ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سه نکته مهم درباره ماجرای گوگل

| سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۸۷، ۰۴:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

دکتر مجتهدزاده از ایرانیان خواست پس از آگاهی از محتوای متن مربوط به ماجرای اعتراض کاربران ایرانی به گوگل نسبت به امضا کردن یا نکردن آن تصمیم بگیرند.

دکتر پیروز مجتهدزاده، رئیس مؤسسه «یوروسویک» لندن در گفت‌وگو با مهر درباره ماجرای اعتراض کاربران ایرانی به سایت اینترنتی گوگل و آنچه تقسیم‌بندی خلیج فارس توسط این سایت خوانده می‌شود، اظهار داشت: درباره مسائلی که در این زمینه رخ داده، ملت ما باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشند.

این استاد دانشگاه افزود: نخستین نکته‌ای که باید در این باره مورد توجه قرار گیرد، این‌که شرکت «گوگل ارث» و تشکیلات مرتبط با آن، هیچ گونه ادعایی درباره نام «خلیج فارس» نداشته و ندارند و بارها نیز در جریان اعلام مواضع خود بر این نکته تأکید کرده‌اند، اما آنچه در نقشه‌های منتشره این سایت اینترنتی وجود داشته و باید تصحیح هم شود، اینکه با بزرگنمایی نقشه‌ها و نزدیک شدن به سواحل کشورهای عربی در خلیج فارس، نام مجعول «خلیج عربی» به عنوان یک اصطلاح محلی آشکار می‌شود.

مجتهدزاده با تأکید دوباره بر لزوم تصحیح عنوان خلیج عربی به هر شکلی که در این سایت اینترنتی وجود داشته باشد، ادامه داد: به هر صورت، کلیت منطقه خلیج فارس در نقشه کلی گوگل ارث نیز به درستی با همان نام خلیج‌فارس قابل مشاهده است و تنها در هنگام بزرگنمایی و آن هم در سواحل برخی کشورهای عرب ساحلی این دریا عنوان مجعول دیده می‌شود که قطعا به عنوان نام محلی که این کشورها برای این منطقه به کار می‌برند، ذکر شده است؛ بنابراین، استنباط این نکته که سایت گوگل نام خلیج عربی را جایگزین خلیج فارس کرده به هیچ وجه درست نیست.

رئیس مؤسسه یوروسویک لندن همچنین گفت: نکته دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، این که بنده هم به فرستادن نامه‌های اعتراض‌آمیز برای تصحیح فوری چنین تحریفاتی معتقدم، اما این نامه‌ها باید نوعی وجاهت قانونی داشته و حاوی استنادات تاریخی، جغرافیایی و حقوقی باشند تا بتوانند یک مجموعه بزرگ جغرافیایی چون گوگل ارث را قانع کنند.

وی با ابراز تأسف از گنجانده شدن برخی نکات دروغین در متن نامه‌ای که هموطنان ایرانی برای دفاع از واقعیات و حقایق تاریخی کشورمان به امضای آن می‌پردازند، اظهار داشت: متأسفانه متنی که به عنوان اعتراض به این موضوع از سوی سایت گوگل طراحی شده، به نوعی خاص تلاش کرده تا تقصیر تحریف عنوان خلیج فارس را متوجه ایرانیان کند. در این متن، دو دروغ آشکار هست؛ نخست این که در آن آمده که رضاخان در سال 1935 نام کشور ما را از فارس به ایران تغییر داده که این یک دروغ محض است، زیرا این پهنه جغرافیایی، همواره در تاریخ ایران نامیده شده و خواهد شد.

مجتهدزاده با تأکید بر اینکه این موضوع هیچ‌گونه ارتباطی به مسأله تحریف نام خلیج‌فارس ندارد، افزود: دروغ دیگری که در متن آمده، این که در آن به گونه‌ای تلویحی از ایرانیان خواسته شده تا برای مقابله با تکرار چنین مسائلی نام «ایران» را به همان نام پیشین، یعنی «فارس» بازگردانند تا شاید از این طریق نام «خلیج فارس» هم تثبیت شود!

رئیس مؤسسه یوروسویک لندن با بیان این‌که امضا کردن یا امضا نکردن این فرم بر عهده خود ایرانیان است و توصیه‌ای در این زمینه به هموطنانمان ندارد، یادآور شد: ایرانیان عزیز، همواره باید از محتوا و متنی که امضا می‌کنند و از دیگران نیز به طور گسترده برای امضای آن دعوت می‌کنند، آگاهی داشته باشند.

  • ۸۷/۰۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">