف در هند در سه گروه معمولی، حاد و مزمن دسته بندی شدند.
در میان این شرکت کنندگان، 34 درصد در دسته معمولی، 5/40 درصد در دسته حاد و 5/25 درصد در دسته مزمن قرار گرفتند. 
جالب است بدانید که در این مطالعات مشخص شد آقایان بیش از خانم ها به گرفتن عکس سلفی تمایل دارند به طوری که مردان 5/57 درصد اقدام به ثبت عکس سلفی کردند در حالی که این رقم برای خانم ها 5/42 درصد برآورد شد. این بررسی ها همچنین نشان داد افراد جوان در گروه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال تمایل بیشتری به ثبت عکس سلفی دارند.
بر اساس بخش دیگری از نتایج این تحقیقات ۹ درصد از افرادی که در این بررسی ها شرکت کردند، روزانه بیش از 8 عکس سلفی از خود می گرفتند و ۲۵ درصد آنان روزانه حداقل سه عکس سلفی در شبکه های اجتماعی منتشر می کردند. 
آنها اعلام کردند که گرفتن عکس سلفی حس بهتری به آنها می دهد و می توانند خودشان را بهتر بیان کنند. همچنین تصورشان این است که تاثیر بیشتری روی افراد می گذارند.
برخی از این افراد معتقدند که به اشتراک گذاشتن عکس سلفی در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد رقابت سالم میان آنها و دوستان شان می شود و گرفتن تعداد بیشتری لایک و کامنت یکی از امتیازات برای آنها به شمار می رود.
بعضی از این افراد اعتراف کرده اند که از ابزارهای ویرایش عکس استفاده می کنند تا بهتر به نظر برسند.
جلب توجه یکی از مهم ترین مواردی است که افراد به آنها پرداختند. آنها اعتقاد دارند زمانی که عکس های سلفی خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند محبوبیت بیشتری به دست می آورند. حتی برخی از آنها ثبت و انتشار عکس سلفی را در جهت کاهش استرس خود بیان کرده اند و معتقدند که این موضوع باعث شادی و حس بهتر آنها خواهد شد. احساس افزایش اعتماد به نفس مورد دیگری است که این افراد به آن اشاره کرده اند. همچنین حس مثبت تر از مواردی است که این افراد از آن نام برده اند.
برخی از آنها اعتراف کرده اند که عکس های سلفی زیادی از خود ثبت کرده و به شکل خصوصی آنها را نگاه می کنند و این موضوع به آنها حس اعتماد به نفس می دهد.
به گفته برخی از آنها، وقتی عکس سلفی می گیرند و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، احساس می کنند که در بین گروه افرادی که با آنها تعامل می کنند بیشتر پذیرفته می شوند. حتی برخی از انتشار عکس های سلفی حس قدرت می گیرند و وقتی عکسی برای انتشار ندارند افراد گروه آنها را پس می زنند.
بر این اساس محققان در این بررسی ها به این نتیجه رسیده اند؛ افرادی که به این اختلال دچار هستند از کمبود اعتمادبه نفس رنج می برند. 
این بررسی ها همچنین نشان داده است این افراد مدام تلاش می کنند که در میان اطرافیان شان پذیرفته شوند، بنابراین رفتارهایی تکراری و اعتیادگونه از خود نشان می دهند. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">