ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قرار گرفتن شرکت مخابرات روی تابلو بورس و کلید خوردن خصوصی سازی این شرکت ، برگزاری موفقیت آمیز مزایده اپراتور سوم تلفن همراه و توسعه فناوری اطلاعات در روستاها از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم بود.

براساس گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه و شرکت های زیرمجموعه آن طی چهار سال فعالیت دولت نهم توانسته موفقیت های چشمگیری در زمینه گسترش تلفن همراه، به روز رسانی تلفن ثابت در شهرها و روستاهای کشور و توسعه بانکداری الکترونیکی بدست آورد.
** سال 1385 سال به روزرسانی واگذاری تلفن ثابت در تمام شهرهای کشور

مهمترین پروژه هایی که در سال 1385 توسط وزارت ارتباطات در کشور انجام گرفته شامل بهره برداری آزمایشی اپراتور دوم تلفن همراه در چند شهر کشور، اجرای دومین بخش بهینه سازی شبکه تلفن همراه، افتتاح مسیر فیبر نوری ایران - افغانستان به طول 150 کیلومتر و

بهره برداری از فیبر نوری گناوه - کویت است.

همچنین در این سال تمام فیش های ثبت نامی تلفن همراه که بیش از هشت میلیون شماره بود قبل از پایان سال به متقاضیان واگذار شد و واگذاری تلفن ثابت در تمام شهرهای کشور نیز به روز رسانی شد.

عقد قرارداد تولید تجهیزات شبکه تلفن همراه با تولیدکنندگان داخلی به مبلغ یک هزار و 680میلیارد ریال از دیگر اقدامات دولت در سال 1385 بود.
** سال 1386 سال شروع بانکداری الکترونیکی

سال 1386 را می توان سال ورود موفقیت آمیز بانک ها جهت ارایه هرچه گسترده تر خدمات الکترونیکی و سال آغاز بانکداری الکترونیکی نامید.

اتصال شعبات و باجه های بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور به شبکه های ارتباطی در این سال پی ریزی شد به طوری که در پایان سال 1386 بیش از 21 هزار شعبه و باجه بانکی به شبکه متصل شدند.

تولید تجهیزات مخابراتی در کشور از دیگر اقدامات انجام شده در سال یادشده است به طوری که بیش از 150 قلم اجناس مورد نیاز شرکت های مخابراتی در داخل تولید شد.

توسعه تلفن همراه در سال 86 به سرعت انجام شد به طوری که درپایان سال روزنه های امید به روز رسانی تلفن همراه نمایان شد.

راه اندازی شبکه هوشمند و ارایه خدمات فراگیر آن از خدمات برجسته مخابرات در این سال است.

در این سال پهنای باند کشور 5/4 برابر شد که رکورد بی سابقه و بی نظیری بود و به تبع آن ضریب نفوذ اینترنت در کشور جمهوری اسلامی ایران جهشی قابل توجه پیدا کرد.

سال 86 را به جرات می توان سال اوج برنامه ریزی و مدیریت بخشی برای خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران نامید.
** سال 87 سال خصوصی سازی مخابرات

در سال 87 مخابرات وارد مرحله ی جدیدی شد، در تیر ماه این سال مخابرات روی تابلو بورس رفت و عملا خصوصی سازی مخابرات کلید خورد.

عقد قرارداد با دانشگاههای کشور جهت راه اندازی آزمایشگاههای تخصصی مخابرات از اقدامات مهم سال 87 بود که با بیش از 20 دانشگاه مبلغ یک هزار و 180 میلیارد دلار قرار داد بسته شد.

ارتقا شبکه تلفن همراه در جهت ارایه سرویس های جدید تحقق یافت و در عمل مشترکین همراه اول از نعمت استفاده از اینترنت روی گوشی خود برخودار شدند، این تحول عظیم در شبکه بزرگ تلفن همراه یک موفقیت بی نظیر ی بود که طی ماهها تلاش و فعالیت به وقوع پیوست.

سال 87 همچنین سال به روز رسانی تلفن خانگی در روستاهای بالای 50 خانوار بود. در سال 87 پهنای باند بین الملل از 15 هزار مگابیت بیشتر شد.

برگزاری مزایده اپراتور سوم با موفقیت انجام و برنده مناقصه مشخص شد تا این اپراتور در کنار اپراتورهای اول و دوم خدمات ارتباطی را با نسل سوم به مشترکان خود ارایه دهد.

توسعه فناوری اطلاعات در روستاها از طریق راه اندازی دفاتر روستایی در سال 87 بالغ بر هفت هزار دفتر رسید که اقدامی تحول برانگیز در سطح روستاها بود.

  • ۸۸/۰۶/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">