ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عزم ایران برای عضویت در شورای ITU

| چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات با بیان این که ایران، کاندیداتوری خود برای عضویت در شورای اتحادیه بین‌المللی مخابرات را به مسوولان ذی‌ربط اعلام می‌کند و مصمم به احراز این جایگاه است، گفت: معرفی یک کارشناس خبره و توانمند در زمینه مقررات رادیویی برای عضویت در هیات مقررات رادیویی (RPB) در انتخابات کنفرانس سران مختار هم از اهداف ایران در بخش ICT در حوزه امور بین‌الملل است.

به گزارش (ایسنا)، رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - در نشست مشترک با سفرای 46 کشور جهان که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا با حداکثر توانمندی‌های متخصصان داخل کشور و تعاملات سازنده با سایر کشورها در توسعه و گسترش حوزه ICT گام موثری بردارد.

او با بیان اینکه در سال جاری شعار اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) برای روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، شهر بهتر، زندگی بهتر با فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات است گفت: امسال مردم جهان، روز مخابرات و جامعه اطلاعاتی را تحت عنوان شهر بهتر با فاوا جشن می‌گیرند که رسیدن به این مهم، تنها از برقراری ارتباط صحیح و موثر بین همه کشورها به وجود می‌آید و جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که با تکیه بر دانش و فن‌آوری متخصصان توانمند در این عرصه، پیشرفت‌های عمده‌ای را به دست آورده و در راستای تحقق شعار ITU گام‌های موثری بردارد.

تقی‌پور در ادامه اظهار کرد: با وجود بحران فراگیر اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر، پیشرفت روزافزون ICT به میزان قابل توجهی در بهبود وضعیت اقتصاد موثر بوده و هست؛ توسعه سریع و کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر تمامی جنبه‌های زندگی داشته و تمایز سنتی بین خدمات رسانه‌یی، کتب و نشریات، رایانه، مخابرات و اطلاعات تاثیرگذار بوده و نحوه خدمات‌رسانی را دگرگون کرده است.

او تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا با حداکثر توانمندی‌های متخصصان داخل کشور و تعاملات سازنده با سایر کشورها در توسعه و گسترش حوزه ICT گام موثری بردارد.

وی با بیان اینکه گستره خدمات ICT تا مناطق روستایی کشور هدف اصلی برنامه‌ریزی و ارتقاء آن خدمات در سراسر کشور است که در این راستا علاوه بر 9829 روستا، تعداد 17000 مدرسه نیز از این خدمات ارزنده بهره‌مند شدند بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به اتحادیه بین‌المللی مخابرات ملحق شده و همیشه با آن اتحادیه همکاری داشته و از آن حمایت می‌کند.

تقی‌پور تصریح کرد: از این فرصت استفاده و اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران مصمم به اعلام کاندیداتوری خود برای عضویت در شورای ITU و هم‌چنین معرفی یک کارشناس خبره و توانمند در زمینه مقررات رادیویی، برای عضویت در هیات مقررات رادیویی (RRB) در انتخابات کنفرانس سران مختار است که در تاریخ 12 تا 30 مهرماه 1389 در مکزیک برگزار می‌شود.

وزیر ارتباطات گفت: اینجانب ضرورت همفکری، تعامل و همکاری سفرای محترم و سیاستگذاران و صاحبان صنعت ICT را در جهت گسترش سیاست‌های عمومی نظری، مدل‌های تجاری ابتکاری و راهکارهای خلاقانه به منظور آماده‌سازی کشورها و صنعتگران خود برای رویارویی با چالش‌های آینده یادآوری می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 17هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت متصل هستند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال 92 این تعداد به 100 هزار می‌رسد گفت: ارایه 17 درصد کل دروس به صورت الکترونیکی و راه‌اندازی آزمایشگاه فن‌آوری اطلاعات به تعداد 500 مدرسه به صورت پایلوت از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این حوزه است.

او ادامه داد: هم‌چنین دفاترICT روستایی با هدف ارایه خدمات بر خط در روستاها، پیاده‌سازی دولت الکترونیکی در کشور و هم‌چنین کاهش شکاف دیجیتالی ایجاد شده است که در حال حاضر، کلیه خدمات الکترونیکی اعم از خدمات پستی، اینترنت، پرداخت قبوض، خدمات بانکی و امکان خرید اینترنتی در این دفاتر به روستائیان ارایه می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر، ضریب نفوذ تلفن ثابت به ازای هر خانوار به 100 درصد رسیده و در حوزه تلفن همراه با فعالیت پنج اپراتور، تعداد مشترکان این نوع از تلفن به حدود 53 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن به 72 درصد رسیده است، اظهار کرد: هم‌اکنون پهنای باند اینترنت کشور بیش از 21 گیگابیت بر ثانیه رسیده که به واسطه آن، تعداد کاربران اینترنتی در ایران به حدود 24 میلیون و 500 هزار کاربر رسیده است و طول کابل‌های فیبر نوری شبکه سراسری به 45 هزار کیلومتر رسیده و طول کابل‌های فیبر نوری موجود در شهرهای مختلف 80 هزار کیلومتر است.

  • ۸۹/۰۵/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">