ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فرهنگ‌های غلط استفاده از گوشی هوشمند

| شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

سمیه مهدوی - گوشی‌های موبایل امروزه حقیقتا به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند به نحوی که اغلب افراد هر 6 تا 7 دقیقه گوشی خود را چک می‌کنند.

اما آیا این موضوع به این مفهوم هست که ما از وجود این ابزار لذت هم می‌بریم و خوشحال هستیم؟

چندی پیش یکی از خوانندگان سایت رددیت به طرح پرسشی از سایرین پرداخت که "چه چیزی بیشتر در فرهنگ فعلی استفاده از گوشی‌های هوشمند شما را آزار می‌دهد؟"

آیا خود شما هم به این موضوع فکر کرده‌اید که در کنار تمام قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند، چه چیزی در خصوص آنها کلافه‌کننده است؟ شاید برخی تا کنون روی این مساله حساس نشده باشند، اما مطمئنا هر کدام از ما با وجود وابستگی فراوانی که به این ابزار داریم، با لحظه‌ای توقف و نگاه از بالا به این پدیده پاسخی برای این پرسش خواهیم داشت.

جالب آنکه این پرسش در سایت مذکور در کمتر از 24 ساعت 2 هزار پاسخ به همراه داشت و نشان داد موضوع سوال درد دل خیلی‌ها بوده و آنها را برای پاسخ به هیجان آورده است.

اما بد نیست به 17 مورد از 2هزار پاسخی که به این پرسش داده شده نگاهی بیندازیم تا ببینم چه چیزی در مورد گوشی‌های همراه بیشتر مردم را کلافه کرده و البته شاید پاسخ شما با آنها نیز مشترک باشد.

  1. در مورد من انتظار همیشه و همه جا در دسترس بودن تبدیل به یک عذاب شده است. گاهی من وسط یک کار هستم، با خودم خلوت کردم، در فکر هستم و هر تماس، پیام یا ایمیلی که ارسال می‌شود، همه انتظار پاسخ فوری دارند. بله! من پیام شما را دیدم، نیاز به پیگیری نیست، کمی صبر کنید پاسخ خواهم داد.
  2. از دیدن افراد بی‌فرهنگی که همه جا موسیقی از گوشی موبایلشان پخش می‌کند عصبانی هستم و ابدا علاقه‌ای به شنیدن موسیقی مورد علاقه آنها ندارم. لعنت به این ابزارهای کوچک با آن صداهای بلندشان!
  3. هرگز چهره افرادی که در مکان‌های عمومی به تلفن خود از طریق اسپیکر پاسخ می‌دهند را فراموش نمی‌کنم. هرگز!
  4. این که بعضی‌ها احساس می‌کنند، چون تلفن همراه دارید پس باید شبانه روز جوابگو باشید کمی من رو عصبی می‌کنه. جالب‌تر اینکه وقتی به بعضی‌ها جواب نمی‌دهید، با ناراحتی اینطور پاسخ می‌دهند که چند دقیقه قبل در شبکه‌های اجتماعی در دسترس بودی و یک پست هم گذاشتی پس چرا پاسخ تلفن رو ندادی!

در جواب این افراد باید گفت، این دلیل خوبی نیست، هر کاری زمانی دارد و پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی هم یک کار و علاقه محسوب می‌شود و از طرفی شاید در لحظه‌ای دیگر درگیر باشم!

  1. تنها چیزی که در خصوص فرهنگ استفاده از تلفن‌های هوشمند من رو اذیت می‌کند،‌ افرادی هستند که در ارتباطات حضوری و چهره به چهره، باز هم اولویت را به کسانی می‌دهند که تماس تلفنی دارند. این افراد دقت نمی‌کنند وقتی فردی برای شما وقت گفتگوی حضوری گذاشته ارزشمندتر از یک مکالمه غیرحضوری است و بارها در طول یک ملاقات حضوری، به تلفن خود پاسخ می‌دهند.
  2. به نظر من گوشی‌های هوشمند تمرکز کاربران را نابود کرده است. وقتی این ابزار نبود می‌توانستم ساعت‌ها وقت برای خواندن یک کتاب بگذارم. اما حالا بعد از 10 تا 15 دقیقه کار و مطالعه و به عنوان جایزه و استراحت سراغ تلفن همراه می‌روم.
  3. من هنوز دلم تنگ روزهایی هست که یک کنسرت را از لابه‌لای گردن‌های بلند و عجیب می‌دیدم، اما این روزها مجبور هستم یک کنسرت را از لابه‌لای انبوهی از دست‌ها و گوشی‌های موبایل که در حال فیلمبرداری و عکاسی هستند، ببینم!
  4. در مورد من یکی از فرهنگ‌های بد استفاده از تلفن‌های هوشمند، استفاده از آن هنگام غذا خوردن هست. یعنی اینقدر مشغله دارند که حتی در زمان کوتاه غذا خوردن هم باید در دسترس باشند؟ باور کنم یا این یک مرض است؟!
  5. این که یک نفر وقتی سرش توی گوشی موبایل است و به من برخورد می‌کند بسیار آزاردهنده هست. به خصوص وقتی پس از برخورد عذرخواهی هم می‌کنند. خب اگر خیلی فرد با ادبی هستید می‌توانید بعد از استفاده از تلفن به راهتان ادامه دهید که به کسی برخورد نکنید که بعد هم نیاز به عذرخواهی باشد.

