ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علت گرانی گوشی در دوران رکود چیست؟

| سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۸۸، ۰۳:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

لیلا محمدنظامی- در حالی که رکود بازار تلفن همراه حاکی خبر از ثبات قیمت این کالای ارتباطی در هفته های آینده می داد از چند روز پیش، ناگهان قیمت گوشی برخی از برندهای معتبر در بازار گران شد.

در حالی که رکود بازار تلفن همراه حاکی خبر از ثبات قیمت این کالای ارتباطی در هفته های آینده می داد از چند روز پیش، ناگهان قیمت گوشی برخی از برندهای معتبر در بازار گران شد.

چندماهی بود با استمرار رکود جهانی اقتصاد و کاهش نقدینگی مردم ، بازار تلفن همراه کشور به دلیل افت چشمگیر تقاضا روزهای بی رونقی را سپری می کرد که طی آن قیمت گوشی های تلفن همراه به طور چشمگیری کاهش یافت.

استمرار این سیر نزولی در حالی بود که طی چند روز گذشته بر خلاف پیش بینی های فعالان و کارشناسان بازر ناگهان قیمت گوشی های تلفن همراه با افزایش چشمگیری روبرو شد.

فعالان بازار در این باره می گویند: جلوگیری جدی از ورود گوشی های بدون کیفیت و غیراستاندارد در مبادی مرزی توسط قاچاقچیان باعث شده است با کاهش عرضه گوشی های بدون گارانتی اصلی در بازار روبرو شویم و آنها این امر را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی می دانند.

اگر چه افزایش نرخ ارز در بازار جهانی یکی دیگر از عواملی است که در افزایش قیمت این کالای ارتباطی بی تاثیر نبوده است.

تعرفه بالای واردات گوشی ، عدم مقابله جدی با قاچاقچیان و مبارزه با افراد سودجو جعل گارانتی و همه همه از جمله دغدغه های اصلی نمایندگان قانونی دراین بازار به شمار می آید.

کاهش واردات گوشی های بدون گارانتی در مقابل گسترش بی رویه واردات غیرقانونی گوشی باعث شده تا حضور و گوشی های قانونی در این بازار پرمصرف به چشم نیاید. قاچاقچیان با افزایش و کاهش فعالیت در این بازار پرهیاهو میزان نوسان قیمت را تایین می کنند.

برخی از نمایندگان قانونی گوشی از این شرایط بازار استفاده کرده و قیمت گوشی های خود را بالا بردند.

این نوسان قیمت در بازار تلفن همراه است مانند همیشه به زیان مصرف کننده ایرانی است.

دست اندرکاران این بازار معتقدند که افزایش قیمت این کالای ارتباطی مقطعی می باشد و با گذشت چند روز شاهد عرضه گوشی های با قیمت واقعی خواهیم بود.

  • ۸۸/۰۵/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">