ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی بابا به سلطه آمازون پایان داد

| شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

نسترن صائبی - تصویری که همیشه از آمازون داریم، انبارهای به شدت بزرگ مکانیزه و دسته بندی شده است که در آن پیدا کردن کالایی که مشتری سفارش داده تا پیدا کردن و بسته بندی کردن آن در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد. در واقع تا دیروز آمازون غول تجارت الکترونیکی دنیا محسوب می شد، اما جالب است بدانید که علی بابا، وب سایت تجارت الکترونیکی چینی به سلطه آمازون در جهان خاتمه داده است.


در مورد علی بابا باید بگوییم که در حال حاضر مجموع دارایی های این شرکت ارزشی بالغ بر 76 میلیارد دلار دارد و این مجموعه سالانه 2/6 میلیارد دلار سود خالص را روانه جیب سهامداران خود می کند. علی بابا هم اکنون با بیش از 50 هزار کارمند، ارزش بازاری بیش از 471 میلیارد دلار دارد و ارزشمندترین کسب و کار اینترنتی دنیاست.
اما جالب تر گزارشی است که با عنوان «فصل دوم 2018 دیجیتال استات شات» منتشر شده است و نشان می دهد که علی بابا با پشت سر گذاشتن آمازون، عنوان محبوب ترین پلات فرم تجارت الکترونیکی را از آن خود کرده است. برخی از داده های ارایه شده در این آمار ازسوی پلت فرم تحلیل «الکسا» فراهم شده است. براساس آخرین رتبه بندی الکسا از برترین وب سایت های جهان، وب سایت تائوبائو (Taobao) متعلق به علی بابا به جایگاه دهم و یک پله بالاتر از آمازون ارتقا یافته است.
در تصویر 1 با عنوان پربازدیدترین وب سایت های جهان که بر اساس رنکینگ الکسا رده بندی شده است، گوگل صدرنشین جدول است و بعد از آن یوتیوب، فیس بوک و بایدو و بعد از آن هم ویکی پدیا، ردیت و یاهو قرار می گیرند. اما نکته مورد نظر این است که تائوبائو در این جدول در رده دهم و آمازون در رده یازدهم قرار دارند و این همان نقطه ای است که تسلط علی بابا بر تجارت الکترونیکی جهان را نشان می دهد. 
آنطور که الکسا می گوید، این رتبه بندی ها با استفاده از ترکیب میانگین روزانه بازدیدکنندگان و نمایش صفحات در طول ماه گذشته محاسبه شده اند. الکسا گزارش می دهد که خریداران زمان بیشتری در تائوبائو سپری می کنند. در واقع بازدیدکنندگان روزانه به طور متوسط بیش از 8 دقیقه زمان صرف بازدید از پلت فرم تائوبائو می کنند؛ در حالی که این زمان برای بازدیدکنندگان از وب سایت آمازون به طور میانگین، 7 دقیقه و ۴۰ ثانیه است.


«علی اکسپرس»؛ محبوب ترین اپلیکیشن خرید 
وب سایت علی اکسپرس یک فروشگاه اینترنتی است که انواع محصولات را در دسته بندی های مختلف ارایه می دهد. این وب سایت چینی که زیر مجموعه شرکت علی بابا است، بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی آسیاست که محصولات خریداری شده را به تمام نقاط دنیا ارسال می کند. وب سایت علی اکسپرس حالت واسطه ای دارد؛ به این معنی که رابط تعداد بی شماری فروشنده و خریدار است که محصولات متنوعی را مبادله می کنند. اعتبار سنجی فروشنده و محصول از طریق امتیاز بندی فروشندگان است. شما این موضوع را در بخش sold by و درجه Positive بودن فروشنده مشاهده کنید. این درجه بندی براساس تعداد ستاره هایی است که فروشنده بر اساس میزان اعتبارش دریافت می کند. همچنین با توجه به فیدبک هایی که مشتریان قبلی به فروشنده داده اند، اعتبار فروشنده مشخص می شود. علاوه بر این امکان عودت محصول نیز وجود دارد، البته قوانین آن برای هر محصولی و فروشنده ای می تواند متفاوت باشد. یکی از مزیت های عمده وب سایت علی اکسپرس، امکان ارسال رایگان محصول است. این باعث می شود که مشتریان بسیاری از این امکان استفاده کنند، ولی از آنجا که ارسال رایگان از طریق پست ملی چین انجام می کشد و زمان زیادی طول می کشد، بهتر است که برای محصولات گران قیمت از این نوع ارسال استفاده نکنید، چراکه علاوه بر موارد فوق، پست ملی چین گارانتی تحویل سالم مرسوله نیز ندارد.

