ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

"شما" برادر اینترنت است

| جمعه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۰، ۰۶:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

با قطعی شدن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات (شما) این شائبه به وجود آمد که قرار است دسترسی به شبکه اینترنت جهانی محدود شود اما مسوولان مربوط این موضوع را به هیچ عنوان قبول ندارند و این دو شبکه را موازی هم قلمداد می‌کنند.

به گزارش (ایسنا)، شبکه ملی اطلاعات و اینترنتی داخلی که به واسطه آن برای کشور محقق خواهد ‌شد به قدری برای مسوولان حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات مهم است که عزم آن‌ها را برای پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر و البته جامع جزم کرده است.

توانی از ایران و ایرانی که در این شبکه قرار است به منصه ظهور برسد و بیگانگان را در برابر این لایه امنیتی مبتنی بر اصول شبکه جهانی ناامید کند، دارای زیرساختی متمرکز و دسترسی فراگیر برای تمامی کاربران موجود در سطح کشور است به نحوی که تمامی مردم می‌توانند با هزینه‌کردی اندک از پهنای باند بالایی برای ارتباطات روی شبکه استفاده کنند.

بعد از بروز سوانح سایبری همچون استاکس‌نت، دوکو و مخاطراتی از این قبیل به گفته کارشناسان راه‌اندازی چنین شبکه‌ای به نفع عموم است چراکه دریچه تهدیدات به حد مطلوبی بسته می‌شود و این خود می‌تواند به ایمنی با کیفیتی منجر شود و هرگونه تهدیدی را در نطفه خفه کند.

اما چالشی که می‌تواند روند اجرای چنین پروژه‌هایی را محدود کند این است که به نیازهای مردم بر روی این شبکه پاسخی مناسب داده نشده و در نتیجه موجب نارضایتی آن‌ها شود.

شبکه جهانی اینترنت با وضعیت کنونی دارای حجم وسیعی از اطلاعات است که قابلیت پاسخگویی به هر نوع نیازی را دارد؛ هرچند که برروی آن اطلاعات زائد و نامناسب بسیاری نیز وجود دارد که از آن‌ها به عنوان ناپاکی یاد می‌شود اما شبکه ملی اطلاعات برای مبارزه با این ناپاکی‌ها آستین‌ها را بالا زده و درصدد است تا اینترنت پاک را نه تنها به ارمغان آورد بلکه به جهانیان عرضه کند.

حال این ناپاکی‌ها با چه صافی پاک می‌شوند و چند درصد از اطلاعات اینترنت کنونی مفید واقع خواهد شد، هنوز مشخص نیست اما کارشناسان تاکید دارند که شبکه‌ای که از آن به عنوان ملی یاد می‌شود باید دارای محتوای ملی و داخلی باشد چراکه اگر از سایر منابع موجود بر روی پایگاه‌های مجازی خارج از کشور استفاده شود، دیگر ملی نخواهد بود.

حال با فرض چنین موضوعی این سوال وجود دارد که به راستی چگونه می‌توان این حجم عظیم از اطلاعات را با محتوای داخلی جبران کرد؟

دغدغه عمده‌ای که این روزها با قطعی شدن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، قطع و وصلی‌های ارتباطات اینترنتی و همچنین بسته شدن VPNها در میان کاربران اینترنتی ایران شکل گرفت، این بود که چرا قرار است اینترنت را از ما بگیرند و اگر اینترنت محدود شود چگونه می‌توان ارتباطات و تعاملات بین‌المللی حال حاضر را انجام داد؟ اوضاع تجارت الکترونیکی چه می‌شود؟ امنیت شبکه ملی اطلاعات در برابر غول‌های اینترنتی و امنیتی چگونه حفظ خواهد ‌شد؟

البته با توضیحات مسوولان می‌توان دریافت منظور از شبکه اطلاعات شبکه‌ای است که محتوای آن به صورت مرحله‌ای و توزیع شده با اتصال چندین شبکه متفاوت همچون شباب و گمرک و مالیات محقق می‌شود و تمام بنیه علمی کشور نیز بر روی بستر آن پیاده‌سازی می‌شود.

درباره دغدغه اصلی کاربران نیز که از جدایی اینترنت از شبکه ملی اطلاعات ناشی می‌شود، حکیم جوادی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با ایسنا اذعان کرد: به هیچ عنوان دسترسی برای کاربران کشور به اینترنت محدود نمی‌شود و اینترنت به موازات شبکه ملی اطلاعات مشغول به کار خواهد بود چرا که هر کدام Providerهای مجزایی دارند که مجزا از یکدیگرند.
وزیر ارتباطات نیز در مصاحبه اخیر خود با یکی از رسانه‌ها با تأیید این موضوع عنوان کرد که هیچ محدودیتی برای دسترسی به اینترنت لحاظ نخواهد شد.

  • ۹۰/۱۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">