ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قیمت گوشی موبایل رو به کاهش یا افزایش؟!

| جمعه, ۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵ ق.ظ | ۱ نظر

نادر نینوایی - از ابتدای اجرای دوباره رجیستری برای مدتی قابلیت واردات گوشی به شکل مسافری وجود داشت.

این موضوع البته همواره با انتقادهایی همراه بوده و گفته می‌شد این‌ که هر شخصی بتواند اقدام به واردات گوشی کرده و به‌سادگی به رقیب شرکت‌های قانونی تبدیل شود منطقی نیست؛ از سوی دیگر موضوع داشتن گارانتی قانونی برای گوشی تنها در صورتی محقق می‌شد که یک شرکت قانونی واردکننده گوشی باشد.

در نتیجه فشار رسانه‌ای برای درست کردن این نقیصه آغاز و در برخی خبرها اعلام شد که تعلل نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان باعث کش‌دار شدن این موضوع شده است. در نتیجه کش‌وقوس‌های اتفاق‌افتاده در نهایت اعلام شد هر شخص با پاسپورت خود تنها اجازه وارد کردن یک گوشی را دارد. حالا اما منابعی از بازار موبایل در تماس با تحریریه عصر ارتباط خبر از بروز مشکل جدیدی در بازار موبایل می‌دهند. آنها می‌گویند پس از دستگیری تعدادی از واردکنندگان گوشی، توقیف حدود 600 تا 700 هزار گوشی، نوسان شدید ارز، مشکل تامین ارز و نگرانی برخی شرکت‌ها از سرنوشت واردکنندگان قبلی، حجم واردات گوشی با اما و اگر مواجه شده است.

از سوی دیگر به گفته مسوولان اتحادیه‌های مرتبط با موبایل و نهادهای ذی‌ربط طی این مدت نیاز بازار به موبایل به‌درستی تامین نشده و همین امر موجب گرانی موبایل شده است.

اگرچه آمار گمرک رشد واردات را نسبت به سال قبل نشان می‌داد اما در طول این مدت تامین نسبی بازار موبایل از طریق همین باگ سامانه رجیستری و از طریق واردات گوشی مسافری انجام می‌شد.

حال اما منابع بازاری می‌گویند با رفع این باگ، همین واردات نصفه و نیمه گوشی هم متوقف شده و با ارایه برخی جداول فروشندگان بازار، خبر از افزایش قیمت‌های گوشی می‌دهند. این در حالی است که وزیر صنعت و وزیر ارتباطات مدعی‌اند که اگر سایر دستگاه‌ها همکاری کنند، قیمت گوشی با توجه به کاهش نرخ ارز 30 تا 40 درصد کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر، فروشندگان نیز مدعی‌اند این افزایش قیمت به ‌خاطر بسته شدن امکان واردات گوشی مسافری روی داده است؛ در نتیجه این پرسش ایجاد می‌شود که آیا در روزهای آتی قیمت گوشی موبایل سیر صعودی خواهد داشت یا کاهشی؟

منابع بازاری البته به یک نکته ظریف دیگر در خصوص گوشی‌های توقیفی هم اشاره کرده‌اند و می‌گویند بسیاری از این مدل‌ها با توجه به عرضه انبوهی از مدل‌های جدید در بازار موبایل از سوی تولیدکنندگان، شاید با اقبال خریداران مواجه نشود. به هر حال تنظیم بازار به مساله پیچیده‌ای تبدیل شده و بین چند دستگاه از جمله وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و نهادهای قضایی در حال دست به دست شدن و پاس‌کاری است.

 

تماس یک منبع بازاری با تحریریه عصر ارتباط

هفته گذشته پیامی از طریق یکی از مخاطبان سایت هفته‌نامه عصر ارتباط برای ما ارسال شد که در آن آمده بود:

«من در بازار عمده‌فروش‌های موبایل هستم. از دیروز سامانه گمرک برای ثبت گوشی‌های مسافری فقط به یک گوشی برای هر نفر تغییر یافت. با توجه به بسته شدن ثبت رجیستری و نبود جنس شرکتی، قیمت اجناس در بازار حدود ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در یک روز افزایش داشت و با توجه به این روال احتمالا در روزهای آتی با افزایش قیمت بیشتری مواجه باشیم. به این ترتیب در مدت کوتاهی اصلا گوشی‌ دیگری برای فروش وجود نخواهد داشت. از طرفی حتی اگر ۶۰۰ هزار جنس شرکتی وارد بازار شود همه اجناس قدیمی بوده و مربوط به سال گذشته است.»

این کاربر در ادامه، فهرست دو روز متوالی فروش موبایل یک شرکت را برای ما ارسال کرد که این فهرست صحت اطلاعات مطرح‌شده را مبنی بر افزایش قیمت موبایل تایید می‌کند.

