ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قیمت اینترنت ایران 300برابر ژاپن

| سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۸۸، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

قیمت متوسط 1Mbps پهنای باند اینترنت در ایران در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد قیمت استفاده از پهنای باند در ایران بیش از 10 برابر کشور ترکیه و 330 برابر کشور ژاپن است.

به گزارش موبنا بررسی های انجام شده در مورد وضعیت پهنای باند اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورها از نظر قیمت ، کیفیت و پوشش که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته ، نشان می دهد هزینه تولید ، ارائه و دسترسی به خدمات الکترونیکی در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است.

برابری قیمت پهنای باند نسبت به درآمد ماهیانه هر شهروند در کشورهای مختلف حاکی است قیمت 1Mbps پهنای باند اینترنت در ایران معادل درآمد یک ایرانی در ماه است . درآمد هر شهروند ترکیه ای 11 برابر قیمت این مقدار پهنای باند و این رقم در ژاپن 894 برابر است.

پهنای باند مهمترین و اصلی ترین داده در تولید ، عرضه و دسترسی به خدمات الکترونیکی است. در بازار فناوری ، در بخش عرضه ، پهنای باند از عوامل تولید و تنها بستر ارائه خدمات و در بخش تقاضا تنها عامل دسترسی به خدمات توسط متقاضی به شمار می رود.

جایگاه پهنای باند در بازار فناوری اطلاعات به مثابه جاده ارتباطی ، ناوگان و سوخت در بخش حمل و نقل و ارتباطات است. هزینه دسترسی به این بستر سهم و نقش مهم و قابل توجهی در هزینه های نهایی تولید ، ارائه و دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات دارد و تغییرات در آن تاثیر مستقیم بر کل بازار فناوری اطلاعات می گذارد.

بنابر آمارهای اتحادیه جهانی مخابرات ، بیش از 400 میلیون مشترک باند پهن اینترنت در جهان وجود دارد که نزدیک 25درصد کل کاربران اینترنت را شامل می شود.

اکثر این کاربران در کشورهای توسعه یافته قرار دارند. نکته قابل اشاره، پیشی گرفتن رشد اینترنت باند پهن کشورهای آسیایی ناز به نرخ رشد سایر کشورها است.

خدمات اینترنت پرسرعت در ایران از سال 83 تاکنون توسط بخش خصوصی ، مبتنی بر تکنولوژی ADSL روی شبکه خطوط سیم مسی تلفن به متقاضیان ارائه می شود. تعداد اپراتورهای خصوصی دارای مجوز 9 شرکت است و از بین آنها تنها شش شرکت فعال هستند.

از ابتدای سال 87 شرکت دولتی مخابرات ایران نیز بنا بر درخواست وزارت ارتباطات و تصویب هیات وزیران مجوز ارائه خدمات اینترنت پرسرعت موازی با بخش خصوصی را دریافت کرده است.

  • ۸۸/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">