ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فناوری های نوین در مدارس هوشمند

| دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

خبر طرح پایلوت مدارس هوشمند در شهر تهران، آغاز کننده راه دراز تجهیز مدارس به فناوری های نوین است که از آن به "مدارس هوشمند" یاد می شود.

با وارد کردن فناوری های نوین در پروسه یادگیری دانش آموزان، فارغ التحصیلان دوره های تحصیلی با کاربردهای جدید رایانه و دنیای اینترنت در دنیای تحقیقات، نوآوری، خلاقیت آشنا خواهند شد .

در طرح هوشمند سازی مدارس، بناست تا مدارس به یکدیگر با امکانات شبکه مرتبط بوده و در نهایت تمامی مدارس به یک سیستم نظارت مرکزی مرتبط باشند.

همچنین در این طرح بناست از فناوری های نوین آموزشی و نیز محتوای دیجیتال در مدارس استفاده و به طور خلاصه تمامی امکانات دیجیتالی در این مدارس رعایت شود.

کشور مالزی در سال 1998 برای اولین بار نخستین کشوری بود که مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه اندازی کرد و با ارایه الگویی موفق توانست تجربه خود را به سایر کشورها نیز منتقل کند و امروزه علاوه بر مالزی دیگر کشورها نیز برای هوشمند کردن مدارس خود اقدام کرده اند که به طور مثال می توان از فرانسه به عنوان کشوری موفق در این عرصه نام برد .

معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا،هدف از ایجاد مدارس هوشمند را بهبود فرآیند کاربرد اطلاعات، افزاش تاثیر مدارس در فرآیندهای توسعه ای، افزایش تعاملات میان مدیران و معلمان و دانش آموزان، ذخیره اطلاعات و سرمایه فرهنگی و توسعه مهارت های کلامی، اجتماعی و حرفه ای دانش آموزان و معلمان دانست.

به گفته "محمود حسینی" دراین طرح سامانه های یادگیری مورد ملاحظه قرار می گیرد.

حسینی تجربه اندوزی در آزمایشگاه های مجازی، دست یابی گسترده به محتوای تکمیلی را گام هایی در زمینه فرآیندهای یادگیری دانست و تصریح کرد: در فرآیندهای یاد دهی به معلمان، کسب مهارت نظریه و نیز اشتراک یافته‌ها در محیط های الکترونیکی کسب مهارت، طراحی آزمایش‌های مجازی و یاددهی عمیق دراستفاده از ابزارهای کمک آموزشی و به ویژه ابزارهای کمک آموزشی چندرسانه‌های دانست.

وی همچنین درباره سامانه برنامه درسی گفت: افزایش انعطاف پذیری، تنوع در برنامه درسی براساس مهارت ها و علاقه دانش آموزان ایجاد می کند.

معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: مبلمان آموزشی یاددهی در محیط کلاس های دیجیتالی به منظور دسترسی گسترده تر به ابزارهای آموزشی را فراهم می کند.

وی گفت: بهره گیری گسترده از فناوری در راستای گسترش فرآیند یاددهی و یادگیری از جمله مزایای این طرح خواهد بود.

حسینی تصریح کرد: با این اهداف تمامی مدارس با حداقل امکانات می بایست محیطی را فراهم کنند که در هر زمان خانواده ها به اطلاعات فرزندان از جمله ورود و خروج، کارکردهای پرورشی و وضعیت درسی دانش آموزان از طریق سیستم های مدیریتی را داشته بشند.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه معلمین با استفاده از نرم افزاهای خاص آموزشی در محتوای آموزشی خود ایجاد تنوع خواهند کرد.

علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و مدیر پروژه هوشمند سازی مدارس در تعریفی از مدارس هوشمند خاطرنشان کرد: این روش پژوهش محور است و دانش آموزان در زمان کوتاه تری حجم وسیعی از اطلاعات را می آموزند.

جلالی ورود فناوری به دنیای اموزشی را "تسهیل کننده انجام امور" دانست و خاطرنشان کرد: برای مثال در بخش حضور و غیاب و نیز در بخش برگزاری امتحانات استفاده از بانک اطلاعاتی موجب خواهد شد تا مولمان تنها از دانسته های خود استفاده نکرده و از منابع وسیع تری استفاده کنند.

استاد پاره دانشگاه ویرجینیا خاطرنشان کرد: در مدارس هوشمند در نظر گرفته شده تا دانش آموزان در مدت زمانی که خارج از مدارس هستند روزانه یک تا دو ساعت از طریق اینترنت به صورت مجازی در کلاس درس حضور یابند.

وی افزود: پیش بینی شده تا در آموزش مجازی هم زمان معلمان بر نحوه فعالیت دانش آموزان نظارت داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درباره نحوه کار این سیستم در مدارس گفت: روش کار به این صورت است که تمامی کلاس ها از طریق شبکه به یکدیگر و به سروری که در داخل مدارس تعبیه شده ارتباط یابند.

