ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجلس اعتراض به قبوض ارتباطات سیار را بررسی می‌کند

| يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۱۱:۵۷ ب.ظ | ۱ نظر

لیلا باران‌چشمه - آمادگی داریم گزارش‌ها و اعتراضات مردم نسبت به قبوض تلفن‌همراه شرکت ارتباطات سیار را بررسی کنیم.

احمد بزرگیان، نماینده مجلس و عضو کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان‌صنعت» ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مشکلات و ابهامات قبوض تلفن‌همراه مشترکان باید به شرکت ارتباطات سیار ارجاع شود و نمایندگان مردم هم در کمیته مخابرات این گزارش‌ها را بررسی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: فردی که یک خط تلفن‌همراه در اختیار دارد حق دارد از میزان کارکرد خط تلفن‌همراه خود مطلع باشد.

عضو کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مردم باید بتوانند با مراجعه به سایت شرکت ارتباطات سیار قادر به مشاهده لحظه به لحظه ریز مکالمات خود باشند. البته نمی‌دانم به چه میزان امکان فنی و بستر این کار در این شرکت مهیاست اما در صورت اجرا روش بسیار مناسبی برای شفاف‌سازی قبوض تلفن‌همراه خواهد بود.

دسترسی آنلاین به ریز مکالمات

وی تصریح کرد: مردم با مراجعه به گوشی تلفن‌همراه خود که زمان هر مکالمه را مشخص می‌کند و با مراجعه به سایت و گرفتن پرینت ریز مکالمات باید بتوانند مثل اطلاع از جرایم رانندگی ضمن اینکه میزان کارکرد تلفن‌همراه را مشخص می‌کند زمان استفاده از آن را نیز مشاهده کنند و به ریز مکالمات خود دسترسی لحظه به لحظه داشته باشند.

بزرگیان افزود: در برخی قبوض جرایم رانندگی، تخلفی را نشان می‌دهد که شخص در یک شهر دیگر انجام داده در صورتی که شخص موردنظر هرگز به آن شهر رفت‌وآمد نکرده است.

به گفته وی، بنابراین کارکرد تلفن‌همراه شخصی که از تهران خارج نشده اما هزینه بین‌شهری در قبوض تلفن‌همراهش درج شده نیز ممکن است مشمول اشتباه شده باشد و در صورت ترتیب اثر ندادن شرکت ارتباطات سیار به این‌گونه اعتراضات کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی این اعتراضات را بررسی خواهد کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از علل افزایش هزینه قبوض تلفن‌همراه به خصوص در دو ماهه اول سال‌جاری را مشکل موجود بین اپراتور اول و ایرانسل عنوان کرد و گفت: چون ایرانسل در سراسر کشور بدون در نظر گرفتن منطقه اقدام به واگذاری سیم‌کارت کرده برای محاسبه منطقه‌ای هزینه مکالمات اختلافی بین این دو اپراتور به وجود آمده است و بر همین اساس هزینه مکالمه با ایرانسل بین‌شهری حساب می‌شود حتی اگر دو نفر در یک خیابان با هم تماس برقرار کرده باشند.

حذف کد بین‌شهری

بزرگیان طراحی یک نرم‌افزار جامع در این زمینه را راه‌حل مشکل موجود دانست و گفت: باید نرم‌افزاری طراحی شود که براساس آن محل تماس اپراتور ایرانسل مشخص شود و براساس کارکرد تعرفه صادر شود تا از این طریق به اعتراضات مردم درخصوص نداشتن مکالمات بین‌شهری رسیدگی شود.

وی برداشتن کد بین‌شهری و بین استانی در اپراتور ثابت را نیز مثبت خواند و گفت: وزارت ارتباطات درخصوص برداشتن کد بین‌شهری برای اپراتور اول را نیز پیشنهاد داده است و چون با برداشتن کد بین‌شهری میزان تماس‌ها بالا می‌رود، تاثیری در کاهش درآمد شرکت ارتباطات سیار نخواهد داشت.

