ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مژگان کریم‌نیایی - بیش از دوجین از اتوبوس‌های حاوی لپ‌تاپ و وای‌فای برای کمک به تحصیل کودکان روستایی و حاشیه‌نشین به مناطق حاشیه‌ای ایالت کارولینای جنوبی اعزام شده‌اند. مجریان این طرح خلاقانه قصد دارند با کمک این اتوبوس‌های مجهز به فناوری‌های نوین امکان انجام تکالیف مدرسه را برای دانش آموزانی که به اینترنت یا لپ‌تاپ دسترسی ندارند فراهم کنند.

کمپانی "تک جیانت گوگل" با سرمایه‌ای  180هزار دلاری روی این پروژه کار خود را آغاز کرده است. در مرحله ابتدایی این پروژه 28 اتوبوس از 194 اتوبوس اختصاص یافته به این طرح به وای‌فای مجهز شده،  و به مدارسی که در آن دانش‌آموزان به امکانات لازم دسترسی ندارند فرستاده شده‌اند؛ علاوه بر این تعداد زیادی کتاب الکترونیکی هم روی لپ‌تاپ‌ها نصب شده است تا دانش‌آموزان بتوانند برای مطالعه از آنها استفاده کنند.

"لیلین هستر" سخنگوی گوگل می‌گوید: هدف این پروژه کمک به کودکان و نوجوانان است تا بتوانند برای خود آینده کاری مطلوبی فراهم کنند. وی اضافه می‌کند: این پروژه پنجره‌ای به دنیایی جدید برای کودکان نیازمند باز می‌کند؛ ما در گوگل باور نداریم که باید اجازه داد کودکان از دستیابی به اینترنت محروم بمانند.

بسیاری از خانواده‌ها در شهرک برکلی از خدمت دسترسی به اینترنت محروم هستند اما حالا با کمک پروژه گوگل 1700 دانش‌آموز توانسته‌اند به لپ‌تاپ و وای‌فای دسترسی داشته باشند.

"تیرینتی بارنز" یکی از دانش آموزانی است که از این خدمت بهره‌مند شده و در مصاحبه با خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز می‌گوید که از لپ‌تاپ جدیدش بسیار راضی است و آن را دوست دارد. بارنز می‌گوید این لپ-تاپ کمک می‌کند که بهتر بتواند تکالیفش را انجام دهد.

"کیمبرلی کونکیل" معلم مدرسه‌ای که این اتوبوس به آنجا رفته نیز در این خصوص گفته بعد از آنکه کلاس تمام می‌شود با بچه‌ها به اتوبوس می‌رود تا به آنها در استفاده از لپ‌تاپ و وای‌فای کمک کرده و آنها را راهنمایی کند به این ترتیب با خوردن زنگ کسی به خانه نمی‌رود بلکه معلم و دانش‌آموزان راهی اتوبوس گوگل می‌شوند.

دانش‌آموزان دو ساعت فرصت دارند تا در این اتوبوس با راهنمایی معلمشان تکالیف منزل خود را انجام دهند و بعد راهی خانه‌هایشان می‌شوند.

"دانا میلفورد" که یکی از والدین دانش آموزان است نیز از اینکه کودکانش این فرصت را دارند که به رایگان کتاب‌های الکترونیکی بخوانند ابراز خشنودی کرده و می‌گوید این فرصت خوبی است که برای آنها فراهم شده است. دختر او اگرچه دوسال پیاپی مردود شده است اما حالا به لطف اتوبوسی که به شهرکشان آمده درسش بهبود یافته و پیشرفت‌های محسوسی داشته است.

در واقع این اتوبوس باعث می‌شود بچه‌ها بتوانند در حین مسیر طولانی تا خانه‌شان مطالعه کنند و تکالیف منزلشان را انجام دهند و در خانه نیز با خیال راحت به استراحت و بازی بپردازند.

باتوجه به سیستم دقیق فیلترینگی که روی دسترسی بچه‌ها به اینترنت اعمال شده عملا امکان دسترسی آنها به سایت‌های غیراخلاقی و نامرتبط هم محدود شده و خانواده‌ها و مسوولان مدرسه از این بابت هم هیچگونه نگرانی ندارند.

