ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لایحه جرایم رایانه ای اصلاح شد

| يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۸۸، ۰۳:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه جرائم رایانه ای اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی و اصلاح کردند.

به گزارش موبنا ماده 14 این لایحه به شرح زیر اصلاح شد :

"هرکسی به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر ، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال و انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره با نگهداری یا ارسال کند ، به حبس از نود ویک روز تا دوسال یا به جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد."

در مصوبه قبلی مجلس ، نمایندگان تولیدکنندگان محتویات مستهجن رانیز شامل بند فوق آورده بودند که شورای نگهبانی به گفته رحیمی معاون کمیسیون حقوقی قضایی مجلس صرفا تولید و ارسال موارد مستهجن را جرم تلقی نکرد .

بر اساس اصلاح ایراد این مصوبه مسولیت کیفری شخص حقوقی مانع مجازات مرتکب نخواهد بود و در صورت نبود شرایط صدر ماده و عدم انتساب جرم به شخص خصوصی ، فقط شخص حقیقی مسوول خواهد بود .

براساس مصوبه امروز مجلس ، چنانچه جرم منتسب به شخص حقوقی باشد ، خسارات شاکی خصوصی از اموال شخص حقوقی جبران خواهد شد . در صورتی که اموال شخص حقوقی به تنهایی تکافو نکند و جرم منتسب به شخص حقیقی نیز باشد ، ما به التفاوت از اموال مرتکب ، جبران می شود .

بر اساس این گزارش ایرادهای یازده گانه شورای نگهبان درباره لایحه جرائم رایانه ای به استفاده از عبارات انگلیسی در لایحه مربوط بود که نمایندگان برای تامین نظر این شورا لغات فارسی را جایگزین آن کردند.

  • ۸۸/۰۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">