ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماموریت‌های سازمان IT محقق می‌شود؟

| شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سازمان فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین بازوهای اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به شکل کلی دولت در پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات است.

در شرایطی که بخش ارتباطات وزارت ارتباطات حال و روز نسبتا روشنی دارد، نگاه و نقطه تماس فعالان بخش خصوصی IT در دوره فعالیت کمرنگ شورای عالی فناوری اطلاعات نیز متوجه، تصمیمات و خروجی‌های این سازمان است.

سازمان فناوری اطلاعات با ماموریت‌های سنگین، متنوع و حساسی رو به رو است که رفته رفته، در حالی به سررسید اجرای برخی از این موارد نزدیک می‌شویم که بخش عمده‌ای از عمر دولت گذشته است.

برای نمونه هفته گذشته وزیر ارتباطات از تریبون یک مراسم، اظهار نظری کرد که با تعجب فعالان نیز همراه شد، وی خطاب به معاون خود یعنی رییس سازمان فناوری اطلاعات، از او خواست که شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند. موضوعی که در نوع خود بی‌سابقه بود که وزیری از معاون خود بخواهد، تکلیف طرحی را روشن کند.

اما طرح جنجالی شبکه ملی اطلاعات تنها طرحی نیست که سازمان فناوری اطلاعات درگیر آن است. یازدهم شهریور ماه سال جاری بود که دولت آیین‌نامه مهم توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه که از جهاتی نامی شبیه به طرح تکفا (توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات) داشت، از نظر اهمیت و تاثیر دست کمی از آن طرح نداشت و اتفاقا موتور و محور پیشران این طرح نیز سازمان فناوری اطلاعات و شورای عالی فناوری اطلاعات محسوب می‌شد.

اکنون نزدیک به سه ماهی از الزام قانونی ارایه نخستین گزارش این شورا در خصوص کم و کیف اجرای آیین‌نامه مذکور می‌گذرد و اطلاعاتی از سرنوشت آن در دست نیست.

شناسنامه دار شدن خدمات دولت به منظور تحقق دولت الکترونیکی نیز از جمله ماموریت‌های شورای عالی و سازمان فناوری اطلاعات بود که ظاهرا 8 ماهی از برنامه عقب است.

بسترهای فنی تحقق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و کارپوشه ملی ایرانیان نیز از جمله اجزای این طرح محسوب می‌شود که به نوعی سازمان فناوری اطلاعات مجری آن محسوب شده و اطلاعاتی از کم و کیف پیشرفت آن نیز در دست نیست.

در حالی به این موارد می‌توان موضوعات و محورهای دیگری هم افزود که هر روز نیز مطالبات و خواسته‌های جدیدی به ماموریت‌های سازمان IT اضافه می‌شود، از جمله شرایط بازار IT کشور با رفع تحریم‌ها. اما مساله اینجاست که دولت به سرعت در حال نزدیک شدن به پایان روزهای کاری خود بوده و مشخص نیست، کدام بخش از ماموریت‌های این سازمان در نهایت محقق خواهد شد.(منبع:فناوارن)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">