بر اساس این سیستم فیلترینگ سایت‌های لازم برای انجام تحقیقات دانش آموزی مشخص شده و به هر دانش‌آموز فقط امکان اتصال به این سایت‌ها داده می‌شود. علاوه بر این اگر معلمان یا مسوولان مدرسه تشخیص دهند که سایت خاصی می‌بایست از لیست دسترسی حذف شده یا به آن اضافه شود این امکان نیز پیش‌بینی شده و می‌توانند لیست دسترسی دانش‌آموزان را بر این اساس تغییر دهند.

 

شعارهای قبلی ارایه اینترنت رایگان برای نیازمندان

پیش از این نیز شعارهای زیادی برای ارایه اینترنت رایگان به نیازمندان مطرح شده بود که البته بیشتر آنها عملا از روی کاغذ فراتر نرفته‌اند و به همین علت می‌بایست پروژه اتوبوس را که به ثمر نشسته، ستود.

پیش از این گوگل برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای همه‌گیر کردن خدمات اینترنتی ارایه کرده بود که هر یک تبلیغی رایگان برای دیگر خدمات گوگل نیز بودند. پروژه‌ بالن‌های گوگل که به ارایه وای‌فای رایگان به مناطق خارج از دسترس می‌پردازد و نیز پروژه استفاده از پهپادها برای ارایه اینترنت رایگان به مناطق خارج از دسترس از آن جمله‌اند.

گوگل همچنین سال گذشته اعلام کرد قصد دارد در برخی خطوط اتوبوس‌رانی و ترن‌های شهری در جهان، دسترسی به اینترنت بی‌سیم رایگان را ممکن کند. بر اساس برآوردهای گوگل در صورت ارایه این خدمات روزانه 15 هزار نفر از مردم هند از آن استفاده کنند که این امر هم محقق نشد. جدای از عدم تحقق این وعده به عقیده منتقدان گوگل این امر فرصتی بی‌نظیر به این کمپانی می‌داد تا از عادات کاربری بسیاری از مردم هند وخدمات مورد علاقه آنها مطلع شود و بر این اساس برای نمایش آگهی و بهینه‌سازی خدمات خود اقدام کند.

در این رقابت همه‌جانبه برای ارایه اینترنت رایگان به نیازمندان البته فقط گوگل یکه‌تاز میدان نبوده و نیست بلکه مایکروسافت و فیسبوک نیز شعارهای تبلیغاتی مشابهی را مطرح کرده و می‌کنند. براساس اعلام مایکروسافت این شرکت در طرح خود قصد دارد علاوه بر ارایه کمک مالی به کسانی که امکان دسترسی به اینترنت را ندارند، به شکل رایگان نرم‌افزارهای این شرکت را در اختیار مراکز محلی قرار دهد تا این مراکز و موسسات محلی بتوانند این خدمات را به افراد نیازمند ارایه دهند.

آنطور که مایکروسافت اعلام کرده برای اجرای این طرح ۱۲ نوع کمک مختلف توسط این شرکت در نظر گرفته شده است.

فیسبوک نیز حدود دو سال پیش اعلام کرد که به زودی ماهواره‌ای را برای تامین دسترسی مناطق دورافتاده آفریقا به اینترنت راه‌اندازی می‌کند که البته این وعده نیز همچنان بیشتر جنبه شعاری داشته و همچنان به ثمر نرسیده است.

 

جمع‌بندی

فارغ از جنبه‌های تبلیغاتی و اقتصادی پروژه اتوبوس‌های گوگل این پروژه از طرح خلاقانه‌ای برخوردار بوده و ضمنا فرصت مناسبی برای استفاده نیازمندان و دانش‌آموزان جهت استفاده صحیح از اینترنت فراهم کرده است. نظر به این که در کشور ما نیز مناطق دورافتاده زیادی هستند که خدمات اینچنینی می‌تواند به دانش-آموزان و مدارس آنها کمک شایانی کند، شاید بد نباشد شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی به فکر سرمایه-گذاری روی طرح‌های مشابهی باشند. فراموش نکنیم که حمایت مالی از این سبک پروژه‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای تبلیغات شرکت‌ها به وجود آورد تا با اتوبوس‌هایی که نام شرکت آنها را یدک می‌کشند ضمن انجام تبلیغات گسترده اقدامی خیرخواهانه را نیز صورت دهند.(عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">