ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مبلغان بی‌جیره و مواجب آیفون در ایران

| سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

محمود آفریده - بحث‌ها و شایعات پیرامون محصولات کمپانی اپل همواره جزو داغ‌ترین موضوعات در سراسر جهان بوده‌اند و در این میان گوشی‌های هوشمند این شرکت در صدر این موضوعات قرار داشته و دارند. در بازار ایران نیز آیفون سهم قابل توجهی از سبد فروش گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده ‌است و همواره جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات دیجیتال بازار ایران بوده ‌است.

در متن حاضر قصد داریم به علل محبوبیت عجیب این گوشی در کنار تمام محدودیت‌ها و قیمت گزاف آن در میان کاربران ایرانی بپردازیم. کاربران ایرانی اپل با توجه به تمام محدودیت‌هایی که همواره این شرکت آمریکایی به ایرانیان تحمیل کرده ‌است، برای بهره‌مندی از تمام امکانات آیفون دچار دردسر بوده‌اند که این موضوع به‌تازگی به اوج خود

رسیده و موجب اعتراض طرفداران ایرانی اپل در شبکه‌های اجتماعی شده است.

پرسش اصلی اینجاست: چطور این محصول با تمام معایب و مشکلاتی که در ایران دارد، هنوز یکی از پرطرفدارترین محصولات در میان کاربران ایرانی ‌است؟

برای پاسخ به این پرسش باید علل خرید محصولات اپل را بررسی کرد. بسیاری از محصولات اپل به‌خصوص گوشی‌های هوشمند این شرکت تبدیل به یک کالای لوکس در ایران شده‌اند. استفاده خریداران این گوشی در ایران به برقراری تماس صوتی، ارسال پیامک، عکاسی و درنهایت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های آنلاین محدود می‌شود که گاه برای دریافت اپلیکیشن‌ها و امکانات آن نسبت به رقبای اندرویدی با توجه به سیاست‌های اپل با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و این درحالی است که می‌توان در بازار به‌وفور محصولاتی به‌مراتب ارزان‌تر و حتی با امکاناتی بیشتر یافت.

حال باید به مسایل داخل کشور در تبدیل کردن یک محصول در حال شکست در مقابل رقبای قدرتمند به محصولی لوکس با قیمتی گزاف بپردازیم. در کنار تمام جنجال‌ها و شایعه‌پراکنی‌های اپل برای جلب توجه خریداران گوشی‌های هوشمند، مواردی نیز داخل کشور ما وجود دارد که چنین محصولی را به یک کالای لوکس و رویایی برای خریداران مبدل ساخته است.

از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

قیمت‌های سرسام‌آور در ایران

قیمت غیرواقعی و گزاف آیفون همواره این گوشی‌ها را به محصولاتی دست‌نیافتنی و رویایی برای طرفداران اپل در ایران مبدل ساخته ‌است، به‌خصوص قیمت‌های ثبت‌شده این محصولات در ماه‌های اولیه ورود به بازار کشور، از جمله موضوعات داغ ورود این محصول به کشور به‌شمار می‌رود. هرچند این قیمت‌ها پس ازمدتی با واردات بیشتر این محصول به کشور به شدت کاهش پیدا می‌کنند، اما همواره با قیمت اصلی فاصله دارند. هنوز زمان طولانی از عرضه آیفون X ‌در کشور نمی‌گذرد، اما با وجود قیمت‌های عجیب این گوشی در بازار ایران، گوشی تازه اپل به محصولی رویایی و هیجان‌انگیز در میان کاربران ایرانی تبدیل شده است.

 

مبلغان بی‌جیره و مواجب آیفون در ایران

بدون شک روزانه در مسیر خود با تبلیغات زیادی در شهر روبه‌رو می‌شوید. بخش اعظمی از این تبلیغات مربوط به اپلیکیشن‌های بانکی‌است. به‌جرات می‌توان گفت بیشتر این بیلبوردها در حال تبلیغ آیفون‌های اپل نیز هستند. بیلبوردهای عظیم برای تبلیغ اپلیکیشن‌هایی که روی یک آیفون در حال اجرا هستند. براساس آمارهای منتشر‌شده، بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌های اندرویدی درصد بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و حتی درصد اپل در مقایسه با برخی از شرکت‌های رقیب نیز کمتر است. جالب‌تر اینکه بسیاری از این بانک‌ها از خطر حذف شدن از پلی‌استور یا باطل شدن شناسه توسعه‌دهندگی از جانب اپل به‌دلیل سیاست‌های رژیم ایالات متحده در امان نیستند.

مورد بعدی صداوسیما و برخی بازیگران ایرانی هستند که تاثیر بسیار زیادی در جامعه دارند. زنگ آیفون یکی از آشناترین صداها در فیلم‌های ایرانی ‌است. یکی از اصلی‌ترین دلایل لوکس به‌نظر رسیدن آیفون در ایران نقش این گوشی در فیلم‌های ایرانی ‌است. اغلب این گوشی به یک تاکتیک برای نشان دادن جایگاه اجتماعی و سطح علمی بالا در سینمای ایران به‌کار گرفته می‌شود و مشخصا تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته و دارد.

 

چشم و همچشمی‌های اینستاگرامی

شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیاری بر فرهنگ جوامع داشته‌اند و تاثیر و محبوبیت این شبکه‌ها با سرعت بالایی در حال افزایش است. در این زمینه ایران یکی از تاثیرپذیرترین کشورها در شبکه‌های اجتماعی ‌است، از این رو افراد سرشناسی در کشور هستند که با توجه به تاثیرات نامناسب این شبکه‌ها به‌طور کلی با وجود چنین ابزارهایی مخالف‌اند.

از تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی مشخصا اینستاگرام و مانند آن که مختص اشتراک تصویر هستند، خودنمایی و چشم و همچشمی است. بسیاری از افراد سرشناس و حتی مردم عادی برای برتر نشان دادن خود و کسب جایگاه در شبکه‌های اجتماعی اقدام به خودنمایی می‌کنند و یکی از این موارد نشان دادن ثروت است. اینستاگرام چنین افرادی در ایران مملو از سلفی‌هایی با خودروهای لوکس، موتورسیکلت‌های گران‌قیمت و به‌طورکلی محصولاتی است که برای نشان دادن برتری اجتماعی آنهاست. لذا این دسته از کاربران در حوزه گوشی‌های هوشمند با وجود شرکت‌های سازنده گوشی‌های لوکس، تمایل بیشتری به استفاده از آیفون برای خودنمایی دارند.

مواردی که ذکر شد، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که یک گوشی هوشمند را برای ایرانیان به یک کالای محبوب و لوکس مبدل ساخته ‌است. از این نکته نیز نباید غافل بود که شرکت اپل کاربران ایرانی را مشمول برخی تحریم‌ها می‌داند و هیچ خدمات رسمی و پشتیبانی نیز به کشور ما ارایه نمی‌کند. بماند که برخی افزودن چهار حرف فارسی در این محصول را به‌منزله توجه اپل به کاربران ایرانی می‌دانند، اما باید در نظر داشت که زبان فارسی تنها مورد استفاده ایرانی‌ها نیست. (منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۶/۰۹/۱۴

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">