ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طرح‌های جدید پیشکش

| يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این روزها در کشور شاهد سه دسته از طرح‌های فناورانه و سامانه در کشور هستیم. دسته نخست سامانه‌هایی هستند که خبر افتتاح آنها منتشر می‌شود اما در واقع یا اصلا افتتاح نشده‌اند یا فاز منفی صفر آنها راه‌اندازی شده است و بیشتر از آنکه کارکرد و خروجی مشخصی داشته باشند، سروصدای رسانه‌ای دارند.

دسته دوم سامانه‌هایی هستند که اصولا بود و نبود آن‌ها برای عموم مردم ملموس نیست و می‌توان حدس زد آنها چه سرنوشت و کارکردی دارند. به هر حال وقتی طرح‌هایی که به عموم مربوط می‌شود و جلوی چشم هستند، چنین وضعیتی دارند، سرنوشت سامانه‌های درون‌سازمانی که اصولا در دسترس و نظارت همگانی نیستند، ناروشن‌ است.

دسته سوم اما سامانه‌هایی هستند که سال‌هاست در فاز کش و قوس و پاسکاری میان نهادهای متعدد هستند و از امروز به فردا می‌افتند و فقط اسم آنها را در خبرها می‌شنویم.

در این میان اما سامانه‌هایی هم داشتیم که کار می‌کردند و از قضا عواید و خروجی آن هم به کشور رسیده بود، اما دولت آنها را تعطیل کرد. برای آنکه صورت مساله به خوبی درک شود به این گزاره به نقل از یک کارشناس اقتصادی توجه کنید: «در سال‌هایی که استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین اجباری بود رقمی بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد که طبق آخرین آمار، از این رقم، ۷۵ میلیارد دلار تنها به دلیل استفاده از کارت سوخت و صرفا سهمیه‌بندی رخ داده و ۲۴ میلیارد دلار نیز به علت استفاده از سایر سوخت‌های پاک در تردد‌های شهری گزارش شده است.»

امروز اما سامانه کارت سوخت کجاست و چه دست‌هایی آن را حذف کرده و حالا هم که کل کشور بر ضرورت و لزوم وجود آن اعتراف و تاکید دارند، چرا مجددا احیا نمی‌شود؟ برخی آمار حکایت از قاچاق روزانه 15 تا 20 میلیون لیتر سوخت از کشور دارند و آخرین وضعیت به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این قرار است: «با توجه به همکاری‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا با دستگاه‌های نظارتی از جمله سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، موفق به کاهش ۷ میلیون لیتر قاچاق در روز شدیم اما باز هم به علت تلاطمات ارزی و چند نرخی بودن آن، همچنان رقمی بالغ بر ۸ میلیون لیتر در کشور قاچاق معکوس سوخت ملاحظه می‌شود.»

صورت مساله روشن است و آمار می‌گوید بازگشت سامانه کارت سوخت، احتمالا سود 75 میلیاردتومانی عاید کشور می‌کند. پس رسانه‌ها و مسوولان سرنوشت همین یک قلم سامانه را تا حصول نتیجه، پیگیری کنند بهتر است یا اخبار و افتتاح سامانه‌های نمایشی و کم یا بی‌مصرف؟

(منبع:فناوران)

  • ۹۸/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">