ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امروزه یک میلیون و 200 هزار نفر، پنج در صد کل جمعیت کشور افغانستان، کشوری که خدمات تلفن در آن حدود چهار سال پیش در بدترین وضعیت ممکن قرار داشت، به تلفن همراه دسترسی دارند.
به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه‌ی خبری بی.بی.سی در گزارشی درباره‌ی صنعت مخابرات افغانستان آورده است: تا اواخر حکومت دکتر نجیب‌الله در آغاز دهه‌ی هفتاد در افغانستان، تنها در چند شهر بزرگ این کشور، تلفن‌های آنالوگ فعال بود که آن هم با آغاز جنگ‌های میان گروهی از میان رفت و تا سال‌های پایانی رژیم طالبان، هیچ وسیله‌ی ارتباطی در افغانستان وجود نداشت.
پس از آن، طی چهار سال گذشته، فعالیت حداقل دو شبکه‌ی بزرگ تلفنی در افغانستان آغاز شد و در حال حاضر تعداد کاربران آن روز به روز در حال افزایش است.
در این گزارش آمده است: بیشتر کارهای روزمره در افغانستان، از کارهای رسمی دفتری تا معاملات تجاری و روابط شخصی میان خانواده‌ها با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شود و به نظر می‌رسد این موضوع تحول بزرگی را در ارتباطات در افغانستان ایجاد کرده است.
در بازارهای افغانستان یک سیم‌کارت با یک گوشی تلفن همراه به قیمت 90 تا 100 دلار به فروش می‌رسد که این مبلغ به گفته‌ی بسیاری از شهروندان افغان، با توجه به کاربرد آن در زندگی روزمره، قیمت چندان بالایی نیست.
در آغاز به کار شبکه‌های تلفن همراه در افغانستان، تنها داشتن تلفن همراه امتیاز محسوب می‌شد، اما اکنون که بیش از سه سال از عمر این وسیله‌ی ارتباطی در افغانستان می‌گذرد، آنچه توجه بیشتر جوانان را به خود جلب می‌کند، مدل گوشی‌های تلفن همراه است.
تازه‌ترین مدل‌های گوشی تلفن همراه که امکانات آهنگ‌گذاری، فیلم‌برداری و عکاسی دارند، حتا در ازای بیش از 800 دلار در بازارهای کابل به فروش می‌رسند که خریداران این گوشی‌ها را بیشتر جوانان پیرو مد تشکیل می‌دهند.
با این حال گوشی‌های ارزان قیمت نیز که به عقیده بسیاری محکم و بادوام هستند، در میان بزرگسالان و افراد که به طور عمده به قشر متوسط جامعه وابسته هستند، طرفدار دارد.
استفاده از تلفن همراه، در عین حال تجارت پرمنفعتی را نیز در بازارهای افغانستان بوجود آورده است. فروش مدل‌های جدید و متنوع گوشی‌های تلفن همراه، فروش کارت‌های واحد پولی و مغازه‌های ثبت آهنگ و نوار تصویری در تلفن‌ها، بازارهای کوچک و بزرگ را در افغانستان گرم کرده و زمینه‌ی کار برای صدها شهروند افغان را فراهم آورده است.
در حالی که تنها چهار سال پیش، تلفن همراه نام ناشناخته‌ای برای افغان‌ها بود، اما اکنون به گفته‌ی مقامات، پنج درصد افغان‌ها تلفن همراه دارند.

  • ۸۵/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">