ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات مانع رشد بخش خصوصی است

| شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰۴:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

رییس سندیکای اپراتور خصوصی تلفن ثابت، گفت: مخابرات دولتی جلوی رشد و توسعه مخابرات خصوصی را گرفته و اجازه فعالیت به این بخش را نمی‌‏دهد.

دکتر محمد خواجویی، درگفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رقابتی کردن اقتصاد به منظور اثر بخشی درآمد و رشد ملی به عنوان اهداف سند چشم‌‏انداز و خصوصی‌‏سازی درکشور، اظهارداشت: آنچه در حال حاضر در کشور مورد غفلت قرار می‌‏گیرد عدم تقویت بخش‌‏های خصوصی است.

وی، گفت: این که تنها سهام شرکت‌‏های بزرگ دولتی واگذار شود نمی‌‏تواند انحصار دولتی را از بین ببرد، دولت باید شرکت‌‏های کوچک و خصوصی را حمایت کند تا این انحصار یک طرفه از بین برود.

دکتر خواجویی، با تاکید بر این که شرکت مخابرات ایران تمام توجه خود را به توزیع سهام شرکت‌‏های مخابراتی معطوف کرده است، یاد آورشد: این مسئله باز هم سبب این انحصار مدیریت دولتی می‌‏شود و فضای یک وجهی ایجاد خواهد کرد.

وی، با بیان این که ایجاد رقابت و گشایش عرصه برای فعالیت بخش خصوصی مهم‌‏تر از واگذاری سهام شرکت‌‏های دولتی است، تصریح کرد: دولت اجازه دهد بخش خصوصی رشد کرده وارد فضای رقابتی شود تا اقتصاد کشور به سمت رشد ملی حرکت کند.

رییس سندیکای اپراتور خصوصی تلفن ثابت، با اشاره به عدم توجه دولت به بخش‌‏های خصوصی دارای مجوز فعالیت، تاکید کرد: در صورت عدم حمایت از بخش خصوصی، انحصار به شکلی دیگر گریبان‌‏گیر جامعه خواهد شد.

وی، ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات باید نقش حمایتی برای رقابتی کردن فضای مخابراتی کشور داشته باشد و تا زمانی که زیرنظر وزارت ارتباطات باشد نمی‌‏تواند این نقش را ایفا کند.

دکتر خواجویی، تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات باید بتواند بین بخش دولتی ارتباطات و بخش خصوصی فضای رشد رقابتی ایجاد کند تا اقتصاد خصوصی شکل بگیرد؛ اما روش فعلی این مجموعه ایجاد انحصار یک جانبه به شکلی دیگر است.

وی، به محدود کردن فعالیت بخش خصوصی تلفن ثابت در استان‌‏های کشور از سوی سازمان تنظیم مقررات اشاره کرد و افزود: علت عدم رشد بخش خصوصی تلفن ثابت مقاومت شرکت‌‏های مخابرات استانی و عدم حمایت سازمان تنظیم مقررات از این بخش بود.

دکتر خواجویی، گفت: بخش خصوصی تلفن ثابت 5/1 سال است که درخواست اتصال به شبکه PSTN را به شرکت زیرساخت داده است، اما به تقاضای آن رسیدگی نمی‌‏شود.

وی، افزود: مخابرات استان کرمان جلوی فعالیت بخش خصوصی را در این استان گرفته است.

رییس سندیکای اپراتور خصوصی تلفن ثابت، با بیان این که فضای خصوصی سازی در کشور با شرایط انحصاری گذشته تفاوتی ندارد، یاد آورشد: میزان سرمایه‌‏گذاری هر خط تلفن ثابت 250 هزار تومان است، اما 100 هزار تومان به فروش می‌‏رسد، در حالی که میزان سرمایه گذاری هر خط تلفن همراه 100 هزار تومان است.

وی، ادامه داد: در حالی که تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت 2 تومان است، تعرفه تلفن همراه دقیقه‌‏ای 60 تومان است؛ حال در بازاری که سود اقتصادی آن صفر است بخش خصوصی بدون حمایت چطور می‌‏تواند فعالیت کند ؟

خواجویی، با تاکید بر این که وزارت ارتباطات باید به بخش خصوصی تلفن ثابت تسهیلات دهد، افزود: در حال حاضر مخابرات استانی جلوی رشد ما را می‌‏گیرد.

وی، به عدم رسیدگی به درخواست بخش خصوصی تلفن ثابت از سوی شرکت زیرساخت و مخابرات استان‌‏ها اشاره کرد و گفت: شرکت مخابرات استان تهران امکانات اتصال به شبکه را به ما داده بود؛ اما اعلام کرده است که این اتصال را قطع خواهد کرد.

وی، با اشاره به کم رنگ بودن نقش سازمان تنظیم مقررات و دفتر مشارکت‌‏های بخش غیر دولتی مخابرات در حمایت از بخش خصوصی تلفن ثابت، تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات باید زیر نظر ریاست جمهوری باشد نه این که وزیر ارتباطات هم به عنوان رییس کمیسیون تنظیم مقررات و هم به عنوان رییس مجمع عمومی مخابرات ایران باشد.

  • ۸۶/۰۳/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">