ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فعالانِ منفعل

| شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - رفتار برخی از نهادهای دولتی و خصوصی در ایران، همچون اقوامی است که تنها در مراسم خاکسپاری و مجالس ختم پیدایشان می‌شود.

به این ترتیب که حالا به شکل مشخص و روتین در زمان بروز حوادث سایبری، می‌توان انتظار حضور چهره‌ها و اطلاعیه‌های مشخصی را داشت، که همچون مراسم ختم باید منتظرشان بود و عمدتا به ذکر خاطره و مصیبت پرداخته و از لزوم احترام به پدر و مادرهای زنده و جلوگیری از پشیمانی می‌گویند و بعد هم خداحافظ تا مراسم بعد.

اگر این مسوولان و نهادها، متولی امور کفن و دفن بودند، اشکالی نبود و حضور و خدماتشان نیز مغتنم بود، اما زمانیکه یک تشکل خصوصی در حوزه فاوا و یک نهاد یا مسوول مرتبط با پیشگیری از حوادث سایبری، تنها در زمان وقوع حوادث پیدایشان می‌شود و انواع و اقسام بیانیه و مصاحبه صادر می‌شود، در حکم خواندن فاتحه است که از قضا همه بلد هستند.

لذا این قبیل تحرکات، در حکم فعالیت‌های منفعلانه محسوب می‌شود، چه در زمان تصویب قوانین و مقررات جدید در حوزه فاوا باشد و چه در زمان وقوع حوادث سایبری. این در حالیست که گاهی اوقات با دوراندیشی و نگاه بلند مدت، حداقل در بعد اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، می‌توان نقش موثر و به مراتب بهتری داشت. 

در خبرها آمده بود که کشور کانادا، اخیر قانونی تدوین کرده که به موجب آن، کسب و کارهایی که در بخش‌های حساس و زیرساختی فعالیت می‌کنند، ملزم به گزارش حملات سایبری به دولت شده‌اند. به موجب بخشی از لایحه مذکور، شرکت‌های مخابراتی نیز ملزم به عدم استفاده از محصولات و خدماتی با ریسک بالا می‌شوند.

همه می‌دانیم که به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، میزان حملات و جنگ‌های سایبری با جهش بی‌سابقه‌ای، روبه‌رو شده‌ است. در چرخش مهمی دیگر، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در منطقه خاورمیانه، اهداف غیرنظامی به سیبل حملات سایبری تبدیل شده‌اند و کشورهای این منطقه به شدت از تبعات مصون نماندن از تقابل سایبری ایران و اسراییل در هراس هستند.

در چنین شرایطی که شاهد وقوع و افزایشِ آشکارِ تهدیدهای سایبری و جنگ‌های نوین هستیم، به شکل مکرر و متناسب با این تحولات، باید شاهد اقدامات و انتشار مقررات بازدارنده و پیشگیرانه در حوزه امنیت سایبری کشورمان باشیم، نه اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی از حوادث و گاه عکس گرفتن با آوارها و مراکز حادثه‌دیده.

به عبارت دیگر به فاصله کوتاهی از وقوع حملات، حداقل باید شاهد اخبار دلگرم‌کننده از تغییر روال‌ها و رویه‌ها باشیم و نه صرفا تقدیر و تشکر از راه‌اندازی مجدد خدمات و تمام.(منبع:فناوران)

  • ۰۱/۰۳/۲۸

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">