ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نادر نینوایی - زامبی‌ها را در فیلم‌های هالیوودی، در سریال‌های آمریکایی و البته در بازی‌های کامپیوتری ‌همه دیده‌ایم. در تمام این فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌ها معمولا تمام زامبی‌ها ویژگی‌های مشترکی دارند، به این معنی که معمولا همه آنها فاقد هوشند، همه آنها در پی برآوردن خواست غریزی خود (میل به خوردن انسان‌های سالم) هستند و همگی رفتارهای غیرانسانی از خود بروز می‌دهند.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر رشد یکباره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده که اگر چه شکل ظاهری تکنولوژی به کشور وارد شود اما فرهنگ صحیح و اخلاق انسانی استفاده از تکنولوژی در بین بخشی از کاربران ایرانی راه نیابد و به همین دلیل پدیده زشتی که ما نام "زامبی‌های مجازی" بر آن گذاشته‌ایم در کشور شکل بگیرد.

 

تاریخچه زامبی‌های مجازی ایران

اگرچه زامبی‌های مجازی ایرانی کمی بعد از باز شدن پای اینترنت دایال‌آپ به ایران در چت‌روم‌های یاهو مسنجر با بدهنی به سایر افراد حاضر در گروه‌های مجازی، نصفه و نیمه خودی نشان دادند اما بی‌شک نقطه عطف مطرح شدن آنها به بازی‌های جام جهانی فوتبال 2014 میلادی بر می‌گردد.

در جریان این رقابت‌ها تلخی حمله گروهی از این افراد عمدتا بی‌هویت یا اصطلاحا زامبی‌های مجازی در ایران، به صفحات مجازی مجری خانم مراسم قرعه‌کشی جام جهانی والبته حمله ضربتی زامبی‌ها به صفحه لیونل مسی هرگز از خاطرمان نمی‌رود.

این زامبی‌های مجازی همیشه ضربتی عمل می‌کنند و به محض آنکه یک شخصیت مشهور در جایی برخلاف میل و خواسته آنها عمل کند سریعا دست به کار می‌شوند و با حمله‌ای همه جانبه به صفحه مجازی قربانی خود حمله می‌کنند. البته حملات زامبی‌های مجازی ایرانی تنها جنبه مجازی ندارد و فقط به حمله به صفحات مجازی سلبریتی‌ها هم محدود نمی‌شود.

این افراد (زامبی‌های مجازی) در مراسم‌ تدفین و خاکسپاری چهره‌های سرشناس هم حضوری گسترده دارند و البته سلاح تهاجمی این زامبی‌ها برای شکار افراد مشهور، موبایل‌هایشان است.

زامبی‌های مجازی با نادیده گرفتن داغدار بودن سایر هنرمندان و افراد صاحب‌نامی که دوست و همکار خود را از دست داده‌اند مرتبا کنار آنها ایستاده و با یا بدون اجازه اقدام به گرفتن عکس‌های سلفی می‌کنند، سلفی‌های گرفته شده هم سریعا از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام لوکیت شده (اعلام موقعیت شده) و به صفحه مجازی آنها فرستاده می‌شود و عجیب‌تر آنکه به مجرد این کار در کوتاه‌ترین زمان سیل لایک و فالو هم توسط دنبال‌کنندگان این زامبی‌ها به سمت آنها سرازیر می‌شود.

البته فراموش نکنیم که همین عکس‌های شکار شده و همین سلفی‌ها باعث تهییج سایر کاربران شده و در تشویق آنها برای پیوستن به خیل عظیم زامبی‌های گوشی به دست و سلفی بگیر بسیار موثر است.

همینجا تاکید کنیم که حساب علاقه‌مندان به هنرمندان، وزرشکاران و در کل شخصیت‌های مشهور را از زامبی‌هایی که شهوت‌وار و بدون در نظرگرفتن حریم‌ها و موقعیت‌ها به کار خود می‌پردازند، جدا می‌کنیم. چراکه مثل تمام دنیا طبعا افراد مشهور همواره طرفداران خاص و پروپا قرص خود را داشته و دارند.

 

مهمترین فعالیت‌های زامبی‌های مجازی ایران

زامبی‌های مجازی که تخصصشان حمله به صفحات مجازی سلبریتی‌ها (افراد مشهور) است در این مدت کوتاهی که فضای مجازی پا به عرصه وجود گذاشته و شبکه‌های اجتماعی باب شده‌اند روزهای بسیار پرکاری را پشت سر گذاشته‌اند.

