ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برد اسمیت، مامور حقوقی مایکروسافت جمعه گذشته در پستی در وبلاگ این شرکت از کنگره آمریکا خواست که قانونی را برای استفاده از فناوری تشخصی چهره تنظیم کند. اسمیت با نامیدن این فناوری به عنوان «فناوری لحظه ای» و «ابزاری برای سواستفاده گسترده اجتماعی»، از معایب این فناوری گفت.

فناوران - اسمیت در این پست، در مورد پتانسیل ها و معایب بالقوه فناوری تشخیص چهره با وجود محدودیت های فعلی صحبت کرد و در نهایت این سوال را مطرح کرد: قرار است این فناوری چه نقشی در زندگی تک تک ما و همینطوری اجتماع مان بازی کند؟
این سوال در زمانی مطرح می شود که آمازون در حال حاضر تحت فشار قرار گرفته که چرا فناوری تشخیص چهره اش را به پلیس فروخته است. به گزارش واشنگتن پست، پلیس اورلاندو از یک سیستم تشخیص چهره در دوربین های نظارتی استفاده می کند که از شرکت آمازون خریداری کرده است.
 به تازگی وب سایت آزادی های مدنی آمریکا، اسنادی منتشر کرده است که بر اساس آن، پلیس شهر اورلاندو و بخش اورگان واشنگتن از سیستم تشخیص چهره آنلاینی استفاده می کند که از شرکت آمازون خریداری شده است. دسترسی به این تصاویر تنها با پرداخت شش تا ۱۲ دلار امکان پذیر است و این امر باعث نقض آزادی شهروندان خواهد شد. این سیستم در دوربین همراه نیروهای پلیس و دوربین های کنترل شهری به کار گرفته شده و همین موضوع نگرانی بسیاری شهروندان و به خصوص فعالان آزادی مدنی را به همراه داشته است.
در همین راستا نیز اعتراضات گسترده و ارسال نامه های متعدد از سوی اتحادیه آزادی های مدنی در آمریکا مبنی بر توقف سرویس تشخیص چهره و عدم کنترل زیرساخت های این سرویس توسط دولت، سبب واکنش مدیرعامل آمازون در این خصوص شد. در نتیجه جف بزوس، مدیرعامل و موسس آمازون، اعلام کرد: این شرکت دسترسی تمامی حساب های کاربری که قانون را نقض می کنند به زودی مسدود خواهد کرد. یکی دیگر از اعضای این شرکت، استفاده از این فناوری را باعث افزایش کیفیت زندگی و بهره برداری از آن در راه های این چنینی را اشتباه می داند.
برد اسمیت همچنین نوشت: فناوری تشخیص چهره نیاز به نظارت دولتی متفکرانه برای جلوگیری از سو استفاده های اشخاص قدرتمند و شرکت ها و مقامات دولتی به برنامه هایی جدی تر نیاز دارد.  اکنون گروهی از مدیران مایکروسافت معتقدند که باید پیش از آنکه دیر شود به فکر تنظیم مقرراتی در حوزه فناوری های تشخیص چهره بود.
وی افزود: استفاده از این فناوری در کسب وکار برای مثال استفاده در فروشگاه ها برای ردیابی رفت و آمد مشتریان مناسب است، در حالی که این فناوری می تواند کاربردهای خوبی مانند پیدا کردن کودکان گمشده یا تروریست داشته باشد، اما می تواند حریم شخصی افراد را نیز به خطر بیندازد.
اسمیت در انتها نوشت: بنابراین ما تصمیم گرفتیم ارایه این سرویس را برای برخی سازمان ها کاهش دهیم و  نتیجه گرفتیم که این کار باعث حفظ حریم خصوصی و حقوق بشر می شود.
جالب است بدانید که مایکروسافت هم به خاطر ارایه سرویس های محاسبات ابری به «اداره مهاجرت و گمرک آمریکا» آماج این انتقادها بوده، هرچند بعدها مسوولان این شرکت مدعی شدند که سرویس های شناسایی چهره آنها تنها برای مواردی نظیر ارسال ایمیل به کار رفته است. 
از سوی دیگر سیستم شناسایی چهره این شرکت در تشخیص کاربران سفیدپوست نسبت به دیگر افراد، کارایی بهتری داشت که باز هم ناخشنودی کاربران را به دنبال داشت. 
گفتنی است که غول های فناوری به ندرت خواهان وضع قوانین برای محدود کردن فناوری هایشان می شوند و درخواست غیر معمول رییس هیات مدیره مایکروسافت حاکی از پتانسیل های فوق العاده فناوری های هوش مصنوعی از جمله شناسایی چهره در دگرگون کردن شرایط کنونی است.


