ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صف‌کشی غول‌های فناوری در برابر نژادپرستی

| دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

نسترن صائبی - از حوادت تاسف انگیز شارلوتسویل ویرجینیا چندی بیش نمی گذرد، در این شهر، نژادپرست ها و ملی گراهای افراطی تظاهراتی برپا کردند که با مخالفت مردم روبه رو شد و درگیری هایی اتفاق افتاد که به قتل یکی از شهروندان به دست ملی گراها انجامید. در پی این رخداد، رییس جمهور آمریکا در اظهار نظری عجیب و جنجالی هر دو طرف ماجرا را مقصر دانست.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، روز چهارشنبه گذشته در نامه ای به کارمندان اپل ضمن اظهار تاسف بابت خشونت ها و رویدادهای مرگبار در شارلوتسویل و انتقاد از  اظهار نظر ترامپ در این باره، قول داد که دو میلیون دلار برای سازمان های مبارزه با نفرت پراکنی و گروه های نژادپرست اختصاص دهد. 
کوک در این نامه اعلام کرد که حوادث اخیر به شدت وی را آشفته کرده است. او در بخش بعدی این نامه به بیان اختلاف نظرهایش با ترامپ پرداخت و نوشت که بین نژادپرستان و مخالفان نژادپرستی قایل به برابری نیست. وی هم چنین گفت که اپل علاوه بر این، یک میلیون دلار دیگر به یک سازمان دفاع از حقوق مدنی و اتحادیه ضد افترا کمک خواهد کرد. 
کوک در نامه اش نوشت: درست مثل بیشتر شما، برابری و مساوات در مرکز تمام باورها و ارزش های من قرار دارد. رویدادهای چند روز اخیر، به شدت مرا آشفته کرده و واکنش اغلب همکارانم نیز به این اتفاقات، ناراحتی، خشم و سردرگمی بوده است. آنچه در شارلوتسویل اتفاق افتاد در این کشور هیچ جایی ندارد. نفرت یک سرطان است که همه چیز را بر سر راهش نابود می کند. پیشینیان ما، از این سرطان متاثر شده اند. تاریخ این را بارها به ما آموخته است؛ هم در آمریکا و هم در تمام کشورهای دنیا. ما نباید شاهد و ناظر چنین نفرت و تعصبی در کشورمان باشیم و باید در قبال آن شفاف و صریح باشیم. این مساله درباره چپ یا راست و محافظه کار یا لیبرال نیست؛ درباره اخلاقیات و نجابت انسانی است. من مخالفت خود را با رییس جمهور و هر شخص دیگری که معتقد به یکسان بودن موازین اخلاقی نژادپرستان با ضد نژادپرستان و مدافعان حقوق بشر است، ابراز می کنم. من کسانی را که با آرمان ها و ارزش های ما به عنوان یک آمریکایی مقابله می کنند، با مخالفان آن ها برابر نمی دانم.
کوک افزوده است: صرف نظر از دیدگاه های سیاسی، همه باید در این نقطه با یکدیگر متحد باشیم که همه ما برابر هستیم. به عنوان یک شرکت، از طریق فعالیت های مان، محصولات مان و صدای مان، همیشه تلاش خواهیم کرد که برابری و احترام را برای همه افراد تضمین کنیم. معتقدم که اپل به عنوان یک الگو رفتار کرده و تلاش خواهیم کرد تا این موضوع ادامه داشته باشد. ما از ورود تمام افراد از هر شغل و پیشینه ای به فروشگاه های خود در سراسر جهان استقبال کرده ایم و به آنها نشان داده ایم که اپل متشکل از همه افراد است. ما به افراد این توانایی را می دهیم که دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارند و خودشان را از طریق محصولات ما ابراز کنند.
به نوشته وی، در پی رویداد های ناگوار و تنفرانگیز شارلوتسویل، ما کمک های خود را به سازمان هایی که برای رهایی کشورمان از نفرت تلاش می کنند، افزایش خواهیم داد. اپل در اقدامی خیرخواهانه، جداگانه یک میلیون دلار به مرکز حقوقی فقر جنوبی و اتحادیه ضد افترا کمک خواهد کرد. ما همچنین، برای اهدای کمک های کارکنان خود به این سازمان ها و گرو های حقوق بشری دیگر، از هم اکنون تا ۳۰ سپتامبر همکاری خواهیم کرد. در روزهای آینده، آی تیونز روش هایی برای پیوستن آسان کاربران به ما در حمایت مستقیم از مرکز حقوقی فقر جنوبی ارایه خواهد کرد.