حمله کاربران ایرانی به صفحات مجازی شخصیت‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی قبلا در مورد چهره‌های مختلف و متفاوتی در جهان روی داده است که از آن جمله می‌توان به حمله به صفحه مسی در شبکه‌های اجتماعی به دلیل گل زدن به تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ، حمله به مجری زن مراسم قرعه کشی جام جهانی به دلیل این که در صدا و سیمای ایران سانسور شد! ، حمله به داور بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی به دلیل نگرفتن پنالتی، حمله به صفحه ایوان زایتسف والیبالیست ایتالیایی به دلیل کری خواندن، حمله به الکسی لوچف وزنه‌بردار روس به دلیل شکستن رکورد رضا‌زاده، حمله به صفحه رسمی تیم ملی فوتبال ژاپن بخاطر پیروزی‌ تیم امیدشان برابر ایران و البته همین آخری حمله به شبکه اجتماعی "الکسی پایت" فوتبالیست فرانسوی به خاطر آنکه باعث مصدومیت کریستین رونالدو شد. تمام این‌ها تنها بخشی از حملات دشمن شاد کن زامبی‌های مجازی ایرانی در سال‌های اخیر است.

اما دسته دوم زامبی‌های مجازی ایرانی همانطور که گفته شد در عرصه گرفتن سلفی در مراسم ترحیم تخصص دارند. این دسته از زامبی‌های مجازی هم با بی‌توجهی به حفظ حرمت‌های فرد از دست رفته در مراسم تدفین وی حضور یافته و با یا بی‌اجازه اقدام به عکس گرفتن با چهره‌های مشهور حاضر در مراسم و از آن بدتر خود متوفی می‌کنند. از جمله مواردی که این افراد باعث ایجاد مزاحمت شده‌اند می‌توان به حضور این زامبی‌ها در مراسم ختم مهرداد اولادی، حضور در مراسم ختم هادی نوروزی، حضور گسترده در مراسم مرحوم پاشایی و این اواخر مراسم ختم حبیب خواننده ایرانی اشاره کرد

 

راهکار مقابله با زامبی‌های مجازی

برای مقابله با هر گروه از زامبی‌ها در فیلم‌های هالیوودی راه حل‌های مشخصی وجود دارد برای مثال زامبی‌های سریال " مردگان متحرک" فقط با ضربه وارد کردن به سرشان می‌میرند، زامبی‌های فیلم "من یک افسانه‌ام" که ویل اسمیت در آن به ایفای نقش پرداخته با نور خورشید مشکل دارند و بالاخره زامبی‌های فیلم "نشانه‌ها" با بازی مل گیبسون هم به آب حساس هستند و با آن از بین می‌برند.

اگر اینطور باشد که با هر نوع از زامبی به یک روش می‌بایست مبارزه کرد پس حتما مقابله با زامبی‌های مجازی ایران هم راه خودش را دارد!

در مورد زامبی‌های مجازی سلفی گیر این موضوع نباید از خاطرمان برود که در مراسم مرحوم کیارستمی این زامبی‌های گوشی به دست حضور کمرنگی داشتند. برخی معتقدند صحبت‌های چهره‌های سرشناسی مثل رضا کیانیان و پرویز پرستویی و درخواست آنها از مردم برای سلفی نگرفتن در این مراسم در این زمینه موثر بوده است. البته برخی دیگر هم معتقدند از آنجایی که خود مرحوم کیارستمی سال‌ها در ایران حضور نداشته و برای زامبی‌ها چندان شناخته شده نبود، شاهد غیب محسوس آنها در مراسم ختم وی بودیم وگرنه حرف‌های کیانیان و پرستویی به مثابه کوبیدن آب در هاون است.

اما اگر استدلال اول یعنی صحبت‌های پرستویی و کیانیان در این مورد اثرگذار بوده باشند می‌توان امیدوار بود که بتوان با کمک فرهنگ‌سازی و بیان شدن قبح این کار توسط چهره‌های محبوب تا حدودی جلوی زمینه بروز و ظهور این نوع از زامبی‌های مجازی را گرفت. البته لایک نکردن پست‌های این چنینی و آنفالو کردن و تنها گذاشتن کسانی که این شکل از عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارند هم می‌تواند عامل موثری برای کنترل آنها باشد.

اما در مورد دسته دیگر زامبی‌های مجازی که به صفحات شبکه‌های اجتماعی افراد مشهور حمله می‌کنند باید گفت  بعید به نظر می‌رسد با توجه الفاظ زشت به کار رفته توسط این افراد و برخوردهای دور از ادب آنها با فرهنگ‌سازی و یا صحبت کردن با آنها بتوان کاری از پیش برد. یکی از قابلیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی به کاربران خود ارایه می‌دهند امکان "ریپورت کردن" (یعنی گزارش کردن) کاربرانی است که به توهین در این شبکه‌ها مشغول‌اند، شاید اگر کمپین ملی در کشور برای ریپورت کردن این زامبی‌های مجازی به وجود آید با توجه به حجم بالای گزارش‌های تخلف، مسوولان شبکه‌های اجتماعی با سرعت بیشتری این زامبی‌های مجازی ایرانی را از روی سرویس‌های خود حذف کنند. به همین منظور از تمام خوانندگان این نوشتار تقاضا داریم تا با "#پاکسازی‌ـزامبی‌ها" پیش زمینه ایجاد یک کمپین برای ریپورت کردن زامبی‌های مجازی ایرانی را به وجود آورند، باشد که سایه تاریک این پدیده زشت هرچه زودتر از آسمان آبی فضای مجازی ایران برچیده شود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">