ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بخش خصوصی معتقد است شرکت مخابرات اجازه فعالیت در همه مناطق را به دیگر شرکت‌ها برای فروش اینترنت نمی‌دهد، در حالی که مسؤولان شرکت مخابرات می‌گویند بخش خصوصی در هر محدوده‌ای می‌تواند سرمایه‌گذاری کرده و مشتریان خود را جذب کند.

به گزارش فارس از همدان، اینکه شرکت مخابرات وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم برای فراگیری اینترنت در شهر و استان را فراهم کند تا مردم بتوانند به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشند؛ برکسی پوشیده نبوده و نیست.

در این میان به بخش خصوصی نیز میدان داده شده است، اما papها امکان فروش اینترنت در تمام نقاط شهر را ندارند و برخی از نقاط تنها در اختیار شرکت مخابرات است و راهی جز اینکه این خدمات را از این شرکت دریافت شود، وجود ندارد. البته شاید این یک بعد مسأله باشد چراکه باید سخنان مسؤولان شرکت مخابرات را شنید و پس از آن قضاوت کرد.

شرکت مخابرات اعلان می‌کند که هیچ محدودیتی برای فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد و آن‌ها خودشان تمایلی برای سرمایه‌گذاری در محدوده‌های کم ظرفیت ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند در مراکزی که تعداد شماره‌های آنان بالا است حضور داشته باشند. مراکزی که حداقل 30 هزار شماره در آنجا وجود داشته باشد و نیازی به سرمایه‌گذاری نداشته باشد. این شرکت معتقد است باید در مناطق کم‌ظرفیت که تعداد شماره‌های آنها حداکثر به 2 هزار شماره می‌رسد، توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود تا بتوانند در این مناطق خدمات ارائه دهند.

از سوی دیگر در گفت‌و‌گو با فعالان بخش خصوصی که البته اغلب حاضر به گفت‌و‌گوی رسمی نیستند بر این نکته تأکید شده که رقابت نابرابری بین مخابرات و شرکت‌های خصوصی وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنند در آینده امکان ادامه فعالیت بخش خصوصی وجود نداشته باشد؛ آنها ادعا می‌کنند مخابرات اجازه فعالیت در همه مناطق را نمی‌دهد که مسؤولان شرکت مخابرات این موضوع را به طور کامل تکذیب می‌کنند.

طبیعی است بخش خصوصی باید امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را داشته باشد تا ضمن خدمت رسانی به جامعه از سود منطقی نیز برخوردار شود.

معاون شبکه شرکت مخابرات استان همدان در گفت‌وگو با فارس وظیفه ذاتی مخابرات را ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت می‌خواند و می‌گوید: هم مخابرات می‌تواند به مشترکان، اینترنت بفروشد و هم شرکت‌های بخش خصوصی مجوز این کار را دارند.

 

حدود 11 شرکت در عرضه خدمات اینترنت در بخش خصوصی فعال هستند

ناصر محمدطاهری با بیان اینکه در ارائه خدمات به شهروندان نیاز به امکاناتی است که باید ایجاد شود، اظهار می‌کند: در مناطق مختلف باید بسترهای لازم برای ارائه خدمات به شهروندان فراهم شود تا بتوانند سرویس‌های مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 11 شرکت در عرضه خدمات اینترنت در بخش خصوصی فعال هستند، می‌افزاید: این شرکت‌ها تنها حاضر شدند در مراکز پرظرفیت مانند مرکز پاستور، باباطاهر، تختی و شهرهایی که دارای این مراکز هستند، سرمایه گذاری کنند.

معاون شبکه شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه مخابرات نیز فضا را مطابق امکانات طراحی و زیرساخت‌ها را فراهم کرده، تصریح می‌کند: افرادی که متقاضی دریافت ترمینال باشند به آنان عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از امکان ارائه خدمات اینترنتی در مناطق کم ظرفیت فراهم شدهاست ، ادامه می‌دهد: در برخی از مکان‌ها فضاهایی اجاره شده و تجهیزات با ظرفیت‌های کمتر تدارک دیده شده تا در مناطقی که زیرساخت فراهم نبوده، از بستر فیبر برای واگذاری اینترنت به شهروندان استفاده شود.

محمدطاهری با بیان اینکه این در این مناطق ظرفیت شماره‌ها به یک‌هزار تا 2 هزار عدد می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین هر شرکت دیگر نیز برای ارائه خدمات در این مناطق باید مجوزهای لازم را مانند مخابرات از شهرداری و اداره برق دریافت کند و به ارائه خدمات بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق برق خریداری شده در حد مصرف خود مخابرات است، می‌گوید: بنابراین شرکت‌های دیگر نیز در این مناطق باید زیرساخت‌های لازم را برای فروش اینترنت به مشترکان ایجاد کنند.

 

بخش خصوصی در مناطق کم ظرفیت سرمایه‌گذاری نمی‌کند

معاون شبکه شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه فضایی را نیز که در مناطق کم ظرفیت مجوز گرفتیم برای استفاده خود شرکت مخابرات است، اظهار می‌کند: هر شرکت دارای مجوز دیگر در مناطق کم ظرفیت باید سرمایه‌گذاری کند تا بتواند سرویس واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها حاضر نیستند، هزینه اضافه بر روی دست خود بگذارند، می‌افزاید: معمولا ترجیح می‌دهند در بسترهایی که امکانات وجود دارد، فعالیت کنند.

محمدطاهری با بیان اینکه تا کنون هیچ یک از شرکت‌های خصوصی برای سرمایه گذاری در مناطق کم ظرفیت اعلام آمادگی نکردند، تصریح می‌کند: بنابراین تنها مخابرات باقی می‌ماند که این سرمایه گذاری را انجام و امکانات را فراهم کرده است.

 

مانعی برای فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد/وجود 80 محدوده کم ظرفیت در همدان

وی با اشاره به اینکه با شرکت‌هایی که حاضر به سرمایه گذاری در مناطق کم ظرفیت هستند، همکاری خواهیم کرد، ادامه می‌دهد: در هر مرکز که محدودیت کابل مسی وجود داشته باشد، جزو منطقه کم ظرفیت می‌شوند.

معاون شبکه شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه شهرداری مجوز حفاری و ایجاد امکانات را به مخابرات نمی‌دهد، خاطرنشان می‌کند: در همدان بیش از 80 محدوده کم‌ظرفیت وجود دارد که تنها مخابرات در آنجا به عرضه اینترنت به مشترکان می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه محدوده‌های کم‌ظرفیت از 512 شماره‌ای تا 2 هزار شماره‌ای محسوب می‌شوند، می‌گوید: اگر هر شرکت فعال حاضر باشد در کنار ما سرمایه‌گذاری کند و سرویس دهد، مانعی وجود ندارد.

  • ۹۵/۱۰/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">