ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات: پرونده ترک سل بسته شد

| دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۴، ۰۷:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران گفت: از دید وزارت ICT و شرکای ایرانی، کار پروژه‌ی اپراتور دوم با ترکسل تمام شده و مذاکرات با MTN پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، دکتر «وفا غفاریان» که در همایش مخابرات، چالش‌ها و چشم اندازها سخن می‌گفت، در بخشی از سخنانش با تاکید براین که صنعت ما نیازمند رقابت پذیری است اظهار داشت: مشکلات بخش خصوصی بیشتر از آن‌که مشکل اقتصادی باشد، ریشه‌ی فرهنگی هم دارد .

وی ادامه داد: صنایع ما نیازمند حمایت از نوعی که امروز انجام می‌دهیم ، نیستند ، بلکه صنعت ما نیازمند رقابت پذیری است .

وی ادامه داد: باید عوامل را فراهم کنیم تا صنایع بتوانند رقابت کنند‌، بنابر این باید دید راه کار حمایت از صنعت برای این رقابت پذیری چیست و باید دید صنعت ما چگونه می‌تواند در عرصه‌ی داخلی رقابت پذیر باشد.

وی افزود: همه در این رقابت پذیری نقش دارند لذا باید زیرساخت، در جهت رفع چالش‌ها در این حوزه فراهم شود.

غفاریان در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد آخرین وضعیت اپراتور دوم تلفن همراه گفت: ترک‌ها هنگام ورود به این مناقصه عزم جدی برای ادامه‌ی کار با جمهوری اسلامی ‌ایران داشتند، و می‌توان گفت راه‌کار ارایه شده نیز در تمام ابعاد مناسب بود ، اما با پیشرفت کار شرایط تغییر کرد‌، و درنتیجه در رفتار ترکسل تغییر ایجاد شد .

وی افزود: پس از مصوبه‌ی مجلس تغییر رفتار اساسی در ترکسل کاملا به چشم می‌خورد و بدین ترتیب آن‌ها نسبت به انجام تعهدات خود عمل نکردند، تا جایی که ایرانسل مجبور شد ، 49 درصد از سهام شرکت را بی نام ثبت کند.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران افزود: همچین طرف ترک در تاریخ مشخص شده نسبت به سپردن ضمانت نامه‌ی بانکی نیز اقدام نکرد در عوض با راه انداختن غوغای مطبوعاتی ، و با انقال پول از یک بانک به بانک دیگر گواهی نامه‌ای مبنی بر این‌که این مقدار پول را در حساب خود دارد‌، ارایه کرده و به گونه‌ای و انمود کرد که این کار به درستی صورت گرفته است.

وی افزود: از نظر ما ترکسل یا MTN اهمیت ندارد بلکه ایرانسل، اپراتور دوم و برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم اهمیت دارد، و اگر مناقصه باطل می‌شد، تردید داشتیم که کار در سال 84 و 85 عملیاتی شود، و در نتیجه با بی‌اعتمادی مواجه می‌شدیم.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: ترکسل در زبان و کلام اظهار می‌کرد، شرایط را قبول دارد اما آشکارا نمی‌خواست متعهد این پروژه شود‌، لذا این کار به یک پروژه‌ی سیاسی، مطبوعاتی تبدیل شد و آن‌ها تا اندازه‌ی موفق شدند اذهان را آشفته و به سمت خود متوجه کنند، تا این‌که جلسه‌ای مشترک با نمایندگان مجلس و مخابرات با اصرار ترک‌ها برگزار شد اما نتیجه‌ی جلسه کاملا برعکس شد؛ آن‌ها می‌خواستند تا مدیریت پروژه در دستشان باشد که این برخلاف مصوبه‌ی مجلس بود‌، همچین می‌خواستند یک نهاد دولتی بیزینس پلن آن‌ها را تضمین کند تا اگر سود نبردند، جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: نکته‌ی دیگری که ما را نگران کرد این بودکه قرار بود 15 سال با کسانی شریک شویم که در بدو ورود در فضایی از عدم واقعیات کار را پیش بردند.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: از دید وزارت ارتباطات و شرکای ایرانی پروژه کار با ترکسل تمام شده و مذاکرات با MTN پیش می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد که ایرانسل طبق زمان بندی، اقدامات مربوط به ضمانت نامه را انجام دهند و پروژه طبق برنامه پیش رفته و به تحق برنامه‌ی چهارم توسعه و بهبود شبکه‌ی موجود کمک کند.

وی همچنین اظهار داشت: بسیار علاقه‌مند هستم که پروژه‌ی سیم‌کارت‌های اعتباری نیز فعال شود زیرا فعالیت بخش تعاونی در بخش تکنولوژی برتر را جزو افتخارات می‌دانم .

غفاریان افزود: مجریان پروژه‌ی تالیا نیز مشکلاتی در راستای عملکرد خود عنوان می‌کنند اما فکر می‌کنم تالیا ما را در بن بست قرار داده است .

وی یادآور شد: ما بیش از اپراتور دوم علاقه‌مند هستیم این حرکت ادامه یابد اما راه حل ساده‌ای ندارد.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران در پایان خاطر نشان کرد: صحبت‌های اولیه برای حضور اپراتور سوم در مقیاس کوچک‌تر در استان‌ها انجام دادیم که بخش خصوصی می‌تواند در آن حضور داشته باشد اما این بخش هم باید قد و قواره‌ی خود را افزایش دهد تا بتواند در مقابل رقبای خارجی قوی تر ظاهر شود.

  • ۸۴/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">