ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت مخابرات از توانایی‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی استقبال می‌کند.

"داود زارعیان" درگفت‌وگو با خبرنگار آی تی ایرنا ضمن اظهارنظر پیرامون عقد قرارداد مخابرات با شرکت ماهواره‌ای ثریا گفت مخابرات قصد دارد تمام روستاهای کشور را که ارتباط تلفن ثابت ندارند و با امکانات موجود در کشور نیز نمی‌توان این ارتباط را برقرار کرد، تحت پوشش شبکه تلفن ثابت قرار دهد و از این رو برای استفاده از فناوری ماهواره‌ای با این شرکت خارجی قرارداد بسته است.

اما بخش خصوصی به این اقدام اعتراض دارد و معتقد است که بخش خصوصی با احداث ایستگاه‌های ثابت ماهواره‌ای و تکنولوژی ‪ VOIP(‬تلفن اینترنتی) می‌تواند همین کار را انجام دهد.

به نظر فعالان بخش خصوصی این اقدام با منافع بخش خصوصی داخلی منافات دارد و دولت و تصمیم‌گیران باید در امور مخابراتی از این بخش حمایت کنند و به آنها اعتماد داشته باشند.

اما زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت "ما تنها بخشی از کانال‌های ماهواره‌ای ثریا را اجاره می‌کنیم تا این مناطق نیز تحت پوشش شبکه ارتباطی کشور قرار گیرند اما تمامی تجهیزات مورد نیاز دیگر، از داخل خریداری می‌شود."

وی بیان داشت اگر شرکت‌های داخلی تصور می‌کنند که قابلیت انجام چنین کارهایی را دارند، به شرکت مخابرات ایران اعلام کند.

روز دوشنبه دوم بهمن، جلسه‌ای توسط تعدادی از مدیران شرکت‌های خصوصی و اتحادیه مخابرات با حضور رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در خصوص عقد قرارداد شرکت مخابرات ایران با شرکت ماهواره‌ای ثریا برگزار شد.

در این نشست بحث بر سر آن بود که شرکت مخابرات ایران بدون در نظر گرفتن منافع بخش خصوصی و توانمندی‌های داخلی اقدام به عقد قرارداد با شرکت ماهواره‌ای خارجی کرده است.

بر اساس گفته آنها شرکت مخابرات ایران برای ارایه خدمات تلفن ثابت در مکان‌های صعب‌العبور نظیر روستاها که امکان استفاده‌از فبیرنوری، مایکروویو (امواج رادیویی) و موارد دیگر وجود ندارد، برای ارایه خدمات تلفن ثابت با استفاده از فناوری ماهواره با شرکت ثریا قرارداد بسته است.

در این جلسه "صادق حکیمی" مدیر یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه ‪ ICT‬گفت شرکت مخابرات ایران طی بخش‌نامه‌ای مجوز عقد قرارداد شرکت‌های مخابرات استانی را با شرکت ماهواره‌ای ثریا داده است.

حکیمی گفت "آیا در این خصوص از شرکت‌های داخلی سوال شده که توانمندی این کار را دارند یا خیر؟ و آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به ‪ ۵‬شرکت مجوز ‪ SAP(‬انتقال خدمات ماهواره‌ای) داده در جریان این قرارداد است؟"

وی ادامه داد مگر قرار نیست از حداکثر توان بخش خصوصی استفاده شود پس چرا با وجود توان داخلی در این زمینه چنین قراردادی با شرکت خارجی منعقد شده است.

"غلامحسین کریمی" عضو هیات مدیره اتحادیه مخابرات نیز در خصوص این قرارداد که بین شرکت مخابرات و شرکت ماهواره‌ای ثریا منعقد شده، خاطرنشان کرد بخش خصوصی در شبکه انتقال ارتباطات (دیتا، صدا و تصویر) دارای تجربه خوبی است و این قرارداد نیاز به کارشناسی عمیق‌تری دارد.

در ادامه این جلسه "علی رسولی" مدیر یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی نیز گفت با تغییر مدیران روش‌های کاری نیز تغییر کرده و سبب آسیب به بخش خصوصی می‌شود که دولت در این راستا باید نقش نظارتی داشته باشد و نه حاکمیتی.

پورمهدیان مدیر یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی نیز بیان داشت تصمیم‌گیری ها در حوزه ‪ ICT‬به سمت بومی‌سازی پیش نمی‌رود زیرا از نیروی داخلی حداکثر استفاده به عمل نمی‌آید.

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز در پایان جلسه گفت "در جریان این قرارداد نیستم اما به دلیل وظیفه قانونی این موضوع را در آینده مورد پیگیری قرار خواهیم داد."

  • ۸۵/۱۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">