ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه نیمه‌جهانیِ اینترنت

| سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳ ق.ظ | ۰ نظر

مصطفی رفعت - همچنان در ماه ژوئن بسر می‌بریم؛ ماهی که در هشتمین‌روزِ آن و در سال ١٩٥٥ فردی به‌نامِ «تیم برنرز-لی» متولد شد که می‌توان ادعا کرد سرنوشت مردم جوامع را در روند توسعه تغییر داد.

بیش از ٣٠سال‌پیش و در ١٢ مارس ١٩٨٢، این دانشمند بریتانیاییِ علوم رایانه، به‌تعبیری، ناخواسته زمینه یک فناوری مشهور را فراهم کرد که بعدها تحتِ‌عنوانِ «اینترنت» معروف شد؛ مخلوقی که ضمن درنوردیدنِ مرزها و گسترش به سراسر کره خاکی، به‌نوعی مرزها را از میان برداشت تا یک جهان تازه؛ اما موازی در فضایی مجازی شکل بگیرد که مدت‌هاست باعث ارتباط گسترده مردم در جوامع مختلف شده است.

او که کارمند «سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای» یا به‌عبارتی بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان باعنوانِ CERN بود، به‌کمک «رابرت کی‌لیو» و دانشجویی جوان در همان سازمان، اولین ارتباط موفق بین یک میزبان و کاربر پروتکل انتقال ابرمتن ازطریق اینترنت را برقرار کرد. مشخصاتی که او از URI، HTTP و HTML استخراج کرده بود، به‌عنوانِ «فناوری وب» منتشر شد.

حالا پس از گذشت سه‌دهه و به‌رغمِ تلاش‌های صورت‌گرفته و ادعایی که در عبارت این ابداع خارق‌العاده؛ یعنی «شبکه جهان‌گستر» (World Wide Web) که ما به‌شکل WWW می‌شناسیم؛ گنجانده شده، باید گفت که اینترنت هنوز نتوانسته به امکانی واقعاً سرتاسری تبدیل شود و افراد بسیاری در گوشه‌وکنار جهان هستند که از آن بی‌بهره‌اند.

گزارش اخیر «اتحادیه بین‌المللی مخابرات» (ITU) وابسته به «سازمان ملل متحد» نشان داده که در سال ٢٠١٩ از هر ١٠٠نفر در جهان، تنها ٥٤نفر به اینترنت دسترسی داشتند. اگرچه در آمریکای شمالی و اروپا حالا دیگر اینترنت چیزی شبیه به «آب» و «برق» به‌راحتی دراختیارِ همگان قرار دارد؛ اما غالب مردم کشورهای کمترتوسعه‌یافته همچنان از این بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی جهان، محروم هستند.

درحالِ‌حاضر نفوذ اینترنت در کشورهای توسعه‌یافته به ٨٦,٦درصد رسیده؛ درحالی‌که در کشورهای درحالِ‌توسعه تنها ٥٣.٦درصد و در کشورهای کمترتوسعه‌یافته بعضاً از ٢٠درصد هم پائین‌تر است. گفتنی‌ست؛ متوسط نرخ نفوذ اینترنت در جهان ٥٣.٦درصد برآورد شده است. در اینفوگرافیک امروز، این شاخص را در محدوده‌های مختلف جغرافیایی مرور کرده‌ایم. (منبع:سایه)

  • ۹۹/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">