ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عرضه رایگان نرم‌افزار "قرآن برای نابینایان"

| پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۸۹، ۰۷:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، نسخه رایگان نرم‌افزار "قرآن برای نابینایان" را عرضه کرد.

به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، با اعلام مطلب فوق، این نرم‌افزار گویا را مختص نابینایان دانست و گفت: هدف اساسی این نرم‌افزار، برآوردن خواسته‌های مقدماتی نابینایان از قرآن با استفاده از رایانه و با توجه به محدودیت‌های نابینایان عزیز است.

وی افزود: این نرم‌افزار تنها با کپی بر روی دستگاه و بدون نیاز به نصب قابل استفاده بر روی دستگاه‌هایی با سیستم عامل xp و ویستا و ویندوز 7 است و نرم‌افزار با توجه به قابلیت گویا بودن، این امکان را برای نابینایان ایجاد می‌کند که از طریق صفحه کلید از نرم‌افزار استفاده کنند.

وی افزود: تک‌تک قسمت‌های نرم‌افزار طوری طراحی شده است که با حرکت کاربر بر روی صفحه مانیتور از طریق صفحه کلید، منو‌ها به صورت گویا برای کاربر بیان می‌شود. ضمن اینکه تمام عملیات مورد نیاز از طریق کلیدهای میانبر تعریف شده است.

وی از جمله امکانات این نرم‌افزار را ترجمه فارسی و امکان جستجو بر اساس کلمه، ریشه، عبارت و جستجوی موضوعی ذکر کرد و گفت: در بخش جستجوی موضوعی 15 باب تعریف شده است که هر کدام دارای فصل‌ها و سپس عناوین متفاوت است. همچنین کاربر امکان انتخاب آیه، سوره، جزء،حذب و صفحه را نیز دارد.

دکتر مینایی ادامه داد: از جمله خصوصیات این نرم‌افزار امکان تنظیم سرعت بیان اطلاعات است. چرا که نابینایان، نسبت به سایر افراد قدرت بالایی در دریافت و درک اطلاعات صوتی دارند و در مواردی این نیاز ایجاب می‌کند سرعت ارائه اطلاعات بیشتر از حالت عادی باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای دریافت این نرم‌افزار می‌توانند با دفتر معاونت فنی دبیرخانه با شماره‌های 6-88322203 تماس حاصل فرمایند، تصریح کرد: این نرم‌افزار به دلیل حجم بالا و ایجاد اشکال برای دریافت نرم‌افزار توسط کاربران، در وب‌گاه دبیرخانه قرار داده نشد، اما این نرم‌افزار ضمن عرضه در محل دبیرخانه، در اختیار پژوهشگاه‌ جانبازان، سازمان بهزیستی، موسسات مرتبط و آحاد نابینایان کشور قرار می‌گیرد و اطلاع‌رسانی مناسبی برای آگاهی نابینایان از آن صورت خواهد گرفت.

  • ۸۹/۰۵/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">