 

ارزان نشدن قیمت موبایل با وجود وعده وزیر

یازدهم آذرماه رییس اتحادیه دستگا‌های مخابراتی اعلام کرد: به‌رغم وعده وزیر ارتباطات، کاهش قیمت گوشی در بازار ملموس نیست.

با وجود اینکه وزیر ارتباطات قول داده بود که به‌زودی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، اما تا این لحظه هیچ گوشی تلفن همراهی در بازار توزیع نشده است.

وی همچنین گفت: کاهش قیمت دلار در بازار هم نتوانسته به مقدار کافی قیمت‌ها را پایین بیاورد و وزارت ارتباطات هر‌چه زودتر باید تدبیری بیندیشد.

این در حالی است که وزیر ارتباطات در دیداری که با وزیر صنعت برای تنظیم بازار موبایل داشتند، گفته بود به‌زودی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

آذری جهرمی به‌تازگی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه امروز با این واقعیت روبه‌رو هستیم که نرخ ارز قدرت خرید مردم را کاهش داده است، گفته بود: این امر البته فرصت مناسبی برای شرکت‌های تولید داخل است که بتوانند سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند و البته حمایت دولت که از جنس رفع موانع تولید خواهد بود می‌تواند در این مسیر کمک‌رسان باشد؛ چراکه حمایت بی‌قید و شرط دولت معنی ندارد و باید متناسب با تضمین کیفیت بسته‌های حمایتی تعریف شود که قرار شد این موضوع در طرح مشترک دو وزارتخانه بررسی شود.

وی با بیان اینکه با هماهنگی همه دستگاه‌های دخیل در تنظیم بازار از جمله قوه قضاییه و دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، وزارت دادگستری، وزارت ارتباطات، سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و امیدواریم با هماهنگی بین‌بخشی، بخش مهمی از مشکلات مردم برطرف شود، گفته بود: البته بخش زیادی از این تلاطمات بازار، ناشی از تلاطمات ارزی بود و بخشی دیگر به دلیل کمبود عرضه ایجاد شد که امیدواریم با تدبیر، این حباب ایجاد شده از میان برود.

 

یک اگر از سوی وزیر ارتباطات

در همین زمان اما آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش یکی از کاربران اینستاگرام درباره وعده ارزانی گوشی، نوشت: بعد از جلسه پنج‌شنبه با وزیر صنعت، عرض کرده بودم که اگر گوشی‌ها ترخیص و مشکلات واردات حل شود، گوشی ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان می‌شود.

وی ادامه داد: از آخرین وضعیت قیمت گوشی مطلع نیستم و ترخیص گوشی‌های توقیفی، ثبت سفارش گوشی جدید یا تخصیص ارز برای واردات، هیچ‌کدام در حیطه مسوولیت یا اختیار وزارت ارتباطات نیست و پیگیری بنده و ارایه گزارش به مردم به خاطر مسوولیتی است که در موضوع مبارزه با قاچاق داشته‌ام.

وزیر ارتباطات در عین حال باز هم وعده داد: اگر دستگاه‌های مسوول همکاری کنند، کاهش ۳۰ درصدی قیمت گوشی کار سختی نیست.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در ماه‌های اخیر بارها وعده ارزان شدن قیمت موبایل از سوی مسوولان مطرح شده و وزیر ارتباطات نیز چند بار این وعده را مطرح کرده که البته محقق نشده است. در تازه‌ترین اظهارنظر اما همان‌طور که از نظر گذشت وزیر ارتباطات مسوولیت این وزارتخانه در خصوص وضعیت قیمت موبایل را نفی کرده و حتی از قیمت فعلی گوشی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

از سوی دیگر شنیده‌ها از بازار موبایل حاکی از افزایش زودهنگام نرخ موبایل است. در شرایطی که مردم به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه هستند و طبیعتا در صورت خرابی و مستهلک شدن گوشی نیاز به خرید این کالا که امروزه به یک نیاز مبرم تبدیل شده دارند، شایسته است تمهیداتی برای کاهش نرخ این کالای پرمصرف اندیشیده شود تا مردم از این بابت بیش از این در مضیقه قرار نگیرند.

از سوی دیگر، افزایش بیشتر قیمت موبایل در نهایت منجر به توقف فروش این کالا و به تبع آن کسادی بازار موبایل و تعدیل نیرو در این بازار می‌شود که در شرایط کنونی کشور و بحران بیکاری موجود به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۹/۲۳

بازار موبایل

نظرات  (۱)

سایت عالی
قالب عالی مطالبتونم عالیه تبریک میگم
پیروز و موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">