ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سیاست‌های تعرفه‌ موبایل از ابتدا اشتباه بود

| چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۸۷، ۱۲:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

سیاستگذاری تعرفه گوشی تلفن‌همراه از ابتدا کارشناسی نبوده است.

معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات‌عامل ایدرو این جمله را در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود، در برابر سوالات خبرنگاران مبنی بر موضع سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای تعرفه موبایل ابراز کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد احمد قلعه‌بانی که همراه با معاونان خود، در این جلسه حاضر شده بود، تصریح کرد: سیاستگذاری برای تعیین نرخ واردات گوشی موبایل از پایه کارشناسی برخوردار نبوده است؛ چرا که به اعتقاد ما، باید برای مدت طولانی این سیاست‌ها تشریح شوند تا سرمایه‌گذار از آینده اقدامات دولت، مطلع باشد.قلعه‌بانی در عین حال تاکید ‌کرد مجری سیاست‌های دولت و وزارت صنایع و معادن است، با این حال اگر روش‌های تعیین تعرفه واردات مقطعی باشد، مسائلی از جمله سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند و آسیب خواهند دید.
روش‌های عقلانی

وی با بیان اینکه درباره این مساله حرف برای گفتن داریم، گفت: روش‌های عقلانی باید در فرآیند تصمیم‌گیری حاکم باشد، مثلا نرخ تعرفه‌ها باید برای مدت 10 تا 15 سال آینده مشخص باشند.

قلعه‌بانی این سخنان را در برابر پرسش خبرنگاران مطرح می‌کرد، هر چند جلسه روز گذشته برخلاف نشست‌های مطبوعاتی با روسای پیشین این سازمان، بر محور خودرو متکی نبود. چرا که داغ بودن واردات و تولید، سبب پرسش‌های متعدد در این باره شده بود. دولت حدود 2 سال پیش، ابتدا با حمایت از تولید گوشی موبایل نرخ تعرفه ورودی را از 4 به 60 رساند. اما پس از تهیه گزارش سازمان‌های نظارتی و بازرسی، دولت بر آن شد که نرخ فوق را به 25درصد کاهش دهد؛ اما در سال جدید این نرخ مجددا کاهش یافت، طوری که سود بازرگانی واردات موبایل به صفر رسیده و تنها حقوق 4درصدی دولت بر ورود این کالا اعمال می‌شود.

وکیلی‌فر، معاون این سازمان نیز توضیحاتی در این باره ارائه کرد. وی یادآور شد: تنها یک شرکت از 5 یا 6 شرکت فعال، به سازمان گسترش وابستگی داشته است و اگرچه ما متولی احداث واحدهای تولید موبایل نبوده‌ایم.

  • ۸۷/۰۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">