کپی سیم‌کارت قابل پیگیری

عضو کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی درخصوص کپی سیم‌کارت نیز گفت: مساله کپی سیم‌کارت نیز در اینجا موضوعیت پیدا می‌کند. اگر تماس‌ها به صورت آنلاین مشاهده شود می‌توان ثابت کرد در صورت کپی سیم‌کارت مکالمه مورد نظر توسط شخص دیگری در حال انجام است که سیم‌کارت شخص را کپی کرده است.

وی تصریح کرد: تدوین نرم‌افزاری که مشاهده مکالمات را به صورت لحظه به لحظه و آنلاین امکانپذیر کند سیم‌کارت کپی شده را قابل پیگیری می‌کند و می‌توان از این طریق از تخلفات جلوگیری کرد.

اعتراض و نارضایتی مردم از غیرشفاف بودن قبوض تلفن‌همراه و پارامترهای موجود در آن به عقیده کارشناسان باید توسط شرکت ارتباطات سیار به آن پاسخ داده شود.

ریز مکالمه بخواهید

اما در همین رابطه داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد قبوض تلفن‌همراه نیز به مشکلاتی همچون قبوض جریمه رانندگان شبیه شده است، گفت: اگر مشترکان به هزینه قبوض تلفن‌همراه خود مشکوک هستند، می‌توانند مراجعه کرده و ریز مکالمات خود را دریافت کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: در تلاش هستیم تا سیستم صورت‌حساب خود را به صورت اینترنتی در اختیار مشترکان ارتباطات سیار قرار دهیم تا بتوانند به شکل لحظه‌ای در جریان ریز مکالمات خود قرار بگیرند.

یک توصیه مخابراتی

زارعیان در ادامه گفت: برای آنکه کاربران اطلاع دقیق‌تری از میزان تقریبی هزینه‌های مکالمات خود داشته باشند به آنها توصیه می‌کنیم که سیستم هزینه گوشی‌های خود را فعال کرده تا به عدد نهایی برسند.

وی افزود: ما حتما دلایل فنی از جمله خارج بودن یک مشترک از محدوده موردنظر را در صورت نیاز به آنها اعلام می‌کنیم. کمااینکه در حال حاضر کم نیستند مشترکانی که تلفن خود را از یک شهر خریده و در شهر دیگری زندگی می‌کنند که به آنها هزینه جابه‌جایی تعلق می‌گیرد.

پرسش بی‌پاسخ

با تمام این تفاسیر، توضیحات و توصیه‌هایی که انجام می‌شود، هنوز این پرسش بی‌پاسخ باقی می‌ماند که کاربری که اطمینان دارد برای مثال هزینه جابه‌جایی و درون‌شهری نداشته در حالی که سیستم ارتباطات سیار در این خصوص هزینه‌هایی منظور کرده چگونه می‌تواند ادعای خود را ثابت کند.

در واقع و براساس اطلاعات موجود شرکت ارتباطات سیار در این خصوص راهکاری برای جلوگیری از خسارت مردم ارایه نکرده است.

منبع : روزنامه جهان صنعت

  • ۸۶/۰۲/۱۶

نظرات  (۱)

با سلام لطفا این نکته را یادآور شوید که برداشتن کد بین شهری داخل استان، توام با 16%گرانتر شدن هزینه مکالمه است. از آنجاییکه به نظر می‌رسد درصد بالایی از مکالمات روزمره مردم باشد، سود ریالی این حرکت استراتژیک، برابر افزایش 10% نرخ مکالمه برای مخابرات کمتر نخواهد شد. لذا این بزرگواران به خاطر داشته‌باشند که از این حرکت، تنها ادارات کل دولتی و برخی مهاجران سود بیشتری می‌برند. نه عوام‌الناس. بهانه خوبی برای گذر از سد تثبیت قیمتها یافت شده‌است و به سایر نهادها نیز اعلام بفرمایند. متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">