وی افزود: معلمان از طریق این سیستم شبکه به محتویات اموزشی که در طول ساعات آموزشی به آن نیازدارند دسترسی پیدا کرده و نیز در کلاس درس با استفاده از پرده نمایش و یک کیس داخل هر کلاس و نیز ویدئوپروژکتور داخل هر کلاس به تدریس مفاهیم خواهد پرداخت.

حسینی خاطرنشان کرد: در صورتی که برخی ازمدارس چنین امکاناتی را نداشته باشند در سایتهای این مدارس که دارای حداقل 15 رایانه در آن است، معلمان به صورت انتخابی به تدریس می پردازند.

وی یادآور شد:" در تولید محتوای درسی، سعی شده تا از نرم افزارهای موجود در بازار استفاده شده و در صورت کمبود نرم افزارها با محتویات آموزشی و یا عدم تطبیق این نرم افزارها با سرفصل کتاب های درسی نرم افزارهایی را به گروه سفارش داده شده است. "

آیا صرف اینکه اولیای دانش آموز از کارت زدن فرزند خود احتمالا توسط یک وب سایت مطلع شوند مدرسه را هوشمند می کند؟ آیا بسنده کردن به اعلان نمرات محصلان از طریق پست الکترونیک (offline) و یا حتی به صورت online از طریق BBS ها اینترنت و حتی وب تعریف تئوریک smart school را جامه عمل پوشانده است ؟ اگر چنین باشد پس می توان اداراتی را که از کارتهای مغناطیسی یا علائم بارکد برای حضور و غیاب کارمندانشان بهره می گیرند صرفا با انتقال database مربوط روی وب ،smart office نام نهاد؟

"علی اکبر جلالی"، مدیر پروژه هوشمند سازی مدارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : نقشه راه توسعه مدارس هوشمندی درراستای ایجاد یک برنامه عملیاتی مشخص و گام به گام برای توسعه مراکز آموزشی طراحی شده است تا پس ازآن برنامه عملیاتی تفصیلی توسعه آنها نیز برمبنای واقعیت های موجود ارایه شود.

سند راهبردی توسعه مدارس هوشمند درمعرفی این گونه مدارس تعریفی ارائه کرده است که براساس آن مدرسه هوشمند سازمانی است آموزشی با موجودیت فیزیکی و حقیقی و نه مجازی که در آن دانش آموزان به شکل نوینی آموزش خواهند دید.

سند راهبردی توسعه مدارس هوشمند توسط سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تهیه شده است.

وی گفت: در این نقشه راهبردی چگونگی تبدیل مدارس سنتی به مدارس هوشمند بیان شده است و در آن وظایف مدیران و سازمان آموزش و پرورش و همه افراد دخیل مشخص می شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: این برنامه از طریق مطالعه طرح های موفق درکشورهای توسعه یافته اروپایی، امریکایی و نیز کشورهای در حال توسعه مانند مالزی و مصر که دارای تجربه موفق بوده اند ونیز مطالعه فرصت ها و محدودیت های موجود درکشور تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر زیرساخت خاص هر مدرسه، نوع شبکه مورد استفاده در بین مدارس و داخل مدارس، تعداد رایانه های مورد استفاده در هر مدرسه مورد بررسی قرار گرفته است.

جلالی که خود مدیر چندین پروژه ملی در زمینه فناوری اطلاعات نیز است یادآور شد: بخش مهم در اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، خروجی کار براساس دانایی دانش آموزان است و برهمین اساس نیز مدارس مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی با اشاره به فرمول نظارت کیفی بر طریقه هوشمند سازی مدارس خاطرنشان کرد: مدارس براساس این این فرمول نظارتی به سه دسته یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره تقسیم بندی می شود و در پایان هر سال تحصیلی ارزیابی می شوند.

به گفته جلالی در این مستند پیش نیازهای مدارس برای شروع و اجرای طرح در چهار بخش زیر ساخت ها (شبکه محلی، اتصال اینترنتی و سخت افزار)، نرم افزار(وب سایت، سیستم مدیریت آموزشی، محتوای الکترونیکی) ،آموزش ( برای چهار گروه یادگیرنده شامل کادر مدیریتی، آموزشی، دانش آموزان و والدین) و نیروی انسانی تعیین شد.

درصورت اجرای درست طرح هوشمند سازی مدارس، فارغ التحصیلانی آماده برای مواجه شدن با دنیای پیشرفته تربیت خواهند شد و جوانان آینده با پدیده هایی نظیر"دورکاری"، انجام تحقیقات اینترنتی"، "کسب و کار اینترنتی" و "تجارت اینترنتی" و در نهایت زندگی مجازی آشنا خواهند شد.

اما آیا این طرح نیز مانند دیگر طرح ها دچار فراز و نشیب نشده و یا به دست فراموشی سپرده نخواهد شد؟

جلالی درباره اجرای این طرح گفت: وظیفه ما تهیه نقشه راه هوشمند سازی مدارس بود که در آن وظیفه هرعضو که به نوعی به جامعه آموزشی مدارس مرتبط است مشخص شده است.

وی افزود: نحوه اجرای این طرح نقش موثری در ایجاد یک انقلاب دیجیتالی در کشور باشد.

  • ۸۹/۰۵/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">