ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضریب نفوذ 1درصدی پهنای باند در ایران

| چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۸۹، ۰۲:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با انتقاد از جایگاه پایین ایران در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات گفت: ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت در دنیا 60 درصد و در ایران 4/1 درصد گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صابر فیضی امروز سه شنبه در کنفرانس شهروند الکترونیک و تلفن همراه جایگاه ایران را در توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات نسبت به کشورهای جهان پایین دانست و به مقایسه شاخص های توسعه یافتگی ICT در دنیا در مقایسه با ایران پرداخت و اظهار داشت: بر اساس شاخص‌های ITU ، ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا 150 درصد و در ایران 71 درصد است در همین حال ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 100 درصد گزارش شده که این ضریب نفوذ در ایران تنها 5/27 درصد است این آمار نشان از جایگاه پایین ایران در زیرساخت‌های فناوری دارد.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه‌های باندپهن (پرسرعت) نه‌ تنها در توسعه اقتصادی بلکه در توسعه اجتماعی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و این درحالی است که ضریب نفوذ باند پهن در دنیا 60 درصد و در ایران حدود یک درصد گزارش شده است.

وی عدم تولید محتوا و کاربرد آن در نظام اداری و سازمان‌ها را مهمترین نقطه ‌ضعف ایران در توسعه فناوری اطلاعات عنوان کرد و ادامه داد: تولید و توسعه محتوای الکترونیکی در ایران بلاتکلیف و بدون متولی رها شده است.

فیضی با بیان اینکه دنیا با حرکت بسیار سریع به سمت مجازی شدن در حال حرکت است و جاماندن از آن موجب وارد شدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر و در نتیجه تحمل هزینه‌های گزاف برای کشور و مردم می‌شود، بر فرهنگ ‌سازی بر روی توسعه محتوا به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در زمینه دولت الکترونیک تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: 80 درصد مراجعات مردم به ادارات و نهادهای دولتی برای کسب اطلاع است که در صورت توسعه محتوا می‌توان در جهت پیشبرد دولت الکترونیک قدم برداشت همچنین تولید و توسعه محتوا و کاربرد آن باید از انحصار خارج و اپراتورها به جای رقابت در این زمینه اقدام به تولید محتواهایی کنند که در جامعه نقش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند.

وی تاخیر در اجرای مصوبات و عملیاتی شدن آن را یکی دیگر از عوامل عقب ماندن ایران از فناوری اطلاعات در دنیا دانست و گفت: وجود موانع در سیستم‌های دولتی نیاز به آسیب‌شناسی دارد چرا که برای مثال با توجه به بسترهای ایجاد شده در واگذاری تلفن همراه در 98 درصد نقطه کشور و واگذاری به روز تلفن ثابت، همچنان ضریب نفوذ تلفن ثابت ایران در 35 درصد متوقف شده است همچنین در هر ثانیه 200 هزار پیامک در دنیا رد و بدل می‌شود که دارای محتوایی فرهنگی و اقتصادی است اما این محتوا در ایران به فکاهی تعلق دارد.

  • ۸۹/۱۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">