ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مانع تراشی برای رقابتی شدن اینترنت پرسرعت

| دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۸۷، ۰۱:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته کارشناسان ورود مخابرات به عرصه اینترنت پرسرعت که هنوز هم به طور کامل خصوصی نشده، ممکن است به ایجاد فضایی انحصاری در بازار خدمات اینترنت منجر خواهد شد.

به گزارش فارس، حضور پررنگ دولت به عنوان توزیع کننده عمده پهنای باند، به زعم برخی، یکی از دلایل نابسامانی وضعیت بازار این خدمات، نامطلوب بودن شاخص کیفی و بالا بودن قیمت این خدمات در کشور است.

دولت به جای نقش نظارتی و سیاستگذاری در سطح کلان در حوزه اینترنت، به طور مستقیم به دخالت در بازار عرضه خدمات دسترسی به وب می پردازد که به اعتقاد کارشناسان علت اصلی وضعیت حاضر محسوب می شود.

به نظر می رسد تمایل شرکت مخابرات برای ورود به بازار عرضه اینترنت پرسرعت علاوه بر تهدید شرکت های خصوصی به رقابت با غول مخابراتی کشور، می تواند کیفیت و قیمت عرضه این خدمات را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته کارشناسان ورود مخابرات ایران که هنوز هم به طور کامل خصوصی نشده و تحت کنترل دولت است، به ایجاد فضایی انحصاری در بازار خدمات اینترنت منجر خواهد شد که بی تردید باعث می شود تا کیفیت و قیمت این خدمات نیز مانند خدمات تلفن همراه قربانی انحصارگرایی شود.

فعالان بازار اینترنت از مصوبه کاهش تعرفه خدمات و همچنین تمایل ورود مخابرات به بازار اینترنت پرسرعت به عنوا نشانه های شکلگیری نوعی انحصار در بازار اینترنت نام می برند و معتقدند: مصوبه کاهش تعرفه در حالی شرکت‌های مخابرات استانی را مجاز با ارایه خدمات اینترنت پرسرعت می‌کند که شرایط رقابتی به هیچ وجه فراهم نشده است.

ورود شرکت‌های مخابرات استانی به ارایه خدماتی که توسط بخش خصوصی ارایه می‌شود در تضاد با ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه ، سند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه چهارم ، سیاست‌های ابلاغی درباره بند (ج) اصل 44 است که ورود شرکت‌های دولتی به بازار های جدید و ایجاد انحصار را به صراحت نفی می کند .

رییس هیات مدیره مخابرات ایران اواسط شهریورماه امسال گفته بود: در صورت عدم همکاری در برنامه مشترک ارائه اینترنت پرسرعت، مخابرات با شرکت‌های دیگر وارد مذاکره خواهد شد.

این اظهارات نگرانی مدیران بخش خصوصی را بیشتر کرد و آنها را به این نتیجه رسانده است که رقابت با شرکت مخابرات ایران گریزناپذیر است.

به خصوص زمانی که مدیر عامل شرکت مخابرات ایران نیز از آمادگی مخابرات برای ارائه اینترنت پرسرعت در مراکزی که PAPها حضور ندارند، خبر داد و به شکلی تلویحی اعلام کرد که برنامه مخابرات ایران برای ورود به بازار اینترنت بسیار جدی است.

در واقع طرح موضوعاتی از قبیل شکایت از شرکت های اینترنتی که کم فروش خوانده می شوند ، محرومیت یک ساله‌ شرکت‌های دارای ‌مدارک ناقص و اعلام این خبر از سوی رگولاتوری که در صورت واگذاری سهام مخابرات در بورس، این شرکت حق دارد به ارائه اینترنت پرسرعت بپردازد ، نخستین نشانه های جدی بودند که حکایت از برنامه ریزی مخابرات ایران برای سهم خواهی از بازار اینترنت پرسرعت داشتند و موجب به راه افتادن موج تازه ای از نگرانی ها در بین فعالان بخش خصوصی شدند.

  • ۸۷/۰۸/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">