ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهم اینترنت در مقابله جهانی با کرونا

| چهارشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

شیوع ویروس کرونا و مخاطرات ناشی از حضور مردم در اجتماعات منجر به چاره جویی از ظرفیت های دیجیتال برای انجام امور خانه نشینان شده است؛ هر چند که تنگناهایی، این راهکار بهداشتی را تهدید می کند.

از دی ماه پارسال که ویروس جدید کرونا ده ها هزار چینی را مبتلا کرد، پزشکان در پی کشف ویژگی های این ویروس به این نکته پی بردند که گرچه درصد مرگ و میر این بیماری به نسبت پایین است اما با سرایت شدید آن، تلفات زیادی را بر جای خواهد گذاشت. این ویژگی کرونا موجب شد تا یکی از توصیه های اصلی سازمان جهانی بهداشت، دوری مردم از اجتماعات و خانه نشینی باشد تا بلکه زنجیره سرایت بیماری شکسته شده و شیوع کرونا مهار شود.

با احتساب جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری هند که به تازگی قرنطینه شدند، تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در عمل به این توصیه، خانه نشین شده اند.

هشتگ "در خانه بمانیم" در بسیاری از کشورها با زبان های محلی و انگلیسی در فضای مجازی تداوم‌ یافته و چهره های هنری و اجتماعی تلاش می کنند مردم را به خانه نشینی تشویق کنند.

علاوه بر افزایش برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی، چنین محتوایی که از دیرباز بخش مهمی از علاقه عامه به اینترنت را تشکیل می داد، مردم را پای تلویزیون ها و مانیتورها نشانده و تلاش می کنند تا مانع از کسالت ناشی از هفته ها خانه نشینی اجباری و از بین رفتن انگیزه ها شوند.

چهره های تلویزیونی که پیش از این در استودیو و در حضور تماشاگران برنامه خود را اجرا می کردند، اکنون خود خانه نشین شده و برای تداوم برنامه، فیلم هایی را همانند دیگر کاربران اینترنت از زندگی شخصی خود منتشر می کنند.

تارنماهای تولیدکننده فیلم و سریال نیز این روزها با هجوم بینندگانی مواجه شده اند که برای گذر زمان، فیلم های گوناگون را با کلیک های خود تماشا می کنند.

در برخی از کشورها زیرساخت های ارتباطی این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از کارمندان بخش های دولتی و خصوصی بتوانند دورکاری کرده و از منزل وظایف خود را انجام دهند. حتی برخی از اماکن مذهبی نیز این امکان را برای مومنان فراهم کرده اند تا به جای حضور یافتن در عبادتگاه ها، از راه دور وارد تارنمای مکان مورد نظرشان شده و فرائض خود را به جای آورند.

با توجه به صدها میلیون دانش آموزی که به علت شیوع ویروس کرونا از خدمات حضوری آموزشی در مدارس محروم شده اند، بسیاری از دولت ها با استفاده از بستر اینترنت تدابیر لازم را برای آموزش و سنجش آنان از راه دور فراهم ساخته اند که البته داغ شدن بازی های آنلاین می تواند چالشی در این میان باشد.

اجتناب از گردهمایی ها و تماس های رودررو موجب شده تا به ویدئو کنفرانس ها بیش از پیش توجه شده و سران کشورهای عضو مجامع چند ملیتی با بهره گیری از این قابلیت به بررسی اوضاع و موضوع های مورد نظرشان بپردازند. جلسه های آنلاین سران گروه ۷ و گروه ۲۰ را می توان در این چهارچوب در نظر قرار داد.

به گزارش ایرنا با بسته شدن فروشگاه ها که از جمله مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا به شمار می روند، خرید اینترنتی که از ارکان اصلی فضای مجازی به شمار می رود، اکنون اهمیتی دو چندان یافته و مشتریان بیشتری را راهی فروشگاه های مجازی کرده است. شرکت آمازون که از جمله بزرگترین فروشگاه های اینترنتی به شمار می رود به تازگی در پی جذب ۱۰۰ هزار نیرو برای پاسخگویی به سیل مشتریان جدید است.

با این حال و با وجود مزایای فراوانی که بستر دیجیتال برای خانه نشینان فراهم می سازد، مخاطراتی نیز آن را تهدید می کند که از جمله می توان به باور نداشتن برخی از دولت ها مانند آمریکا و برزیل به توصیه های بهداشتی و تلاش آنان برای نادیده گرفتن خطر کرونا و در نتیجه خاتمه دادن به خانه نشینی کارمندان اشاره کرد.

طولانی شدن بحران کرونا نیز می تواند به کاهش ظرفیت اینترنت منجر شود. با طغیان کرونا در اروپا و به دنبال آنان افزایش خانه نشیان اروپایی، فیس بوک و یوتیوب اعلام کرده اند برای حفظ کیفیت خدمات خود ناچارند از پخش ویدئوهای با کیفیت اچ دی در این منطقه خودداری کنند.

فقدان زیرساخت های لازم دیجیتال در برخی از کشورهای جهان سوم و به خصوص قاره آفریقا نیز مانعی بر سر راه استفاده از ظرفیت های فضای مجازی است.

  • ۹۹/۰۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">