ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فناوری دوربین‌های دیجیتال کوچکتر شد

| شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

محققان انستیتوی فناوری کالیفرنیا یک دوربین دیجیتالی بدون لنز ساختند که امکان تولید دوربین‌های بسیار نازک را فراهم می‌کند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، این محققان به جای استفاده از ساختار متداول لنز و حسگر، از یک آرایه فاز نوری (Optical Phase Array) بسیار نازک بهره گرفتند که قادر است نور ورودی را پردازش کرده و تصویر دریافتی را به صورت دیجیتالی بسازد. بنابر این به زودی یک لایه بسیار نازک سیلیکون جایگزین لنز و حسگر دوربین‌های دیجیتال کنونی خواهد شد.
گفته می‌شود این دوربین با استفاده از آرایه‌های فازی مورد استفاده در رادار کار می‌کند. به عبارت دیگر آرایه‌ای از فرستنده‌ها سیگنالی را به صورت موج ارسال می‌کنند؛ اما زمانبندی این سیگنال‌ها به گونه‌ای است که امکان تداخل آن‌ها و تقویت سیگنال را در یک راستا فراهم می‌کند.
در این دوربین بدون لنز مجموعه ای از گیرنده‌های نور وجود دارند که کنترل مستقل آن‌ها بر اساس بازه‌های زمانی یا فازهای بسیار کوتاه به اندازه یک کوادریلیوم ثانیه وجود دارد. این ویژگی امکان تمرکز دوربین را بر اشیای مختلف فراهم می‌کند.
همچنین در این دوربین با ایجاد یک تغییر ساده در چگونگی دریافت نور می‌توان عملکرد لنزهای مختلف با فاصله کانونی متفاوت را شبیه‌سازی کرد.
نمونه اولیه این دوربین قادر است الگوهای اولیه را با استفاده از 64 گیرنده در یک جدول 8 در 8 پیکسلی تشخیص دهد. با وجود این که انتظار نمی‌رود دوربین‌های بدون لنز به این زودی‌ها وارد بازار شوند، این فناوری منجر به تولید گوشی‌های هوشمند نازکتر و دوربین‌های کوچکتر خواهد شد و البته زمینه را برای ساخت تلسکوپ‌های کوچکتر و پرتوان تر برای مشاهده فضا فراهم خواهد کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در جامعه فناوری‌های نوری کنفرانس لیزر و الکترونیک آمریکا (CLEO) ارائه شده و در وب‌سایت OSA Technical Digest نیز به صورت آنلاین منتشر شده است.

  • ۹۶/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">