جالب‌تر اینکه مسیریاب‌ها یکی از دلایلی هست که افراد با سر رو به پایین در خیابان تردد می‌کنند و اتفاقا زمانیکه یکی از آنها به من برخورد می‌کند و تلفن همراهش از دستش به زمین می‌افتد، نه تنها ناراحت نمی‌شوم بلکه خوشحال هم می‌شوم. این درس خوبی هست برای این قبیل افراد تا یاد بگیرند کجا و چطور از این ابزار استفاده کنند!

  1. انگار از وقتی گوشی‌های هوشمند آمده مردم کمتر از دنیا و لحظات خاص و زیبا لذت می‌برند. این افراد به جای لذت بردن از یک منظره و لحظه خاص ظاهرا وظیفه خودشان می‌دانند که همه چیز را در صفحه کوچک موبایلشان ببیند آنهم در حالی که به سرعت در حال گرفتن عکس و ضبط تصاویر هستند تا در شبکه‌های اجتماعی پست کنند! نمی‌دانم واقعا اینقدر مهم هست؟ یعنی شما برای یک لایک مجازی حاضرید از هوای مطبوع و یک لحظه ناب بگذرید که چند نفر در فضای مجازی برای شما یک علامت بگذارند و بگویند آفرین!؟
  2. دلم می‌خواهد از کسانی که موقع رانندگی با موبایل خود ور می‌روند و هم باعث خطر و هم باعث ترافیک می‌شوند عکس گرفته و برای جریمه به پلیس بدهم. اما در آن صورت من هم می‌شوم یکی مثل آنها! نمی‌دانم این افراد یعنی زمانیکه موبایل نبود چطور زندگی می‌کردند؟
  3. وقتی در ساعات شلوغ در اتوبوس و مترو که برای تنفس بهتر همه سر خود را بالا گرفته‌اند، دیدن فردی که سر خود را در آن ازدحام و کمبود اکسیژن پایین گرفته و در حال بازی کندی کرش است، دیوانه می‌شوم. هر وقت چنین افرادی را می‌بینم قسم می‌خورم که 10 تار موهایم سفید می‌شود. هر وقت هم که به ذهنم خطور می‌کند چیزی به آنها بگویم می‌دانم جوابی خواهم گرفت که پشیمان می‌شوم!
  4.  به نظر من مشکل فرهنگ استفاده از تلفن همراه نیست، قرن‌هاست که افراد بی‌فرهنگ در همه جا مشاهده می‌شوند و باید آنها را تحمل کنیم.
  5. نمی‌دانم بعضی‌ها نمی‌فهمند یا فکر می‌کنند دیگران نمی‌فهمند. در کتابخانه جوانان زیادی را دیده‌ام که در با هدفون گوشی‌هایشان با صدای بلند در حال گوش دادن آهنگ هستند. خب یک درصد فکر نمی‌کنند که در این مکان آرام دیگران هم مجبور به شنیدن آهنگ مسخره شما هستند؟
  6. بعضی‌ها مشکل گردن پیدا می‌کنند از بس در حال سرکشی‌های به اصطلاح یواشکی به صفحه گوشی دیگران هستند. این افراد همانهایی هستند که در گذشته همیشه در حال تلاش برای خواندن گوشه‌ای از روزنامه دیگران بودند! در حالیکه فکر می‌کنند کسی متوجه تلاش آنها برای نگاه‌های دزدکی نیست. تلفن همراه یک وسیله شخصی است، لطفا رعایت کنید.
  7. این روزها در مکان‌های عمومی، رستوران‌ها و هر جایی که نیاز به آرامش دارید به ناگاه متوجه می‌شوید که در یک لحظه در کادر دوربین چندین گوشی هوشمند قرار دارید که در حال گرفتن فیلم و عکس از خودشان هستند. به نظر این افراد کار آنها باعث شکستن حریم خصوصی دیگران و نگرانی آنها نمی‌شود؟ من می‌خواهم غذا بخورم اما احساس می‌کنم کسی در حال فیلمبرداری از طرز غذا خوردن من هست و شاید فردا روزی در شبکه‌های اجتماعی تصویر خود را به عنوان یک طنز ببینی! این کار بی‌فرهنگی است. لطفا رعایت کنید.
  8. در گذشته تحمل چند مکالمه و ارسال چند پیامک بود که باعث آزار می‌شد، اما حالا فیسبوک، انواع مسنجرها، توییتر، فیس‌تایم، اسنپ‌چت، ایمیل و خیلی چیزهای دیگر که من اصلا اسم و کاربرد آنها را هم نمی‌دانم به زندگی جوانان اضافه شده و گوشی‌های هوشمند بیکار نمی‌مانند. مردم در حال بمباران همدیگر با انواع پیام‌ها، عکس‌ها و ویدئوها هستند. این دیگر چه وضعی است...!

همانطور که خواندید این پیام‌ها به مراتب زیاد است و شاید به ذهن شما نیز موارد بیشتری برای افزودن به فرهنگ غلط استفاده از تلفن‌های هوشمند برسد. پس اگر مواردی که ذکر شد شامل حال شما هم می‌شود،‌ لطفا بیشتر رعایت حال دیگران را کرده و دست از مردم‌آزاری بردارید. اگر هم شامل حال شما نمی‌شود، پس فرهنگ استفاده صحیح از تلفن هوشمند را دارید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۳/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">