حال جدیدترین داده ها نشان می دهند که اپلیکیشن علی اکسپرس در مارس ۲۰۱۸، جایگاه نهم را در اختیار گرفته و در بین ۱۰ عنوان برتر این فهرست، تنها اپلیکیشن اختصاصی خرید به حساب می آید. (تصویر-2)
رتبه بندی App Annie بر اساس ارقام دانلود ماهانه از فروشگاه های گوگل پلی و اپ استور در سراسر دنیا به دست آمده است. همچنین، این داده ها نشان می دهند که علی اکسپرس از فوریه ۲۰۱۸ تاکنون ۱۲ پله صعود کرده و یک پله بالاتر از اسنپ چت قرار گرفته است. نکته جالب اینکه اپلیکیشن های موبایل فیس بوک با وجود رسوایی پیش آمده در ماه گذشته، همچنان در میان پردانلودترین و پرکاربردترین اپلیکیشن ها در ماه مارس قرار دارند. 
همانطور که در تصویر 2 می بینید، فیس بوک صدرنشین این جدول است و پس از آن، به ترتیب اپلیکیشن های سرویس های گوگل پلی، گوگل کروم، یوتیوب، فیس بوک مسنجر، واتس اپ، اینستاگرام، اسنپ چت و جی میل قرار می گیرند. 


وب سایت ها، همچنان کلید اصلی تجارت الکترونیکی 
بر اساس یافته های بلندمدت تر در مجموعه گزارش های وب سایت نکست وب، محبوبیت اپلیکیشن های تجارت الکترونیک در حال افزایش است. همچنین داده های منتشرشده در گزارش اخیر «دیجیتال در ۲۰۱۸» نشان می دهند که استقبال مردم به خرید از طریق موبایل روز به روز افزایش می یابد. با این حال، جدیدترین داده های وب سایت «گلوبال وب ایندکس» تاکید می کنند که مردم همچنان خرده فروشی های مبتنی بر وب را با اختلاف قابل توجهی بر اپلیکیشن های خرید ترجیح می دهند. 

تصویر3 نشان می دهد که چگونه کاربران تجارت الکترونیکی خرید می کنند. همانطور که در تصور می بینید، حدود 90 درصد از کاربران زن در یک ماه گذشته، از طریق دنیای وب به یکی از وب سایت های تجارت الکترونیکی سر زده اند. 61 درصد از کاربران زن نیز یک اپلیکیشن خرید (در تبلت یا گوشی هوشمند خود)  در یک ماه گذشته برای خرید کالا استفاده کرده اند. 
این آمار تفاوت یک درصدی با کاربران مردی را نشان می دهد که در ماه گذشته اقدام به خرید آنلاین کرده اند. 91 درصد از کاربران مرد در ماه گذشته از طریق دنیای وب از یکی از وب سایت ها اقدام به خرید آنلاین کرده اند و 59 درصد آنها نیز از طریق اپلیکیشن این کار را انجام داده اند. 
به بیان دیگر، در ماه گذشته، میزان بازدید کاربران اینترنت از یک وب سایت تجارت الکترونیکی نزدیک به 50 درصد بیشتر از به کارگیری یک اپلیکیشن خرید در دستگاه های موبایل بوده است. همچنین مردان علاقه بیشتری به استفاده از وب سایت ها دارند. 
در همین حال، داده های گلوبال وب ایندکس نشان می دهند که در ماه گذشته نزدیک به سه چهارم تمام کاربران اینترنت در 40 اقتصاد برتر دنیا اقدام به خرید اینترنتی کرده اند. بدین مفهوم که بیش از 80 درصد کاربرانی که به خرده فروشی های آنلاین سر زده اند، ماهانه دست کم از یکی از این فروشگاه ها خرید کرده اند.

در تصویر 4 هم همانطور که می بینید، فعالیت های تجارت الکترونیکی را در ماه گذشته نشان می دهد. بر اساس این داده ها، 83 درصد از کاربران در دنیای آنلاین در پی جست وجوی یک محصول یا سرویس بوده اند. 91 درصد از کاربران برای خرید خود ابتدا به یکی از فروشگاه های خرده فروشی آنلاین در دنیای وب مراجعه کرده اند. 55 درصد نیز قبل از خرید ابتدا از یکی از سایت ها یا خدمات مقایسه قیمت استفاده کرده اند. 46 درصد از کاربران در ماه گذشته حداقل به یک سایت مزایده آنلاین برای خرید سر زده اند و از این میان 73 درصد از کاربران موفق به خرید محصول یا خدمات به صورت آنلاین شده اند. 

اگر دوست دارید بدانید که کاربران سرتاسر جهان سالانه چه میزان پول صرف خرید کالاهای خود به صورت آنلاین می کنند، تصویر 5 به خوبی کمک می کند. این شکل نشان می دهد که کاربران حدود 408 میلیارد دلار را صرف لباس و وسایل آرایشی بهداشتی کرده اند و این وسایل را به صورت آنلاین پرداخته اند. 359 میلیارد دلار صرف وسایل الکترونیکی، 139 میلیارد دلار صرف غذا و مصارف روزانه، 225 میلیارد دلار صرف مبلمان و وسایل خانه، 341 میلیارد دلار صرف اسباب بازی و وسایل سرگرمی، 212 میلیارد دلار صرف مسافرت، 2/11 میلیارد صرف موسیقی و 5/52 میلیارد دلار را صرف بازی های ویدیویی کرده اند. 
 منابع: The Next Web و Recode(منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">