ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قضاوت در مورد موبایل های تالیا و مخابرات

| سه شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۸۴، ۰۶:۳۱ ب.ظ | ۳ نظر

علی جعفریان - بهتر است بجای تصمیم گیری از روی شایعات و جوسازیها نگاهی واقه بینانه تر به موبایل در کشور بیاندازیم. به راستی آیا ابهامات و یا تعریف ها و تمجید ها از تالیا ومخابرات تا چه حد صحیح است؟ حق با چه کسی است؟ چه کسی راست میگوید و چه کسی دروغ؟ بهتر است به جای قضاوت از روی شایعات از روی حقایق و تجارب داوری کنیم.

هیچ کس از کیفیت تلفن همراه از لحاظ آنتن دهی یا کیفیت صدا و یا ... راضی نیست. شما چه مشترک موبایل باشید چه از اطرافیان شنیده باشید به این موضوع پی برده اید. حدود 11 سال است که از فعالیت مخابرات در تهران میگذرد و هنوز با 1500 آنتن بی تی اس و 11 سال تجربه و سابقه و هزاران وعده و وعید و قول هنوز پیامهای "مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد" ،"تماس با مشترک مورد نظر فعلا مقدور نمیباشد" و گاهی "شماره مورد نظر در شبکه موجود نمیباشد" و خط رو خط شدن و خطا در برقراری ارتباط و ارتباط اشتباه با مشترکی دیگرشنیده و تجربه میشود. این در حالی است که مردم تا خرداد84 چاره ای جز پذیرفتن این سرویس به دلیل انحصاری بودن آن نداشتند. تا زمانی که اپراتوری به نام"تالیا" پا بر عرصه رقابت نهاد و این انحصار را شکست. قیمت سیم کارتها در حدی بسیار قابل توجه شکسته شد. نوعی رقابت آغاز شد و نور امیدی برای بهبود کیفیت و کمیت تلفن همراه در ایران نمایان شد.

اما آیا به راستی این انحصار شکسته شد؟ تالیا در حالی پا بر عرصه نهاد که حدود نیمی از درآمدش بی چون و چرا از آن مخابرات بود و هست. برای دادن خسارت به مشترکانش و برقراری رومینگ و ایجاد شبکه در سایر شهرها نیازمند مجوز از مخابرات است. این در حالی است که تالیا مورد بازخواست است که چرا تا پایان بهمن 2میلیون سیمکارت را در 28 مرکز استان توزیع و شبکه را در این مراکز گسترده نکرده است؟ در حالی که هنوز2 ماه از دادن مجوز برای راه اندازی شبکه در شهرهای دیگربه این شبکه نگذشته است. مخابرات پس از گذشت 1 سال از شروع فعالیتش کمتر از 5 شهر را پوشش داد. در حالی که از تالیا انتظار میرود تا پایان بهمن ماه (یهنی 9 ماه پس از شروع فعالیت) در 28 مرکز استانی راه اندازی شده باشد.

تالیا وعده داده تا اوایل تابستان این کار را خواهد کرد. اما این در حد وعده است و بس. چگونه میتوان از تالیا انتظار داشت سرویس اینترنت موبایل بدهد در حالی که اینترنت و اعطای آن در انحصار مخابرات و چند شرکت زیر نظر اوست؟

تالیا برای برداشتن هر قدم با هزاران سد غیر ضروری به نام مجوز روبروست در حالی که مخابرات با وجود مخالفت تمامی کارشناسان و نهادهای مربوطه اقدام به ثبت نام و توزیع سیم کارت میکند.

مخابرات با ظرفیت تنها 9200 نفر شروع به کار کرد و تالیا با ظرفیت 600000 نفر یعنی حدودا 65 برابر.تالیا هم اکنون با 260 آنتن و پس از چند ماه تقریبا همه شهر تهران را پوشش داده و مخابرات پس از 11 سال و با داشتن 1500 آنتن هنوز نقاط کور فراوانی دارد. از جمله نیاوران که پس از گذشت 11 سال حدود 2 ماه است که از لحاظ آنتن دهی و نه کیفیت پوشش داده شده است آنهم تا حدودی و نه کاملا.

