ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سلیمانی: منع مخابرات از ارایه ADSL اشتباه بزرگی بود

| سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با رضایت‌بخش خواندن امتیاز بین‌المللی کشور در بخش تلفن ثابت گفت: آنچه که رتبه‌ی ما را زمین‌گیر کرده، در حوزه‌ی پورت‌های پرسرعت است.

محمد سلیمانی در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، با تاکید بر اینکه در حوزه پورت‌های پرسرعت متاسفانه ضعیف هستیم، اظهار کرد: البته این موضوع به معنی آن نیست که ما مشتری نداریم بلکه مشتری زیادی در این زمینه وجود دارد و بارها شنیده‌ام در جاهای مختلف افراد از اینکه پورت‌های پرسرعت به موقع در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، گلایه دارند.

وی ادامه داد: اگر ما هدف را ضریب نفوذ 20 درصدی گذاشتیم برای این منظور حداقل 14 میلیون مشترک باید وجود داشته باشد و هر مشترک ماهانه 20 هزار تومان برای این منظور پرداخت کند که البته مشتری آن هم وجود دارد چون بنگاه‌های اقتصای و آموزشی همه به پورت‌های پرسرعت نیاز داشته و حاضرند هزینه آن را پرداخت کنند.

او گفت: به عنوان مثال 14 میلیون مشترک را اگر در عدد 20 هزار تومان در ماه ضرب کنیم عددی معادل 280 میلیارد تومان در ماه به دست می‌آید که این میزان در سال عددی بیش از سه هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین بازار و یا هر جایی که بخواهد این 3 هزار میلیارد تومان را از مردم بگیرد باید حداقل به همان میزان سرمایه گذاری کند.

سلیمانی افزود: نمونه روشن آن اپراتور دوم تلفن همراه است که اگر 15 میلیون شماره ارایه کند و از این تعداد مشترک در ماه 10 هزار تومان دریافت کند، رقمی در حدود 150 میلیارد تومان می‌شود و در کل در سال معادل 2 هزار میلیارد تومان می‌شود که باید از مردم دریافت کند، بنابراین موظف است بیش از 3 میلیارد دلار یعنی رقمی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر شرکت‌های ندا نیز این سرمایه‌گذاری‌ را انجام می‌دادند حتما جواب گرفته و به نتیجه می‌رسیدند بنابراین بحث سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار مهم است که امیدواریم با اپراتورهای وایمکس و تقویتی که در زمینه اینترنت پرسرعت انجام می‌شود و با همکاری شرکت‌های ندا با شرکت‌های مخابرات این موضوع تحقق یابد.

وی ادامه داد: مردم به پورت‌های پرسرعت نیاز دارند اما به دلیل کمبود امکانات شرکت‌ها فقط در چند شهر حضور یافتند در صورتی که این موضوع با نفس توسعه مغایرت دارد زیرا باید از نظر جغرافیایی توسعه یابد و در همه جا انجام شود و این یکی از مشکلات محسوب می شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ممنوع و محروم کردن شرکت‌های مخابراتی از توسه‌ی ADSL را بزرگترین اشتباه و استراتژی در سال 83 برشمرد و اظهار کرد: البته این موضوع رفع شده و امیدواریم این عقب افتادگی که به وجود آمده ظرف 2 سال آینده برطرف شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی تاخیر در اجرای پروژه‌ی GPRS همراه اول گفت: شبکه‌ی همراه اول شبکه‌ی نسل دوم است و از سال 73 تاکنون دستگاه‌ها از تجهیزات و وندورهای مختلف استفاده کردند و تولیدات داخلی و نرم‌افزارهای جدید و قدیمی مورد استفاده قرار گرفتند و در حال حاضر که شبکه نزدیک 25 میلیون مشترک در سراسر کشور دارد به عنوان یک شبکه‌ی گسترده‌ای است که به ارتقاء نیاز دارد.

وی ادامه داد: شبکه‌ی گسترده‌ی فعلی نیازمند ارتقاء به نسل 5/2 و 75/2 است که حساسیت ویژه‌ای دارد اما در زمان شروع پروژه تصور بر این بود که کار ساده‌ای است و برنده‌ی مناقصه خارجی هم به موقع تعهدات خود را انجام نداد اما قاعدتا در حال حاضر تلاش می‌کنند بتوانند این خدمات را هر چه زودتر به مردم ارائه دهند.

او تاکید کرد: اگر این موضوع با مشکلات فنی روبه‌رو نشود و اقدامات لازم از نظر نیاز به ارتقاء سخت‌افزار و نرم‌افزار در بخشی از این شبکه انجام پذیرد قاعدتا این کار باید در 6 ماهه‌ی اول سال باید اجرایی شود.

سلیمانی بدقولی طرف برنده مناقصه خارجی و عمل نکردن به تعهدات و پیچیدگی و حساسیت کار را از جمله مهم دلایل تاخیر این کار دانست و گفت: موضوع حمل تجهیزات نیز از دیگر مواردی بود که این پروژه را با تاخیر مواجه کرد.

  • ۸۷/۰۲/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">