ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علت بی نتیجه ماندن تکفا از نگاه وزارت خارجه

| چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۸۵، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

رییس اداره‌ی پژوهش‌های فناوری اطلاعات وزارت امور خارجه گفت: تا هفته‌ی آینده بحث ویزای الکترونیکی، البته در حد نمایندگی‌های وزارت امور خارجه اجرایی می‌شود.
به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدرضا انصارپور - رییس اداره‌ی پژوهش‌های فناوری اطلاعات وزارت امور خارجه - در نشست خبری که امروز - 31 خردادماه - در محل ساختمان شماره‌ی دو وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به پروژه‌های تکفای وزارت امور خارجه و بودجه‌های اختصاص داده شده به آن‌ها، گفت: از میان پروژه‌های وزارت امور خارجه، هفت پروژه‌ی اخبار و اطلاع‌رسانی، اتوماسیون اداری، پورتال جامع اینترنت، پورتال دانایی و برنامه‌ی خدمات کنسولی، سیستم مدیریت محتوای اطلاعات و خدمات پشتیبانی به انجام رسیده است.
وی با اشاره به پورتال داخلی وزارت امور خارجه گفت: این پروژه درباره‌ی گردش اطلاعات در داخل خود وزارتخانه است و اکثر ادارات برای اعلامیه‌ها و درخواست‌های مختلف و در حوزه‌های کاری خودشان از این پورتال استفاده می‌کنند.
رییس اداره‌ی پژوهش‌های فناوری اطلاعات وزارت امور خارجه، با بیان این که بودجه‌ی 9 میلیارد و 650 میلیون تومانی برای پروژه‌های وزارت امور خارجه در تکفا اختصاص داده شده بود، گفت: تاکنون فقط یک‌سوم این میزان برای هفت پروژه‌ی به انجام رسیده، هزینه شده است و به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب، سایر پروژه‌ها هنوز به نتیجه نرسیده و مابقی بودجه به خزانه‌ی دولت برگشت داده شده است.
وی بحث سخت‌افزاری و مشکلاتی که در این جریان وجود دارد را از دیگر چالش‌هایی برشمرد که مانع از انجام سه پروژه‌ی مهم این وزارتخانه شده است.
او با اشاره به پروژه‌ی VPN که از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت امور خارجه محسوب می‌شود و 75 درصد از کل هزینه‌ها را نیز به خود اختصاص داده بود، ‌گفت: کاری که قرار بود در پروژه‌ی خدمات کنسولی وزارت امور خارجه انجام شود، این بود که اطلاعات ارگان‌های داخلی وزارتخانه در اختیار نمایندگی‌های مربوطه ازجمله نیروی انتظامی قرار داده شود، اما تا زمانی که دیتاسنتر و VPN تکمیل نشود، نمی‌توانیم از طریق اینترنت آن را به ارگان‌های مربوطه بفرستیم؛ زیرا ارسال online این اطلاعات منوط به راه‌اندازی دیتاسنتر و VPN خواهد بود، که اطلاعات در بستری امن جریان یابند.
وی یادآور شد: وزارت امور خارجه اقدام به صدور گذرنامه، شناسنامه، ابلاغ اوراق قضایی، گواهی عدم پیشینه و صدور ویزا می‌کند، اما نمایندگی‌های مربوطه مانند نیروی انتظامی، ‌در بحث گذرنامه و سازمان ثبت احوال در رابطه با شناسنامه‌ فعالیت می‌کند، که وزارت امور خارجه با آن‌ها در ارتباط است.
او تاکید کرد: نمی‌توانیم بدون بستر امن که متولی آن هم شرکت مخابرات است، در پروژه‌ی VPN به نتیجه برسیم.
انصارپور با اشاره به پروژه‌ی پشتیبانی این وزارتخانه، گفت: برای این پروژه، در حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه صرف شد که از نظر تعداد و فرآیندهای سازمانی و حجم بین هفت پروژه‌ی داخلی وزارتخانه، بالاترین حجم را به خود اختصاص داده و کنسرسیوم کفا که متشکل از چهار شرکت است، مسوولیت انجام آن را برعهده دارد و در حال حاضر هم در رابطه با این پروژه در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: این پروژه حدود 26 زیرسیستم وزارت امور خارجه را پوشش می‌دهد و تا به امروز نیز در حدود 30 درصد از اطلاعات و در حدود 110 هزار حکم کارگزینی به آن منتقل شده است.
او اظهار داشت: در بحث گذرنامه‌ها، کاری که انجام خواهد شد آن است که در مرحله‌ی اول، اطلاعات و مشخصات افراد از وزارتخانه به صورت آنلاین به نیروی انتظامی منتقل ‌شود، زیرا در حال حاضر این کار به صورت دستی انجام می‌شود.
وی با اشاره به سیستم خدمات کنسولی، گفت: این سیستم هنوز برروی اینترنت قرار نگرفته است، زیرا فعلا درگیر مشکلات سخت‌افزاری آن هستیم و به‌طور کلی تا زمانی که دیتاسنتر فعال نشود، بحث خدمات ویزا برروی اینترنت قرار نخواهد گرفت، زیرا این موضوع حساس است.
او در مورد سایت جدید وزارت امور خارجه، گفت: این سایت هنوز بر روی اینترنت قرار نگرفته و در حال وارد کردن اطلاعات برروی این سایت هستیم و تا به حال بالغ بر چند هزار صفحه اطلاعات وارد آن شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که به جرات می‌گویم که هیچ‌کدام از سایت‌های داخل کشور امن نیستند، گفت: کشورهایی که مبادرت به صدور ویزای الکترونیکی می‌کنند، در کل دنیا پنج کشور ارمنستان، استرالیا، دوبی، انگلیس و کانادا هستند، این درحالی است که از زیرساخت‌ها‌ی امن و شاید ماهواره‌های خصوصی بهره‌مند هستند.
همچنین در ادامه‌ی نشست، سعید سیدآقا بنی‌هاشمی ‌- مدیر ICT وزارت امور خارجه - با اشاره به سه پروژه‌ی اصلی این وزارتخانه شامل پروژه‌ی VPN، دیتاسنتر و حوزه‌ی وزیری، گفت: تا زمانی که بستر و مخابرات امن را برای انجام پروژه‌ها نداشته باشیم تا امکانات مورد نیاز را برای ما تهیه کند، نمی‌توانیم پروژه‌های خود را در اینترنت در اختیار مردم قرار دهیم.
وی با تاکید بر این که متاسفانه فرهنگ امنیت در کشور ما پایین است، گفت: نمی‌توانیم اطلاعات خود را در بستر ناامن قرار دهیم و در کشورهایی که این خدمات به صورت الکترونیکی و بر روی اینترنت انجام می‌شود، فضای امن وجود دارد.
او با تاکید بر این‌که پروژه‌ی VPN که از مهم‌ترین پروژه‌های IT این وزارتخانه محسوب می‌شود و بقیه‌ی پروژه‌ها باید برروی این بستر انجام شود، گفت: تاکنون 25 درصد از این پروژه انجام شده و بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها و ایجاد بستر امن به نتیجه خواهد رسید.

  • ۸۵/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">