واما واقعا کیفیت صدا و موفقیت در برقراری تماس و قطع نشدن آن با موبایل مخابرات و تالیا چگونه است؟

بهتر است در این زمینه از مصرف کنندگان پرسیده و شایعات و جو سازی ها را کنار بگذاریم:

موبایل های مخابرات: کیفیت صدای پایین قطع و وصل شدن صدا به هنگام تماس و قطع کامل تماس به هنگام حرکت در اکثر موارد. تاخیر در ارسال پیام کوتاه و گاهی نرسیدن آن به مقصد و گزارشهای نادرست مبنی بر رسیدن پیام به مقصد.

وجود صفهای طاقت فرسا در بانکها به هنگام پرداخت قبوض.

موبایلهای تالیا: کیفیت صدای مطلوب و بسیار نزدیک به تلفن ثابت. قطع و وصل نشدن صدا به هنگام صحبت و یا حتی حرکت در بیشتر مواقع. قیمت سیمکارت تنها 20000 تومان به هنگام ثبت نام. عدم نیاز به ایستادن در صفهای خسته کننده و زجرآور در اول هر دو ماه برای پرداخت حق اشتراک. وجود پشتیبانی تلفنی که با احترام و مودبانه پاسخگوی مردم هستند و آماده برای رفع مشکلات مردم.تنها 7200 تومان برای دریاف سیمکارت جایگزین.

اشکالاتی که ممکن است به تالیا وارد باشد: پوشش فقط در تهران و چند شهر دیگر. نرخ گرانتر مکالمات نسبت به مخابرات که دلایل این دو مورد توضیح داده شد. داشتن محدودیت زمانی برای استفاده از موجودی حساب که این ماهیت تمامی موبایلهای اعتباری در سراسر جهان است.

تالیا در ابتدای کار کیفیت مطلوبی داشت. پس از حدود دو ماه دچار اختلالات شدیدی شد که پس از مدت کوتاهی تقریبا تمامی آنها را برطرف کرد. اما مخابرات پس از 11 سال هنوز اختلالاتش را به یادگار به همراه دارد.

مخابرات چگونه از در حد استاندارد نبودن تالیا گله مند است در صورتی که خود نیز وضعیت مطلوبی حتی نسبت به تالیا ندارد؟

آیا شما فکر میکنید واقعا مخابرات به تالیا اجازه میدهد خدماتی نوین مانند جی پی آر اس را ارایه کند در حالی که خود هنوز از آنها بی بهره است؟

وضعیت مخابرات پس از واگذاری 7-8 میلیون سیمکارت ثبت نام شده بهمن ماه سال 84 در سالهای 85 و 86 که وعده داده عمده آنها را در سال 85 واگذار کند و نیز پس از واگذاری سیمکارتهای اعتباریش که برای توزیع آنها از ابتدای سال 85 اعلام آمادگی کرده چگونه خواهد شد؟

اپراتور دوم کی خواهد آمد؟

اپراتور سلکوم که در اصفهان فعالیت دارد چیست؟

خودتان قضاوت کنید...
خودتان قضاوت کنید. اگر این امکان را دارید چند روزی با موبایلهای مخابرات در جاهای مختلف شهر رفت و آمد و در شهر و در منزل اقوام یا دوستان اقدام به برقراری تماس کنید. سپس این کار را به همین اندازه با موبایل تالیا انجام داده و دوباره به همین اندازه با موبایل مخابرات انجام دهید. آنگاه خودتان قضاوت کنید کدام یک بهتر است.....

  • ۸۴/۱۲/۱۶

نظرات  (۳)

به نظر من موبایل های تالیا کیفیت خیلی بهتری (درتهران)نسبت به مخابرات دارند .ولی به ناچاربرای رفتن به شهرهای دیگر باید یک موبایل ثابت داشته باشیم.اگر تالیا گسترش یابد خیلی بهتر و به صرفه تر از مخابرات است.
البته نمیدانم که آیا این مشکل فقط برای من است یا نه! ولی من تقریبا تمام مشکلاتی را که برای "مخابرات" بیان کردید را -چه بسا بیشتر با تالیا داشتم
لطفا دربارهی قیمت سیم کارت توضیح دهیدد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">