  فیس بوک هم رسوا شده
هنگامی که فیس بوک در سال جاری ابزارهای تشخیص چهره را در اتحادیه اروپا به نمایش گذاشت، این تکنولوژی را به عنوان راهی برای کمک به مردم در حفظ هویت آنلاین آنها ارتقا داد. 
فیس بوک به کاربران خود در اروپا گفت: فناوری تشخیص چهره ما را قادر می سازد به تامین محافظت شما در برابر غریبه ها کمک کنیم. این تکنولوژی از سواستفاده غریبه ها از عکس های شما پیشگیری می کند. 
اما این یک حرکت خطرناک توسط این شرکت شبکه اجتماعی بود. شش سال پیش، این تکنولوژی در اروپا غیرفعال شد. این توقف پس از آن رخ داد که تنظیم کنندگان قوانین فناوری اتحادیه اروپا در مورد این سیستم  تشخیص چهره سوال هایی مطرح کردند. اما با گذشت زمان فیس بوک این سرویس را به عنوان بخشی از به روزرسانی فرآیند مجوز کاربری در اروپا دوباره معرفی کرد.
با این وجود، فیس بوک با این کار خودش را در معرض خطر عظیمی قرار داد. خطری که ناشی از قوانین حمایت از حقوق کاربران در اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. بیش از دو دهه است که  گروه های حفظ حریم خصوصی و حمایت از مصرف کنندگان و حداقل تعدادی از مقامات دولتی  استدلال می کنند که استفاده از فناوری تشخیص چهره در شبکه های اجتماعی، با رضایت یا بدون رضایت کاربر، موجب نقض حریم خصوصی افراد می شود.
اکنون چندین سازمان دولتی آمریکا، فیس بوک و مدیرعامل این شرکت را به نقد کشیده اند و در خصوص جمع آوری داده های کاربران توسط کمبریج آنالیتیکا از این شرکت شکایت دارند. فشارهای اخیر بر فیس بوک، تلاش های این شرکت را برای گسترش تکنولوژی تشخیص چهره بیش از پیش به چالش می کشد. این تکنولوژی را می توان برای شناسایی از راه دور افراد  بدون اطلاع  یا رضایت آنها استفاده کرد.
در واقع در حالی که طرفداران تکنولوژی تشخیص چهره، این تکنولوژی را به عنوان یک ابزار پیشرفته برای شناسایی مجرمان می بینند، کارشناسان آزادی های مدنی هشدار می دهند که این تکنولوژی می تواند  مورد سواستفاده  سیستم های نظارتی قرار گیرد. 
تشخیص چهره به وسیله اسکن کردن چهره افراد نامعلوم در عکس ها و ویدیوها و سپس تطبیق کدها از الگوهای چهره، اساس این سیستم را تشکیل می دهد. فیس بوک در این مورد گفت که کاربران مسوول این روند هستند و قرار نیست هیچ اجباری برای انتخاب این گزینه وجود داشته باشد.
اما منتقدان نیز در سوی دیگر ماجرا می گویند که مردم نمی توانند قدرت تکنولوژی را کنترل کنند، چراکه فیس بوک به طور خودکار چهره آنها را در عکس ها ردیابی می کند، حتی زمانی که تنظیمات تشخیص چهره آنها غیرفعال است، نیز چهره آنها ردیابی می شود.
 منابع: Engadget و CNet

  • ۹۷/۰۴/۲۵

مایکروسافت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">