ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لیست 50 درس الکترونیکی مدارس

| يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۳۳ ب.ظ | ۳ نظر

اتصال 20 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت، تدوین طرح جامع اتصالات وزارت آموزش و پرورش، ارائه محتوا برای دروس مدارس و تجهیز مدارس به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری تا مهر ماه در راستای فاز اول طرح اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت در چارچوب اجرای تفاهم نامه همکاری در امر توسعه فناوری اطلاعات در کشور فی مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش و در راستای تحقق سیاست های کلان کشور در سند چشم انداز 20 ساله برای کسب جایگاه نخست در منطقه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل گرفت.

در این طرح برآورد شد که اتصال نقاط در سه گام عملیاتی در یک برنامه 5 ساله شامل 20 هزار، 30 هزار و 50 هزار نقطه آموزشی اجرا شود که در این راستا رویکرد اقتصاد پذیر کردن طرح، ارتقای مرکز داده رشد و ایجاد آزمایشگاه فناوری اطلاعات برای 500 مدرسه مقطع متوسطه در سراسر کشور و تهیه و بهره برداری از نرم افزارهای کاربردی برای تولید محتوای الکترونیکی درسی و سرویس های کاربردی تحت شبکه نیز مطرح شد.

آغازی برای طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت

مدیر کل برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد چگونگی آغاز این طرح گفت: با تلاش های مشترک دو وزارتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش از سال 86 ، اهداف موافقتنامه طرح در برنامه چهارم توسعه که اتصال 5 هزار مدرسه بود در دستور کار مشترک قرار گرفت و در عرض 18 ماه منجر به اتصال 5800 مدرسه شد.

امیرحسین محبعلی با بیان اینکه ارزیابی اولیه نشان از پتانسیل بالای دو وزارتخانه در اجرای طرح اتصال نقاط به شبکه ملی اینترنت برای تمامی مدارس کشور داشت ادامه داد: براساس نتایج موفق فاز پایلوت مقررشد در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله تمامی مدارس کشور که حدود 150 هزار مدرسه در 100 هزار نقطه است تجهیز و متصل به شبکه ملی اینترنت شوند. ضمن آنکه امکان توسعه کیفیت آموزش تحصیلی در مدارس کشور اقتصاد پذیر نیز باشد و در قالب اجرای پروژه ها و مناسبتهای ملی و انجام طرح های آمارگیری نیز بصورت الکترونیکی از بستر ایجاد شده استفاده شود.

تدوین طرح جامع اتصالات وزارت آموزش و پرورش

مدیر کل برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات گفت: با توجه به گستردگی نقاط شبکه ارتباطی مورد نیاز در طرح اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه اینترنت و برای تحقق دولت الکترونیکی در تمامی سطوح تدوین یک طرح جامع برای طراحی و چگونگی اتصالات ضروری دیده شد.

وی ادامه داد: در این بخش از طرح اتصال مدارس، امکان پیاده سازی نگرش اقتصاد پذیر کردن شبکه مدارس به عنوان بزگرترین کاربر شبکه اینترانت کشور و فراهم کردن بستر اجرای طرح های عظیم شبکه ای با رویکرد آمایشی و تفاوتهای اقلیمی، فرهنگی و آمادگی الکترونیکی دیده شد که پیش بینی می شود تا پایان تابستان امسال بهره برداری شود.

برقراری ارتباط 20 هزار نقطه به شبکه ملی اینترنت

محبعلی با بیان اینکه در فاز اول این طرح، دسترسی تمامی مدارس با اولویت مقطع متوسطه و سپس راهنمایی دارای حداقل امکانت رایانه ای با استفاده از خطوط اینترنت پرسرعت ADSL و از طریق اپراتورهای سرویس دهنده با سرعت 256 تا 512 کیلوبیت بر ثانیه ممکن خواهد بود به مهر گفت: در این فاز 700 منطقه اداری وزارت آموزش و پرورش در کشور از طریق خطوط پرسرعت G.HDSL با سرعتی حدود 512 کیلوبیت تا 1 مگابیت بر ثانیه و نیز 44 ساختمان اصلی حوزه ستادی و سازمان های استانی آموزش و پرورش از طریق ارتباط فیبر با سرعت 2 تا 10 مگابیت بر ثانیه به شبکه ملی اینترنت وصل می شوند که این قسمت از طرح نیز تا مهرماه امسال آزمایش، بهره برداری و تحویل می شود.

