ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فروش اینترنتی دارو اصلا به صلاح کشور نیست

| يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

در حوزه سلامت رقابت وجود ندارد و بردن دارو در فضای اینترنتی اصلا به صلاح کشور نیست.

بهمن صبور عضو هیئت مالی انتظامی نظام پزشکی کشور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت وگو اظهارکرد: در حوزه سلامت رقابت وجود ندارد. اما افرادی که پیگیر سامان دادن به عرضه دارو در بستر اینترنت هستند، ۲ وزارتخانه‌ای هستند که کارشان اقتصادی است اما هنوز ضرورت این روند مشخص نیست. در حالیکه براساس فرمایش رهبری، این حوزه رقابت پذیر نباید باشد. به طور کلی بردن دارو در فضای اینترنتی اصلا به صلاح کشور نیست.

عضو هیئت مالی انتظامی نظام پزشکی کشور یادآور شد: سیاستگذاری خارج از وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت، اختیارات سازمان غذا و دارو را کاهش داده است. متولی این امر باید وزارت بهداشت باشد چرا که با سلامت مردم سر و کار دارد. اگر تمام جوانب طرحهای بنیادین دیده نشود به عاقبت طرح تحول سلامت گرفتار خواهد شد. این طرح کمتر از ۲ سال به زمین خورد چرا که کارشناسی نبود. طرح پرونده الکترونیک نیز یک شبه اجرایی شد که مشکلات بسیاری در مورد آن وجود دارد. آیین نامه داروخانه‌ها که از ۹ خرداد ۱۴۰۰ اجرایی شد با اصرار و به سرعت انجام شد اما در حال حاضر کسی پاسخگو نیست. با این آیین نامه در مناطق محروم، کمبود دارو بیشتر شده و مشکلات توزیع دارو بیشتر خواهد شد. براساس این آیین نامه، تاسیس داروخانه آزاد شد و بیش از هزار داروخانه در مناطق محروم ابطال شدند و هیچ داروخانه‌ای جایگزین ۳۵۰ تای آنها نشده و در واقع مردم از دارو محروم شده‌اند. لذا تا زمانی که زیرساخت ایجاد نشود و ارتباط بین داروساز و پزشک برقرار نشود سلامت کشور به خطر خواهد افتاد.

صبور با بیان اینکه مصرف کننده دارو با ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند خاطرنشان کرد: پول دارو از ۳ منبع بیمار، بیمه‌ها و طرح دارویار دریافت می‌شود و افزایش قیمت دارو برای مصرف کننده نیست. تصمیم سازان و سیاستگذاران حوزه دارو، با دارو آشنایی ندارند و در مقابل اقدامات خود پاسخگو نیستند. سیستمهای الکترونیکی ما توانایی شناسایی و تشخیص اصالت فرد را ندارند.

وی همچنین گفت: اگر شورای رقابت و هیئت مقررات قصد ورود به این حوزه را دارد باید در راستای فرمایشات رهبری اقدام نمایند. ۵۵ درصد کل حوزه دارو در دست دولت است که از بین ۱۶هزار و ۴۰ داروخانه موجود تقریبا ۴۰۰ داروخانه را شامل می‌شود. ۴ ماه است مطالبات دارویار پرداخت نشده است. این مسائل اولویت بیشتری نسبت به فروش الکترونیکی دارد که می‌تواند معضلات دارو را حل کند. برای بیماران خاص نیز نظام پزشکی فرمولهای خاصی دارد اما باید گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">