ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فلش راه ساده انتقال کرم جاسوس

| چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۰۲:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات گفت: نگرانی به وجود آمده در اذهان عمومی از آلودگی سیستم‌های صنعتی به کرم استاکس نت، موضوع مؤثری در ارائه راهکار برای پاکسازی سیستم‌های آلوده شده است.

دکتر مهدی برنج‌کوب در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این‌که استاکس نت در ارتباط با سیستم‌های اسکادای زیمنس پدیدار شده است، اظهار کرد: این کرم اینترنتی از طریق همین اتصال به سیستم‌های صنعتی، اطلاعاتی را به محل مبدا خودش انتقال داده است.

وی درباره مشخصات سیستم‌های مورد حمله واقع شده، خاطر نشان کرد:‌ هدف اصلی این ویروس سیستم‌های در ارتباط با نرم‌افزار کنترل صنعتی اسکادای زیمنس بوده‌ است.

برنج‌کوب تاکید کرد:‌ در حوزه‌های فن‌آوری اطلاعات اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیرساخت‌های مشترکی موجود است و ضربه خوردن به یکی از آن حوزه‌ها می‌تواند موجب ضربه خوردن دیگر بخش‌ها نیز شود.

او گفت: ‌دغدغه‌ و نگرانی که در زمینه آلودگی سیستم‌های صنعتی در اذهان به وجود آمده است خیلی موثرتر از هر موضوع دیگری توانسته ما را به فکر راهکاری برای پاکسازی این ویروس بیندازد و خیلی‌ها را هم از ترس اینکه BACKDOOR در سیستم‌ها وجود داشته باشد، از کار با آن‌ها بازداشته است.

او هر فن‌آوری را دارای فرهنگ خاصی دانست و تصریح کرد:‌ فن‌آوری اطلاعات هم زمینه‌ای برای پیشرفت بشر بوده است ولی لازمه بهره‌برداری از آن، پذیرفتن لوازم آن از قبیل داشتن خط‌ مشی‌هایی برای نگه‌داری و حفاظت از سیستم‌های موجود در کشور است.

این کارشناس امنیتی شبکه، بهبود سیستم‌های صنعتی و رفع نگرانی از ذهن مردم و بخش صنعت کشور را در گرو فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب دانست و گفت:‌ اگر زیرساخت مساعدی در کشور موجود بود، این ویروس بعد از گذشت دو ماه از انتشارش دیگر موضوع روز نبود، در حالی که الان این طور نیست.

او یادآور شد: نقاط وسیعی از سیستم‌ها و شبکه‌های ما دچار آلودگی به این ویروس شده است که اطلاعات دقیقی از میزان آلودگی‌ها ارائه نشده است؛ ولی متاسفانه می‌شود گفت که این کرم جاسوسی می‌تواند به روش خیلی ساده‌ای از طریق USBهای FLASH انتقال یابد و برروی سیستم‌ها جایگزین شود.

برنج‌کوب افزود: برنامه‌های تحت وب هم از دلایل موثر دیگری در انتقال این ویروس به سیستم‌های داخلی کشور بوده‌ است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت:‌ به دلیل اینکه مرجع مسوولی در سطح ملی برای رسیدگی این آسیب‌ها در فضای مجازی وجود ندارد امید می‌رود که ارگان‌ها و فعالان در عرصه‌های مبتنی بر فضای مجازی در کشور خودشان بتوانند با تعامل فعال و ارتباط مفید با مراکز پژوهشی و دانشگاهی مرتبط این موضوع را حل و فصل کنند.

  • ۸۹/۰۶/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">