ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شاخصی برای تنظیم توقعات

| شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تیرماه سال جاری بود که در یادداشتی با تیتر «فشار، بازی، سکوت» نوشتم: شبکه ملی اطلاعات، نمونه‌ای کامل و قابل تدریس از نقص ساختارها، ضعف قانون‌ها، پیچیده‌سازی فرایندها و در نهایت یافتن چرایی شکست کامل، اجرای ناقص و یا طولانی و پرهزینه‌شدن طرح‌ها و پروژه‌های کلان در کشور است.


در آن متن نوشته بودم که شبکه ملی اطلاعات پس از 14 سال از مطرح شدن آن و تدوین انبوهی از بایدها و نبایدها، هرازگاهی بر سر زبان‌ها افتاده و وارد چرخه انتقاد از عدم راه‌اندازی آن (مرحله فشار)، شروع جدال‌های رسانه‌ای از برداشت‌های متفاوت، کاغذبازی، ارسال عکس از زونکن‌های پیشرفت طرح (مرحله بازی) و در نهایت چند مصوبه جدید و شروع دوران آرامش و اتمام جدال‌ها (مرحله سکوت) می‌شود.
در دور جدید برقرار این چرخه آخرین خبر از شبکه ملی اطلاعات از این قرار است: « اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی به همراه کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی و مسوولان وزارت ارتباطات، بررسی طرح پیشنهادی «سند معماری شبکه ملی اطلاعات» را آغاز کردند.»
به عبارت دیگر با پایان بررسی سند مذکور (ورود دوباره به مرحله سکوت)، کار پیشبرد و اجرا بر اساس این سند آغاز خواهد شد. اگرچه طبق معمول اثری از تاریخ و نقطه پایان و ضمانت اجرایی «سند معماری شبکه ملی اطلاعات» نیز در دست نیست.
هدف از نوشتن متن حاضر نگرانی از سرنوشت شبکه ملی اطلاعات نیست، چون در این خصوص انبوهی از مسوولان، نهادها، قوانین و مصوبات وجود دارد و لذا مقالات مطبوعاتی محلی از اعراب ندارند.
مقصود صرفا تاکید و تمرکز بر سرنوشت یکی از خروارها پروژه در حوزه فاواست که از قضا از عالی‌ترین مقامات کشور گرفته تا مسوولانی که نقش مستقیم و موثری در آن ندارند، در خصوص شبکه ملی اطلاعات به اظهار نظر پرداخته‌اند و پیگیر اجرای آن هستند.
به عبارت دیگر تجمیع اخبار رسانه‌های صوتی، تصویری، مجازی و نوشتاری کشور در خصوص شبکه ملی اطلاعات از گذشته تا امروز نشان می‌دهد که این پروژه با اختلاف زیاد از مجموع تمامی طرح‌ها و پروژه‌های حوزه فاوا فاصله دارد.
مخلص کلام، هدف از متن حاضر صرفا تاکید بر این مهم بود که وقتی سرانجام پروژه‌ای با این درجه از اهمیت و نهادها و مسوولانی که سال‌هاست درگیر آن هستند، این چنین است، سطح انتظار از سرنوشت سایر پروژه‌ها و مشکلات حوزه فاوا باید واقع‌بینانه شده و سایر فعالان و ذینفعان بخش متناسب با آن، توقعات خود را تنظیم کنند و انتظار رفع مشکلات و برنامه‌ریزی‌های خود را داشته باشند.(منبع:فناوران)

  • ۹۸/۱۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">