ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضرب‌‌الاجل برای کارت هوشمند بی‌استفاده

| سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - دعوت به هوشمندسازی کارت‌های ملی و تعیین ضرب‌الاجل برای مردم جهت تعویض کارت‌های ملی تا پا‌یان سال در حالی به سرخط خبرها تبدیل شده

و مردم را به تکاپو واداشته که ظاهرا به‌جز مجری این طرح یعنی سازمان ثبت احوال تقریبا هیچ نهاد دیگری از آن حمایت نکرده‌ است و بعضا مخالفان جدی هم دارد.

در مورد هوشمند کردن این کارت‌‌ها، یادآوری چند نکته ضروری است:

1. مهم‌ترین موضوع در خصوص کارت‌های ملی هوشمند این است که هنوز هیچ دستگاهی برای خوانش آنها وجود ندارد و در حال حاضر این کارت‌ها فقط ظاهر هوشمند دارند و عملا هیچ تفاوتی با کارت‌های قبلی ندارند؛ چراکه اساسا دستگاهی برای خواندن آنها در کشور موجود نیست. به این ترتیب کارت هوشمند فاقد کارت‌خوان فرقی با کارت‌های کاغذی امروزی نخواهد نداشت.

2. نکته مهم‌تر اما اینکه به‌رغم تمامی مخالفت‌ها و مقاومت‌ها حتی اگر روزی روزگاری به‌زعم مدیران ثبت احوال در آینده‌ای نزدیک و به گمان ما در آینده‌ای بسیار دور، سازوکارهای خرید و نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور فراهم و هزینه بسیار هنگفت خرید آنها تامین شود، آیا دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط همکاری لازم را خواهند داشت؟

3. گفته می‌شود قرار است کارت هوشمند ملی به‌عنوان کارت حساب بانکی و کارت سلامت هم مورد استفاده قرار گیرد و ظرفیت‌‌های متعددی برای آن پیش‌بینی شده است، اما فارغ از هزینه سرسام‌آور تامین دستگاه‌های کارت‌خوان برای تمامی بانک‌ها و مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها آیا تمهیداتی برای همکاری این نهادها اندیشیده شده است یا قرار است موازی‌کاری‌ها و بازار کارت‌های متعدد هوشمند همچنان داغ بماند؟

4. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه مسوولان سازمان ثبت احوال دریافت وجه صدور این کارت‌ها باشد. گفته می‌شود میلیاردها تومان درآمد صدور کارت ملی هوشمند خواهد بود و طبعا با تعیین ضرب‌الاجل‌ها مردم وادار به پرداخت این وجه خواهند شد. فارغ از اتلاف وقت و هزینه‌ای که بر مردم تحمیل می‌‌شود، سوال اصلی این است که آیا این همه هیاهو برای تبدیل کارت هوشمندی است که شاید در گذر زمان و تغییر مدیران وقت همین کارایی کارت‌های کاغذی را داشته باشد؟ (عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">