ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهم نام ها از بازار بزرگ CD-R ایران

| چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۸۶، ۱۰:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

بازار بزرگ مدیای ذخیره سازی ایران بی شک بخش مهمی از بزرگی و اهمیت اقتصادی خود را عملاً مدیون عدم وجود و یا در واقع عدم اجرای قانون کپی رایت در کشور است. اگر چه این محصول پر مصرف که براساس آخرین تخمین ها بازار جذابی با ظرفیت ماهانه 30 تا 35میلیون عدد و یا به عبارتی به ازای هر ایرانی 5 تا 6 عدد در سال را در اختیار دارد و صنوف مختلفی اعم از خواربار فروش ها ، لوازم تحریری ها و ... در کنار رایانه ای ها در توزیع آن نقش داشته و دارند اما شاخص میزان مقبولیت نام های تجاری گوناگون این عرصه نیز در بازار رایانه کشورازاهمیت خاصی برخورداراست.
براساس جدیدترین شاخص اعلام شده از باشگاه فعالان بازار فناوری اطلاعات (طرح S&P) در هفته اول خرداد ماه، هر سه برند اول شاخص شش ماه قبل یعنی Final، Princo و DataLife همگی با کاهش سهم روبرو شده اند. Final با یکی از بیشترین کاهش مقبولیت ها هنوز برند اول این بازار است اما به نظر میرسد کاهش حجم وسیع تبلیغات استثنائی این برند در سال گذشته در کنار توجه شرکت ریز موج به تولید سایر برندهای CD-R و احیانا مشابه برندهای خارجی موفق در منطقه، در متعادل کردن شاخص های این بازار نقش داشته است. Final با 3 درصد کاهش نسبت به شاخص گذشته، هم اکنون با برخورداری از شاخص 180 درجایگاه نخست قرار دارد و Princo ، SONYو DataLife به ترتیب با 2 و 1 و 5 درصد کاهش با شاخص های 133،112 و 98 در مکان های بعدی قرار دارند.

CD-R با توجه به سرمایه گذاری های سنگین دو شرکت ایرانی ریز موج و فورتکس عملاً یکی از موفقترین تولیدات ایرانی در حوزه الکترونیک و رایانه بوده و به علت رقابت شدید این دو شرکت و ماهیت تولید آن که سرعت فروش مناسبی را طلب میکند، تنها محصول تولید ایران است که بهای گزاف تعرفه های سنگین حمایتی دولت ازجیب مصرف کننده بازار تامین نمیشود. شاید یکی از علل این موفقیت را باید در حرفه ای بودن هر دو شرکت در بازار و دارا بودن سیستم توزیع قبل از روی آوردن به تولید ونیزسابقه فعالیت بین المللی مدیران هر دو مجموعه دانست.

مصرف کننده ایرانی علاوه بر اینها این شانس را هم داشته است که در ایران مالیاتی برای استفاده از مدیای ذخیره سازی همچون سی دی و دی وی دی دریافت نمی شود. در بسیاری از کشورها و به خصوص در اروپا به منظور حمایت از هنرمندان و تولید کنندگان محتوای این دیسک ها، مالیات سنگینی برای تولید و عرضه این قبیل مدیا وضع گردیده و در برخی از این کشورها همچون آلمان ، فرانسه، بلژیک و ... این مالیات قیمت یک عدد سی دی خام را تا حد 1 یا 1.5 یورو یعنی تقریبا ده برابر قیمت مصرف کننده در ایران افزایش داده است.
بازار پر مصرف این محصول توجه بسیاری از برندهای مطرح در سایر محصولات رایانه ای را نیز به تولید و عرضه در این حوزه و رقابت با نامهای تخصصی این رشته جلب نموده است. اگرچه SONY نامی آشنا و قدیمی در عرصه مدیاهای ذخیره سازی است و در شاخص اخیر با توجه به سقوط عجیب و 5 درصدی سهم DataLife، یک پله نیزصعود کرده، اما حضور برندهایی همچون Samsung، HP، Farassoo و BenQ در این بازار بدون شک بیانگر نگاه ویژه ای به کارکردهای تبلیغاتی و حضور گسترده تر در بازاراست.
در بازار رنگارنگ این محصول یکی از مهمترین عوامل موفقیت را نیز همچون سایر کالاهای مصرفی باید در نحوه طراحی گرافیکی و کیفیت بسته بندی جستجو نمود. در این میان بعضی بزرگان بازار دراین صحنه توانسته اند مقبولیت بهتری در شاخص نسبت به شش ماه قبل کسب نمایند. با همین ابزار Epoch با 1 درصد رشد به نسبت برادرهمخون خود Final در شش ماه اخیر موفقتر عمل نموده و با برخورداری از شاخص 68 جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. TONB برند جدید و جوان مجموعه فراسو- شاب نیز با طراحی خاص خود برای اولین باردر یک محصول سهم بالاتری از برند Farassoo کسب نموده است.
شاخص اس اند پی نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان بازار آی سی تی کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات بوده که به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

image003.jpg

  • ۸۶/۰۳/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">