ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علت تاخیر در به کار گیری زهره چیست؟

| شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۸۴، ۰۵:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

قرارداد پروژه‌ی ماهواره‌ی زهره با مبلغ 132 میلیون دلار در12بهمن‌ماه 1383 میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و سازمان فضایی روسیه منعقد شد و تا کنون باید فعالیت‌های اجرایی این ماهواره‌ آغاز می‌شد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش (ایسنا)،تاخیر در آغاز فعالیت‌های ماهواره‌ی زهره در حالی است که کار در ابتدا به خاطر وجود مشکلات بانکی طرف روس برای گشایش LC قرارداد متوقف شده بود و ظاهرا پس از رفع این مشکل از سوی طرف خارجی، هم اکنون طرف‌های ایرانی نیز با مشکل و ایرادات بانک مرکزی برای گشایش اعتبار مواجه هستند.

قرارداد این ماهواره‌ی مخابراتی شامل طراحی، مشاوره، ساخت، تست و پرتاب ماهواره است که قابلیت ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی ارتباطات تلفنی، نمابر، ارتباطات داده و پخش رادیو تلویزونی ماهواره در تمام نقاط ایران را داراست.

نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه‌ی نظام تکاملی با رویکرد توسعه‌ مداری پیش می‌رود، لذا ایران در روابط بین‌المللی با تاکید بر حفظ ارزش‌ها سعی در بهینه کردن روابط دارد. ده‌ها دلیل علاوه بر دلایل ذکر شده لزوم ارتباطات ماهواره‌یی و اجرایی کردن ماهواره‌ی مستقل ملی زهره را بیش از پیش روشن می‌کند.

بنا بر این گزارش، انعقاد این قرارداد گام نخست انتقال دانش فنی ارتباطات ماهواره‌یی و فضایی به ایران است و به همین منظورقرار بوده که حدود 120 کارشناس مخابراتی از ایران به روسیه برای کسب آموزش‌های لازم در این زمینه سفر کنند.

قرار است با عملیاتی شدن این قرارداد، پس از 30 ماه، ماهواره‌ی زهره به فضا پرتاپ شده و جمهوری اسلامی ایران به جرگه‌ی اپراتورهای ماهواره‌یی و دارندگان ماهواره‌ی مستقل ملی بپیوندد.

حفظ حقوق کشور در فضا به عنوان یک منبع خدادادی و تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران در 25 سال گذشته برای ثبت و حفظ سه نقطه‌ی مداری در مدار ثابت همزمان که تنها مجوز قانونی ورود تجاری به فضا بوده و تاکید موکد شورای عالی امنیت ملی بر حفظ و توسعه‌ی پوشش این نقاط نیز یکی دیگر از ابعاد پروژه است که با عملی شدن آن منافع ملی کشور در فضا حفظ و توسعه یابد.

ماهواره‌ی زهره در کارخانه‌ی NPOPM روسیه و با همکاری سه پیمانکار فرعی در فرانسه و آلمان و چند پیمانکار فرعی در روسیه ساخته شده و توسط پرتاب‌گر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.

دکتر «عمیدیان» مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه می‌گوید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت همه‌ی تلاش خود را در تامین امکانات مالی و انسانی پروژه در چارچوب زمانبندی اجرایی بکار خواهد برد و انتظار دارند که نهادها و سازمان‌هایی که به نحوی در صدور مجوزهای لازم، تامین اعتبارات و انجام به‌موقع تعهدات مالی دخیل هستند مساعدت لازم و به هنگام را بعمل آورند.

با توجه به تاکید مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد لزوم همکاری ارگان‌های دخیل در این مساله این سوال ایجاد می‌شود که علت بروز مشکل طرف داخلی با بانک مرکزی در مورد گشایش اعتبار قراداد ماهواره‌ی زهره چیست؟

در هر حال باید دید وزیر جدید ارتباطات چه تمهیداتی در حل مشکلات بر سر راه ساخت و پرتاب این ماهواره‌ی ملی که همه بر لزوم ساخت و پرتاب هرچه سریع‌تر آن تاکیدکرده‌اند، خواهد اندیشید.

  • ۸۴/۰۶/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">