ایجاد ایمیل رایگان برای جامعه دانش آموزی کشور

مجری طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت از فراهم کردن سرویس پست الکترونیکی رایگان برای تمامی دانش آموزان، اولیا و پرسنل آموزشی خبر داد و گفت: از جمله اهداف کلان این طرح، ایجاد زیرساختی مناسب برای راه اندازی سیستم آموزش الکترونیکی مدارس در سطح کشور است.

وی اضافه کرد: ارائه سرویس های تالار گفتگو (چت) و امکان تبادل فایل برای کاربران شبکه و میزبانی اشتراکی پایگاههای اینترنتی تحت سیستم عامل های ویندوز و لینوکس از دیگر اهداف این طرح است.

تجهیز 500 آزمایشگاه فناوری اطلاعات در مدارس

محبعلی از تجهیز 500 آزمایشگاه فناوری اطلاعات در مدارس کشور به صورت آزمایشی خبر داد و به مهر گفت: تجهیز مدارس به حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای ارتقای سطح فنی دانش آموزان کشور در جهت استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات و لزوم استفاده از رایانه ها برای تسریع در روند یادگیری از جمله اهداف طرح یادشده است.

وی در مورد تجهیزات آزمایشگاهها به وجود رایانه های معمولی در 300 مدرسه و رایانه های بدون کیس در 200 مدرسه اشاره کرد و گفت: یک رایانه پرقدرت برای معلم با نصب یک کارت تلویزیون که امکان استفاده از تصاویر شبکه آموزش صدا و سیما و پخش از طریق ویدیو پروژکتور منصوبه در آزمایشگاه را در ساعات درسی برای دانش آموزان فراهم کند از دیگر تجهیزات یاد شده است.

مدیر کل برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات همچنین از بهره گیری فناوری بی سیم شبکه ای در برقراری اتصال فی مابین رایانه ها برای سهولت در پیاده سازی و تجهیز آزمایشگاههای مدارس خبر داد و گفت: بهره گیری از دستگاه ضبط صدا و دوربین عکاسی دیجیتال برای گسترش فعالیتهای پژوهشی در مدارس و تولید محتوای مالتی مدیا و انتشار آن از طریق پرتال دانش آموزی مدارس از دیگر تجهیزات است.

وی در مورد سایر تجهیزات سخت افزاری بکار رفته در آزمایشگاه فناوری اطلاعات مدارس افزود: چاپگر، اسکنر، کپی، فکس، سوئیچ بی سیم لایه 2، وایت بورد هوشمند، ویدئو پروژکتور، دستگاه ضبط صدا دارای 4 گیگابایت حافظه داخلی و دوربین دیجیتال 8 مگاپیکسل از جمله تجهیزات است.

تولید محتوای الکترونیکی 50 عنوان درسی

محبعلی با اشاره به تامین سرویس های کاربردی بر روی شبکه مدارس گفت: ارائه سرویس های نرم افزارهای آموزشی و مالتی مدیا و تولید محتوای الکترونیکی بسته های آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان در زمره سرویس های تکلیفی مصوبه هیئت دولت است که در این راستا 50 عنوان درسی با پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از مقاطع تحصیلی مختلف انتخاب و تولید آن در دست تهیه است که تلاش می شود در ایتدای سال تحصیلی 89 این محتواها برای بهره برداری عرضه شود.

وی گفت: تمامی محتواها در قالب نرم افزار آموزشی چندرسانه ای بر حسب موضوع دروس به صورت "وب BASE " طراحی و تولید شده و علاوه بر این تمامی دروس به صورت "سی دی BASE " نیز تولید شده و برخی دروس نیز قابلیت اجرا بر روی تلفن همراه را خواهند داشت.

به گفته محبعلی در انتخاب این 50 عنوان درس پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، پوشش در تمامی رشته ها و نیز مقاطع مختلف تحصیلی مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در کشور تولید انبوه همزمان 50 عنوان درس با قالبها و نقطه نظرات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بازه زمانی یکساله صورت می گیرد.

