ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لطفا فوبینگ را ترک کنید

| سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱ ق.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - حتما برای شما هم پیش آمده که در یک موقعیت اجتماعی مثلا در یک جلسه یا در هنگام گفت‌و‌گو با یک دوست، با نیمه‌کاره رها کردن مکالمه با شما، مشغول گوشی خود شود. در چنین مواردی بعد از اینکه شما چند دقیقه منتظر ماندید، طرفتان معمولا با گفتن یک جمله شبیه «ببخشید»، گفت‌وگویش را پی می‌گیرد، اما در بیشتر موارد این کار بسیار آزاردهنده است. اما مورد عجیب‌تر وقتی است که این قطع مکالمه و پرداختن به گوشی نه به دلیل یک تماس ضروری یا حتی یک پیامک، بلکه فقط برای چک کردن تلگرام یا اینستاگرام فرد باشد و این دقیقا آن چیزی است که ما به آن فوبینگ می‌گوییم.

فوبینگ(PPhubbing)  با املای یک پی اضافی به چه معنا است؟

فوبینگ با آنکه لغت تازه‌واردی در زبان انگلیسی به حساب می‌آید، اما چند نوع نوشتاری مختلف با معانی متفاوتی دارد. فوبینگ اگر با یک P اضافه در شروع واژه نوشته شود البته معنای دیگری دارد و به کار بردن آن با این املا دلالت بر آن دارد که شریک زندگی شما مرتب در حال بررسی شبکه‌های اجتماعی با گوشی موبایل خود است و با این کار به رابطه زناشویی شما آسیب می‌زند. البته در بسیاری از موارد این نوع از فوبینگ مضرات بیشتری هم دارد؛ چراکه زن یا شوهر فکر می‌کند ممکن است این کار کردن زیاد با گوشی نشانه انحراف همسرش باشد.

همه‌گیری بیماری فوبینگ در جهان

مشکل فوبینگ یا بی‌توجهی به اطرفیان به‌دلیل کار با گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر به یک مشکل جدی و همه‌گیر در سراسر جهان بدل شده است. در یک آمار که از رستوران‌ها در هنگام صرف شام گرفته شده، مشاهد شده که حتی در هنگام صرف شام ‌درصد قابل‌توجهی از افراد با مشکل فوبینگ مواجه هستند. روان‌شناسان معتقدند که درواقع پیشرفت‌های یکباره تکنولوژی باعث شده که فرهنگ صحیح استفاده از گوشی‌های هوشمند شکل نگیرد و افراد با استفاده بیش از حد و نابجا از گوشی‌های هوشمند روابط اجتماعی خود را دچار مشکل و اختلال کنند.

جالب است بدانید که در حال حاضر کمپین‌های مختلفی در سراسر دنیا برای از بین بردن فوبینگ شکل گرفته است، از جمله از سال 2012 میلادی در استرالیا کمپینی به نام «فوبینگ را متوقف کنید» شکل گرفته که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است.

راه‌حل مشکل فوبینگ

اگر دوست یا یکی از نزدیکانتان با انجام فوبینگ به شما بی‌اعتنایی کرد، طبیعتا شما باید به او بگویید که از این رفتارش ناراحت هستید یا حداقل با طرز نگاهتان و خیره نگاه کردن، به او بفهمانید که این رفتارش به مذاقتان خوش نیامده است. به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین اما می‌توانید از حس شوخ‌طبعی‌تان استفاده کنید و مثلا روی دستمال سفره بنویسید که «فوبینگ نکن» و آن‌را به دوستتان بدهید یا در همان زمانی که دارد با گوشی‌اش کار می‌کند به او پیام بدهید که دست از فوبینگ بردارد.

بیماری‌های ذهنی که فوبینگ ایجاد می‌کند

اگرچه گوشی‌های هوشمند در جای خود بسیار مفید هستند، اما این فناوری نوین باعث به‌وجود آمدن مشکلات ذهنی و روانی هم می‌شود. کسانی که به شکل مستمر با فوبینگ اطرافیان خود را آزرده‌خاطر می‌کنند، باید بدانند که درواقع با خطر ابتلا به بیماری نارسیسم (خودشیفتگی) مواجه هستند. پژوهشگران همچنین معتقدند اختلال در ارتباط عاشقانه و رمانیتک و سوق پیدا کردن فرد به افسردگی و تنهایی از دیگر پیامدهای منفی است که کسانی را که به‌خاطر گوشی هوشمند خود به دیگران بی‌توجهی می‌کنند تهدید می‌کند.

همچنین باید توجه کرد که در روابط زن و شوهری، اگر فردی به این نتیجه برسد که شریک زندگی‌اش به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به وی بی‌اعتنایی می‌کند، تعارضاتی در روابط با همسرش برای او ناخودآگاه شروع می‌شود و چنین وضعیتی درنهایت به کاهش میزان رضایت در روابط زناشویی منجر می‌شود.

فوبینگ البته نه‌تنها برای کسی که آن ‌را انجام می‌دهد، بلکه برای اطرافیان او هم به لحاظ روانی آثار مخربی در پی دارد. اصلی‌ترین علت نارضایتی کسی که با فوبینگ مواجه می‌شود، آن است که فرد در چنین رابطه‌ای احساس بی‌اهمیت بودن می‌کند، به‌خصوص اگر طرف مقابل وی همسر یا یکی دیگر از افراد مهم زندگی او باشند. معمولا واکنش فرد مغفول در حالت تهاجمی ابراز نارضایتی شدید به طرف مقابل و در حالت کناره‌گیری احساس تنهایی و رشد احساسات افسردگی در فرد است.

استفاده بیش از حد از گوشی ارتباطات را ضعیف می‌کند

ممکن است شما در طول روز مرتب با خانواده، دوستان یا همکارانتان در ارتباط باشید، اما به این دلیل که مرتب با گوشی خود کار می‌کنید خواسته یا ناخواسته این پیام را به طرف مقابل خود می‌فرستید که برای گوشی‌تان احترام بیشتری قایل هستید تا برای اطرافیان و دوست یا همکاری که الان روبه‌رویتان ایستاده است. به این ترتیب ادامه دادن به بی‌اعتنایی به اطرافیان و مشکل فوبینگ می‌تواند کم‌کم باعث شود که هیچ‌کس دیگر تمایلی به رفت و آمد با شما نشان ندهد و حتی اگر در دنیای مجازی فن‌های زیادی هم داشته باشید باز در دنیای واقعی کاملا بی‌کس و تنها می‌شوید. توجه داشته باشید که بحث اعتیاد به کار کردن با گوشی امروزه به علت رشد سریع تکنولوژی‌های ارتباطی به شدت رایج شده است،‌ پس حتما سعی کنید تحت هیچ شرایطی ارتباطات خود در زندگی عادی را فدای ارتباطات مجازی یا انجام کارهای غیرضروری با گوشی نکنید.

در آخر اگر بازهم مجاب نشده‌اید که فوبینگ را ترک کنید، این موضوع را مد نظر قرار دهید که طبق تحقیقات صورت‌گرفته کسانی که دچار فوبینگ هستند بیشتر احتمال دارد همین رفتار را از طرف بقیه تجربه کنند. دلیل این موضوع نیز تلافی کردن این عمل توسط طرف مقابل است؛ پس به خاطر خودتان هم که شده فوبینگ را ترک کنید.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۴/۲۲

فوبینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">