ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیس‌بوک و قابلیتی که در لبنان فعال نشد

| دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

بعد از حوادث تروریستی پاریس که منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر در این شهر شد، فیسبوک در اقدامی تازه قابلیت Safety Check را برای کاربران این شبکه اجتماعی فعال کرد و این امر منجر به انتقادات شدید در مورد رویه تبعیض آمیز فیسبوک کرد. مارک زاکربرگ در پیامی در فیسبوک خود در مورد انتقادات توضیح داده است.

قابلیت Safety Check امکانی در فیسبوک است که با استفاده از آن کاربران قادر هستند تا در مواقع اضطراری و در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه در منطقه خود، سایر کاربران و دوستان را در سراسر دنیا از وضعیت سلامت خود آگاه سازند.

تا پیش از این، قابلیت Safety Check تنها در مواردی نظیر زلزله و یا سیل قابل اتفاده بود اما حوادث توریستی چند شب قبل در پاریس برای اولین بار منجر به آن شد که این قابلیت برای کاربران فرانسوی فعال شود. این موضوع هرچند از یک سو نشانی از اهمیت موارد این چنینی برای فیسبوک دارد، اما انتقادات شدیدی را از سوی بسیاری از کاربران از سراسر دنیا به همراه داشت.

محتوای این انتقادات بر این محور بوده است که چرا فیسبوک بلافاصله بعد از حوادث تروریستی در پاریس قابلیت Safety Check را برای کاربران پاریسی فعال کرده است اما یک چنین اتفاقی در نمونه های مشابه رخ نداده است؟ اشاره مستقیم منتقدین نیز به حوادث چندی قبل تروریستی در بیروت بوده است که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ نفر شد. از دید منتقدان این اقدام فیسبوک نشانی از نگاه تبعیض آمیز زاکربرگ و مقامات این شبکه اجتماعی به افراد است.

به گزارش تابناک، اما مارک زاکربرگ در یک پست در صفحه فیسبوک خود به این موضوع اشاره کرده و توضیحاتی در مورد اقدام اخیر این شبکه اجتماعی داده است. وی در این پست بیان کرده: بسیاری از کاربران به درستی سوال کرده اند که چرا ما قابلیت Safety Check را برای پاریس فعال کردیم و نه برای بیروت یا دیگر مناطق دنیا. تا روز گذشته سیاست ما بر این بود که این قابلیت را تنها برای حوادث غیر مترقبه طبیعی فعال کنیم. اکنون این سیاست را تغییر داده ایم و در صدد هستیم تا Safety Check را برای بیشتر مصائب انسانی فعال کنیم.

این پست زاکربرگ نشان از یک تغییر سیاست در فیسبوک دارد. اما هیچ بعید نیست که زاکربرگ و مقامات فیسبوک در معرض انتقادات و تحت فشار افکار عمومی به این سیاست تن در داده باشند. به عبارتی بعد از افزایش انتقادات به فیسبوک بوده است که احتمالا سیاست این شبکه اجتماعی تغییر کرده.

واقعیت آن است که تصویر تغییر کرده پروفایل زاکربرگ نیز حاکی از این امر است. تصویر پروفایل زاکربرگ در فیسبوک که اکنون مزین به رنگهای پرچم فرانسه شده، حاکی از این موضوع میباشد که به هر حال در نگاه فیسبوک – و شاید در نگاه غرب – جان برخی انسانها از برخی دیگر ارزش بیشتری دارد چرا که در برابر مصائب انسانی بزرگ در عراق و سوریه و لبنان، هیچ گاه پروفایل زاکربرگ به رنگ پرچم این کشورها مزین نشد.

  • ۹۴/۰۸/۲۵

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">