جدول دروس الکترونیکی تولیدی مقطع پیش دبستانی و ابتدایی

ردیف درس دوره رشته / پایه سی دی BASE موبایل وب BASE

1 قرآن (قرائت سوره های کوتاه - سرودهای قرآنی) پیش دبستانی ● ●

2 ریاضی (با قابلیت تور مجازی) ابتدایی اول ● ●

3 ریاضی ابتدایی دوم ●

4 ریاضی ابتدایی سوم ● ●

5 ریاضی ابتدایی چهارم ● ●

6 ریاضی ابتدایی پنجم ● ●

7 راهنما معلم آموزش قرآن ابتدایی ● ●
جدول دروس الکترونیکی تولیدی مقطع راهنمایی

ردیف درس دوره رشته / پایه سی دی BASE موبایل وب BASE

1 فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی راهنمایی اول ● ●

2 فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی راهنمایی دوم ● ●

3 فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی راهنمایی سوم ● ●

4 راهنما معلم حرفه و فن راهنمایی سوم ● ●

5 راهنما معلم آموزش قرآن راهنمایی ● ●

6 علوم تجربی (با قابلیت تور مجازی) راهنمایی اول ● ● ●

7 علوم تجربی راهنمایی دوم ● ● ●

8 علوم تجربی راهنمایی سوم ● ● ●

9 آموزش حرفه و فن راهنمایی اول ● ● ●

10 آموزش حرفه و فن راهنمایی دوم ● ● ●

11 آموزش حرفه و فن راهنمایی سوم ● ● ●
جدول دروس الکترونیکی تولیدی مقطع متوسطه

ردیف درس دوره رشته / پایه سی دی BASE موبایل وب BASE

1 منطق متوسطه سوم انسانی ● ●

2 آمار و مدل سازی متوسطه دوم ریاضی ● ●

3 راهنما معلم فیریک 2 و آزمایشگاه متوسطه دوم ● ●

4 راهنما معلم فیریک 3 و آزمایشگاه متوسطه سوم ● ●

5 راهنما معلم مبانی علم رایانه متوسطه سوم ● ●

6 راهنما معلم شیمی متوسطه اول ● ●

7 راهنما معلم تدریس فلسفه و منطق متوسطه انسانی ● ●

8 روانشناختی (ساختارمغز) متوسطه سوم انسانی ● ● ●

9 جامعه شناسی نظام جهانی متوسطه سوم انسانی ● ●

10 ادبیات متوسطه سوم انسانی ● ● ●

11 زبان فارسی متوسطه کلیه رشته ها ● ● ●

12 ادبیات متوسطه تجربی ، ریاضی ● ● ●
جدول دروس الکترونیکی تولیدی مقطع فنی و حرفه ای
ردیف درس دوره رشته / پایه سی دی BASE موبایل وب BASE

1 بهداشت خانواده فنی و حرفه ای مدیریت خانواده ● ● ●

2 تاسیسات و تجهیزات دامپروری فنی و حرفه ای امور دامی ● ●

3 تجهیزات و ماشین های باغبانی فنی و حرفه ای امور زراعی و باغی ، ماشین های کشاورزی ● ●

4 حفظ نباتات 2 فنی و حرفه ای زراعی و باغی ● ●

5 زبان تخصصی فنی و حرفه ای کامپیوتر ● ● ●

6 اصول حسابداری 1 فنی و حرفه ای حسابداری و بازرگانی ● ●

7 ماشین های الکتریکی AC و DC فنی و حرفه ای الکتروتکنیک ● ●

8 اصول متالوژی ریخته گری فنی و حرفه ای متالوژی ● ●

9 رسم فنی تخصصی صنایع فلزی فنی و حرفه ای صنایع فلزی ● ●

10 آزمایشگاه متالوژی فنی و حرفه ای صنایع شیمیایی ● ●

11 تکنولوژی و کارگاه ریخته گری فنی و حرفه ای متالوژی ● ●

12 مدارهای الکتریکی فنی و حرفه ای ساختمان ● ●

13 الیاف نساجی فنی و حرفه ای ● ●

14 تراشکاری 1 و2 فنی و حرفه ای ساخت و تولید ● ●

15 کارگاه ساخت و تولید فنی و حرفه ای ساخت و تولید ● ●

16 والیبال فنی و حرفه ای ● ●

17 شناخت مواد و مصالح فنی و حرفه ای نقشه کشی معماری ● ●

18 عکاسی 1 فنی و حرفه ای گرافیک ، چاپ دستی، نقاضی ، سینما ، پشتیبانی ، صحنه ، مرمت آثار ● ●

19 مبانی دیجیتال فنی و حرفه ای الکترونیک ● ●

20 تغذیه و بهداشت مواد غذایی فنی و حرفه ای ● ●

  • ۸۹/۰۵/۱۷

نظرات  (۳)

چطور می شود این کتابها را تهیه کرد ؟
بنام خدا سلام چطور می توان این مطالب را تهیه کرد؟؟/
::من مایلم در مورد نحوه تولید دروس الکترونیکی بویژه دروس مبتنی بر موبایل اطلاعاتی کسب کنم ویا کارپژوهشی وپایان نامه ای در رابطه با آن انجام دهم بایدچگونه این موضوع را پیگیری کنم؟ >

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">