ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضریب نفوذ اینترنت در ایران 9/34 درصد

| چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۸۹، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور که ضریب نفوذ اینترنت را 11 درصد عنوان کرد گفت: برابر اعلام مجامع بین‌المللی ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9/34 درصد است اما از نظر شاخصهای آمادگی دیجیتالی در وضعیت مناسبی نیستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور صبح امروز سه شنبه در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت که با حضور مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات سراسر کشور در سالن اجلاس سران تشکیل شده بود گفت: شاخص‌ها و نحوه شاخص گذاری در بحث تعیین ضریب نفوذ اینترنت همواره مورد بحث است اما اهداف مختلفی در مورد این شاخص‌ها مورد نظر برخی از کشورهاست که ما نباید بیش از حد به این اهداف دامن بزنیم.
50 درصد خانوارهای ایرانی از ارتباطات پرسرعت اینترنت برخوردار می شوند

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور 50 درصد خانوارهای ایرانی از ارتباطات پرسرعت اینترنت برخوردار خواهند شد، افزود: طبق اهداف کمی برنامه پنجم توسعه گسترش پورتهای پرسرعت اینترنت با سرعت 512 کیلوبیت در ثانیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نباید پهنای باند و دسترسی به شبکه اطلاعات را مساوی با دسترسی به اینترنت در نظر گرفت و این و را باید از هم تفکیک کرد.
انتقال میزبانی 95 درصد سایتهای دستگا‌ه‌های دولتی به داخل کشور

تقی پور با اشاره به انتقال میزبانی 95 درصد سایتهای دستگا‌ه‌های دولتی به داخل کشور گفت: ظرفیت فراوانی برای میزبانی وب‌سایت‌ها در دیتاسنترهای داخلی ایجاد شده و وزارت ارتباطات آمادگی دارد تا زمان راه‌اندازی مراکز داده توسط بخش خصوصی، ظرفیت میزبانی تمام سایتها را در داخل کشور فراهم کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه پنجم توسعه اقتصادی با محوریت پیشرفت و عدالت خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی با الکترونیکی کردن امور می‌توانند نقش خود را در پیاده‌سازی این برنامه ایفا کنند.

وی با بیان اینکه دولت دهم به عنوان اولین دولت الکترونیک قصد دارد حجم و کیفیت الکترونیک کردن امور را به حداقل برساند تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد که تقاضا برای فناوری اطلاعات با تمام دنیا بیشتر از عرضه آن توسعه یافته است که این امر نشان از میزان تاثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بهره‌وری کشورها دارد.

تقی پور در مورد اهداف شاخص‌های کمی برنامه پنجم توسعه در این حوزه به توسعه شاخص فناوری اطلاعات به 02/6 درصد از 10 درصد اشاره کرد و گفت: این شاخص هم اکنون 94/2 درصد است.
میزان توسعه شاخص آمادگی الکترونیکی کشور

وی با بیان اینکه توسعه شاخص آمادگی الکترونیکی کشور در حال حاضر به 4/0 رسیده است گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه این شاخص به 8/0 درصد می‌رسد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه 100درصد خدمات بین دستگاه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه الکترونیکی می‌شود ادامه داد: عرضه 70 درصد خدمات به مردم نیز به صورت الکترونیکی اتفاق می‌افتد.
از نظر شاخصهای آمادگی دیجیتالی فاصله نسبتاً زیادی داریم

وی با بیان اینکه از نظر شاخصهای آمادگی دیجیتالی فاصله نسبتاً زیادی داریم افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه جایگزینی 80 درصد اسکناسها با پرداخت الکترونیکی و کاهش یک پنجم مراجعات مردم به بانکها را در دستور کار داریم.

تقی پور از تشکیل 100 درصدی کارت سلامت الکترونیک و پوشش 100 درصدی کارت هوشمند ملی تا پایان این برنامه خبر داد و افزود: توسعه آموزشهای الکترونیکی در کشور ما صفر است که این شاخص باید تا پایان برنامه پنجم به 30 درصد برسد.

به گفته وی رسیدن به توسعه 20 درصدی تجارت الکترونیکی داخلی و 30 درصدی خارجی از دیگر اهداف این برنامه است.

وزیر ارتباطات توسعه 60 درصد مدیریت منابع سازمانی و توسعه 5/1 درصدی صادرات محصولات فناوری اطلاعات نسبت به صادرات غیرنفتی را از دیگر موارد مهم اهداف برنامه پنجم توسعه ذکر کرد.

وی به ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: هدف در برنامه پنجم توسعه چابک سازی دولت با خدمات الکترونیک مطمئن است.

به گفته تقی پور در برنامه پنجم توسعه گسترش صنعت و فرهنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است.

وی بر تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات اشاره کرد و گفت: اعتمادسازی به موازات الکترونیکی کردن امور و نیز ارائه خدمات مطمئن می‌تواند در این بخش بسیار تاثیرگذار باشد.

  • ۸۹/۰۴/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">