ساتیا نادلا: هدف مایکروسافت خلق فرهنگ برابری است
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، نیز در پی حادثه خشونت بار هفته گذشته شارلوتسویل و تجمعات نژادپرستان، با انتشار ایمیلی خطاب به مدیران این شرکت، موضع مایکروسافت را بیان کرد. وی گفت: تراژدی رخ داده در شارلوتسویل و کشته شدن یک زن جوان ۳۲ ساله بر اثر حمله یک خودرو به جمعیت معترضان اجتماع برتری جویان نژاد سفید، یک رویداد سهمگین و ناگوار بود. 
علاوه بر این، یادداشت نادلا حاوی درخواستی از کارمندان برای گرامی داشت ارزش های این شرکت نظیر برابری نژادی بود. ساتیا نادلا نوشت: در اجتماع ما هیچ جایی برای خشونت بی معنی، کورکورانه و متعصبانه ای که این هفته از جانب ملی گرایان افراطی در ویرجینیا شاهد آن بودیم، وجود ندارد. قلب ما همراه خانواده ها و تمام کسانی است که از تراژدی شارلوتسویل متاثر شده اند.  به نظر می رسد مایکروسافت با این واکنش خود به رویداد شارلوتسویل، به عنوان یکی از اعضای سیلیکون ولی موضع جدی تری در قبال تجمعات نئونازی و نژادپرستان اتخاذ کرده است. 
نادلا همچنین نوشت: ما با اتفاقات اطرافمان ابراز همدردی کنیم. در مایکروسافت، کوشش می کنیم که افراد متفاوت را پیدا کنیم، از آ نها تجلیل و به جمع خودمان دعوتشان کنیم. به عنوان یک رهبر، وظیفه اصلی شما خلق فرهنگی است که تمام انسان ها بتوانند به بهترین نحو در آن فعالیت کنند. این موضوع، نیازمند مدارا و بردباری از جنبه های گوناگون است. ذهنیت رشدیافته فرهنگی ما نیازمند این است که به بهترین نحو، احساسات یک فرد دیگر را درک کنیم و در آن سهیم بشویم. اکنون زمانه بسیار مهمی برای ادامه ارتباط با مردم، گوش دادن و فراگیری تجربیات آنهاست. همان طور که گفته ام، ما مجموعه مایکروسافت، در کنار آنهایی که برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه ای که در آن زندگی، کار و خدمت می کنیم ایستاده اند، قرار خواهیم گرفت. ما همراه یکدیگر، باید انسانیت مشترکمان را بپذیریم و آرزوی ایجاد جامعه ای را داشته باشیم که مملو از احترام، یکدلی و فرصت برابر برای همگان باشد.


 زوکربرگ: خشونت را از فیس بوک حذف می کنیم
مارک زوکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیس بوک، نیز در واکنش به این حادثه گفت: ما همیشه تمام پست هایی را که به تبلیغ و حمایت از اعمال مجرمانه، نفرت انگیز یا تروریستی پرداخته اند - شامل آنچه اخیرا در شارلوتسویل اتفاق افتاد - حذف کرده ایم. در صورت بالا گرفتن مجدد فعالیت این افراد، ما نیز به دقت وضعیت آنها زیر نظر می گیریم و هرگونه تهدید به آسیب فیزیکی را حذف خواهیم کرد. 
زوکربرگ همچنین گفت: بسیاری از ما، این سوال را از خود می پرسیم که این نفرت از کجا سرچشمه می گیرد. به عنوان یک یهودی، بارها از این موضوع در زندگی خود شگفت زده شده ام. این فضاحتی است که هنوز هم باید درباره آن صحبت کنیم و بگوییم که نئونازی و طرفداری از برتری نژاد سفید، عقایدی اشتباه هستند؛ زیرا به نظر می رسد که این حقیقت برای همگان آشکار نیست. از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر سال گذشته، مردم در حال پرسیدن این سوال بودند که نقش فیس بوک در سیاست و سهم این شبکه اجتماعی در ایجاد فضای ایدئولوژیک و قطبی کردن جامعه آمریکا چه بوده است. به نظر می رسد که زوکربرگ نیز این انتقاد را پذیرفته است و اقدامات اخیر وی در سفر به سراسر آمریکا و ملاقات با طرفداران جریان های سیاسی مختلف، نشان دهنده همین مساله است.
 زوکربرگ نوشت: ما با نفرت از یکدیگر به دنیا نمی آییم. ما با چنین عقاید افراطی به دنیا نمی آییم. ما شاید قادر به حل تمام مشکلات نباشیم، اما همه در قبال کارهایی که می توانیم انجام دهیم مسوول هستیم. من باور دارم که ما می توانیم درباره آن بخش از فرهنگمان که ترویج دهنده نفرت از دیگران است، کاری کنیم.
این مهم است که فیس بوک به مکانی تبدیل شده که افراد با دیدگاه های مختلف، می توانند افکار خود را در آن به اشتراک بگذارند. بحث و گفت وگو یکی از نشانه های جامعه سالم است. اما هنگامی که شخصی تلاش می کند تا دیگران را ساکت کند یا کسی را به خاطر هویت و عقایدش تهدید کند، باعث آسیب به همه ما می شود و این به هیچ وجه قابل قبول نیست.
همیشه کم و بیش در دنیا شرارت وجود دارد و شاید ما نتوانیم برای مقابله با آن اقدامی کنیم. اما قطب گرایی بیش از حدی در فرهنگ ما وجود دارد و ما می توانیم برای رفع آن تلاش کنیم. در گفتمان عمومی ما به قدر کافی تعادل، تفاهم و درک متقابل وجود ندارد و من معتقدم که برای رفع آن می توانیم چاره اندیشی کنیم. 
منبع: ABCNEWS و بیزینس اینسایدر (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۵/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">